اخبار داغ

آئین منبرگردانی و مولود خوانی در میناب به مناسبت عید غدیر

آئین منبرگردانی و مولود خوانی در میناب به مناسبت عید غدیر
به پاس گرامیداشت یاد نخستین امام شیعیان حضرت علی(ع) عاشقان و به ویژه سادات آن حضرت در شهرستان‌های میناب مراسم منبرگردانی و خطبه خوانی غدیر برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، یکی از آداب رو رسوم مردم میناب درصبح عید غدیر مراسم منبرگردانی و خطبه خوانی غدیر است، در مراسم مردم و از جمله سادات مینابی به مولودی خوانی و آیین شادی و کف زدن‌های ممتد و به شیوه سنتی می‌پردازند که از میدان ولایت تا مسجد امام میناب به فاصله یک کیلومتر می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

در این مراسم سادات شهرستان میناب دست های خود را به نشانه وحدت و اتحاد بهم گره می زنند و با استقبال باشکوه مردم این مراسم با شکوه هر چه بهتر برگزار می شود.

,

این جشن‌ها به برنامه‌های عادی سازمان‌ها اختصاص ندارد بلکه برخی از سادات از جمله " سید عباس موسوی" از سادات معروف شهرستان میناب نیزهرساله روز عید غدیر در منزل خود جشن عید را با حضور همسایگان واقوام خود برپا می‌کنند.

,

وی که یکی از جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان دوران هشت سال دفاع مقدس می‌باشد، به لحاظ ارادت خالصانه‌ای که به  امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دارد، و هرساله در روز عید غدیر در منزل خود برای اقوام و همسایگان جشن می‌گیرد.

,

خواندن اذکار مخصوص روز عید غدیر، پخش شیرینی و شربت، پخت شله‌زرد نذری و به هم زدن آن توسط تمامی اعضای خانواده و مهمان‌ها، پختن آش و نخود و غذاهای نذری به یاد گرامیداشت یاد نخستین امام شیعیان حضرت علی(ع) هرساله در منزل سید عباس موسوی برگزار می‌شود.

,

سادات شهرستان میناب عید غدیر را یکی از اعیاد بزرگ دینی خود می‌دانند و مراسم و آیین‌های خاص این روز را با حضور در تکایا، مساجد و امامزادگان جشن می‌گیرند.

,

مردم این منطقه بنا به اعتقادات و رسم دیرینه شان همانطوری که در روز عید قربان از حاجی ها بعنوان اینکه عید حاجی هاست عیدی و هدیه می گیرند و در روز عید غدیر که از آن به عید ولایت و عید سیدها یاد می کنند به در خانه سیدها رفته و عیدی و هدیه می گیرند.

,

براساس این گزارش ساکنان دومین شهر پرجمعیت استان هرمزگان در این روز در ابتدای صبح غدیر حجله ای بر پا می کنند که به ان حجله امام علی (ع) می گویند و برپایی این حجله شادی به مولودی خوانی و آیین شادی و کف زدن های ممتد و به شیوه سنتی مردم منطقه که از میدان ولایت تا مسجد امام را به فاصله یک کیلومتر در بر می گیرد ، همراه می شود.

,

در ادامه بعداظهر عید غدیر جمعیت به همراه ریش سفیدان و بزرگان محل و منطقه راهی مسجد علی ابن ابیطالب (ع) واقع در بندر صیادی تیاب در 20کیلومتری میناب شده و تا پاسی از شب آیین های جشن سنتی مختلفبمناسبت عید بزرگ غدیر ادامه می یابد.

,

و در این زمان هم هرکسی که نذر و نیاز و یا ولیمه ای داشته باشد سفره گسترانیده و حاضرین اطعام می شوند.

,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه