اخبار داغ

سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

موضع وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته/ حذف دفترچه‌های مضاعف بیمه در سال جاری

موضع وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته/ حذف دفترچه‌های مضاعف بیمه در سال جاری
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سلامت مواد تراریخته گفت: موادی که به صورت قانونی وارد کشور و در بازار ارائه می‌شوند دارای تائیدیه این وزارت‌خانه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش،دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز که در سالن اجتماعات این وزارت‌خانه برگزار شد به توضیح مسائلی مختلفی در حوزه بهداشت و عملکرد و وظایف وزارت بهداشت در زمینه‌های مختلف پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رسانه خبری سلامت سپید پوش,

وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به حوادث جاده‌ای، سفر ریلی را امن‌تر توصیف کرد و گفت: ٧٠ تا ٩٠ درصد مرگ و میر‌ها و مصدومیت های ناشى از حوادث ترافیکی به دلیل خطای انسانی مانند سرعت غیرمجاز، خواب آلودگى و صحبت کردن با تلفن همراه است؛ حمل و نقل ریلى ٧٠ برابر ایمن‌تر از حمل و نقل جاده‌اى است و با گسترش آن مى‌توانیم تا حد زیادى از معرض خطاهاى انسانى خارج شویم.

,

دفترچه‌های مضاعف بیمه امسال حذف خواهند شد

, دفترچه‌های مضاعف بیمه امسال حذف خواهند شد,

دکتر حریرچی درباره کاهش چشمگیر پرداختی از جیب مردم در سال‌های اخیر گفت: با مقایسه سال‌های قبل از طرح تحول سلامت، از بیش از 20 سال قبل، پرداختی از جیب مردم بیشتر از 50 درصد بوده است و اگر سال 91 را ملاک قرار دهیم، در آن سال مردم 54.8 هزینه‌های سلامت را از جیب خود پرداخت می‌کردند و در سال 93 پرداختی‌ها به 38.7 و سال 94 به 38.1 درصد کاهش پیدا کرد، این به این معنا است که مردم 17 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کمتر هزینه کردند.

,

قائم مقام وزارت  بهداشت در مورد پوشش بیمه‌ای مردم و نقش طرح تحول در این مورد توضیح داد: طبق بررسی‌های انجام شده که وزیر رفاه در رسانه اعلام کرده است حدود 93 درصد از مردم تحت پوشش بیمه قرار دارند و عدم پوشش بیمه‌ای برای 7 درصد باقی‌مانده به دلایل مختلف از جمله  نداشتن کارت ملی، شرایط خاص جغرافیایی، نداشتن اطلاعات و یا عدم احساس نیاز است؛ و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که ایرانی وجود ندارد که با مراجعه به مراکز مربوطه، تحت پوشش بیمه قرار نگیرد.

,

وی ادامه داد: امروز پوشش بیمه‌ای در روستاها به بیش از 96.7 درصد و در شهرها به 91.7 درصد رسیده است و این پوشش بیمه‌ای در پنجک‌های مختلف جامعه تفاوت چشمگیری ندارد؛ اما این مسئله در مورد بیمه‌های تکمیلی به گونه دیگری است به‌ظوری که پوشش بیمه تکمیلی در کشور 20.4 درصد است که 5.7 درصد مربوط به روستا و 25.7 درصد مربوط به شهرها است و در پنجک‌های مختلف جامعه به ترتیب از پنجک اول ( ضعیف‌ترین پنجک از نظر مالی)‌ تا پنجم عبارت است از: 5.5 درصد، 12.3 درصد، 15 درصد، 23 درصد و 40 درصد.

,

حریرچی افزود: ۸۱ میلیون و 150 هزار دفترچه در دست مردم وجود دارد و حدود 7 میلیون نفر از جامعه دارای 2 دفترچه بیمه هستند که از این تعداد 47.9 درصد دفترچه بیمه سلامت ایرانیان و 44.6 درصد بیمه تامین اجتماعی، 5.91 درصد بیمه خدمات درمانی و 1.53 درصد تحت پوشش بیمه کمیته امداد هستند و یادآور می‌شوم حذف دفترچه‌های مضاعف در دستور کار برنامه‌های امسال وزارت بهداشت قرار دارد.

,

برخورد جدی با هرگونه تخلف پزشکی/ مردم گزارش دهند

, برخورد جدی با هرگونه تخلف پزشکی/ مردم گزارش دهند,

حریرچی درباره نحوه نظارت بر تبلیغات خدمات پزشکی در شبکه‌های اجتماعی گفت: در این زمینه مسئولیت اصلی بر عهده سازمان نظام پزشکی است  وقسمتی از آن هم بر عهده وزارت بهداشت و وزارت ارشاد است. البته باید بدانیم کنترل فضای مجازی یا کانال‌های ماهواره‌ای کاری دشوار است  اما اگر افرادی تبلیغات غیرقانونی انجام دهند با آنها برخورد قانونی انجام می‌شود، البته قسمتی از اینها بر عهده مردم و رسانه‌هاست چرا که مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند و رسانه‌ها نیز نباید آنها را نشر دهند. در عین حال سازمان نظام پزشکی و وزارت ارشاد در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و دادگاه رسیدگی به جرایم پزشکی نیز به این مسائل رسیدگی می‌کند.

,

حریرچی در ادامه صحبت‌های خود درباره تخلفات پزشکی، عنوان کرد: اگر جایی متوجه شویم کسی با مهر پزشک دیگری کار می‌کند یا پزشکی مهرش را در اختیار فرد دیگری قرار داده، وزارت بهداشت و نظام پزشکی با آن برخورد می‌کند، مردم هم اگر در این زمینه با مواردی روبرو شدند، حتما اطلاع دهند. البته وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بازرسی‌های دوره‌ای خود را انجام می‌دهند، اما ممکن نیست که بتوانیم همه تخلفات را بلافاصله پیدا کنیم.

, ،,

ایران در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر موفق عمل کرده است

, ایران در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر موفق عمل کرده است,

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره دستاوردهای وزارت بهداشت در سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر گفت: در سه سال گذشته معاون سازمان بهداشت جهانی چهار بار به ایران سفر کرده که این موضوع ناشی از اقدامات مناسب ایران در حوزه بیماری‌های غیرواگیر بوده است که یک موردش امضای سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر توسط معاونین رئیس جمهور و وزرا بوده است.

,

وی افزود: در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم به عنوان مثال با اقداماتی که در حوزه سکته‌های قلبی و مغزی انجام شد تا کنون ۲۵ هزار نفر که یا فوت می‌کردند یا دچار عارضه شدید می‌شدند، نجات پیدا کرده‌اند و به زندگی بازگشته‌اند. همچنین اقدامات خوبی در حوزه کاهش نمک، شکر و حذف روغن‌های مضر انجام دادیم. به عنوان مثال میزان نمک مصرفی ایرانیان ۹ الی ۱۲ درصد است که باید به سه تا پنج درصد کاهش یابد. حال ۵۰ درصد نمک مصرفی ایرانیان ناشی از نان است و اینکه توانستیم میزان نمک مصرف مردم از طریق نان را یک درصد کاهش دهیم، قدم بزرگی بوده است. همچنین کاهش میزان شکر در محصولات فراوری شده نیز اقدام مناسبی بوده است.

,

وی تاکید کرد: البته بخش عمده‌ای از پیشگیری از بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی و عروقی، آگاهی بخشی است. در حال حاضر ۷۰ درصد از مردم ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. بنابراین این موضوع باید با آگاهی بخشی رفع شود و مهم‌ترین عامل در این حوزه نیز خود مردم هستند.

,

موضع وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته

, موضع وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته,

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار سپیدپوش درباره موضع این وزارتخانه به ادعای سازمان محیط زیست درباره تایید برنج تراریخته توسط  وزارت بهداشت گفت: هر محصولی که بخواهد در میزان وسیع وارد کشور شود باید تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کند. بنابراین محصولات تراریخته هم اگر قرار باشد وارد کشور شوند باید مجوزها، میزان سموم و نحوه فراوری آنها از سوی وزارت بهداشت بررسی شود. بنابراین این محصولات طبق قانون به ما معرفی می‌شوند و ما آنها را بررسی می‌کنیم و حتی در زمان‌هایی هم با همکاری سایر وزارتخانه‌ها از سطح بازار نمونه‌گیری‌هایی را انجام می‌دهیم تا محصولاتی که به صورت قاچاق عرضه می‌شوند را شناسایی کنیم.

, سپیدپوش ,

حریرچی متذکر شد: هر محصولی که به طور قانونی و رسمی در بازار کشور موجود باشد، مشکلی نداشته و تاییدیه‌های مربوطه را اخذ کرده است؛ این موضوع نیاز به کار علمی و کارشناسی داردو من  تاکید می‌کنم که اگر محصول تراریخته‌ای به صورت رسمی و قانونی در بازار کشور موجود است، حتما تاییدیه لازم را گرفته است، اما ممکن است برخی محصولات را هم اصلا مجاز ندانیم.

,

​انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه