اخبار داغ

به مناسبت عید غدیر؛

روزی که خورشید ولایت بر جهان تابید/«غدیر» نباید فراموش شود

روزی که خورشید ولایت بر جهان تابید/«غدیر» نباید فراموش شود
عید سعید غدیر در بین شیعیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در این روز دین اسلام با اعلام امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) کامل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هجدهمین روز ماه ذی‌الحجه در تقویم قمری به نام عید سعید غدیر نامگذاری شده است که توسط شیعیان برای جانشینی صریح حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع) در مقام امامت پس از حضرت محمد(ص) پیامبر مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 رسول گرامی اسلام(ص) در دهمین سال پس از هجرت و پس از آخرین حج خود حضرت علی(ع) را با اعلام حدیث «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ» به امر خداوند به جانشینی پس از خویش و به عنوان امام امت به تمامی مسلمانان معرفی کرد.

,

شیعیان همچنین معتقدند که آیه سوم سوره مائده «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» در روز عید غدیر نازل شده است و شیعیان نیز بر طبق یک سنت دیرینه این روز را در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند.

,

آیت الله صافی گلپایگانی: مکتب غدیر در تمام مراکز علمی تدریس شود

,

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پیام خود به دهمین اجلاس سالانه غدیر، تأکید کرد: بازگویی داستان غدیر برای مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیز که داستان یک تاریخ جاودان و ماندنی است، وظیفه بزرگان و دانشمندان دینی و پدران و مادران است.

,

در بخشی از این پیام آمده است:‌ معرّفی غدیر، یعنی شناخت الگوی بزرگ حیات و زندگی و شناخت راه مستقیم تکامل و سعادت واقعی که بشریت به آن نیازمند است.

,

این استاد برجسته حوزه تأکید کرده است: مکتب غدیر و پیام روح‌بخش آن، باید در تمام مراکز علمی و حوزه‌های دینی، تدریس شود و کرسی غدیرشناسی در مراکز معتبر علمی جهان تأسیس گردد تا مردم شناخت واقعی به مبلّغ غدیر، یعنی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و صاحب غدیر که همان صاحب ولایت و امامت و وصایت است، یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام داشته باشند و از حیات طیبه آنان الگو گرفته و جان خود را سر زنده و زندگی خود را جاودانه و پربرکت و خدایی نمایند.

,

شیعیان در عید غدیر باید یکپارچه مراسم جشن و شادی برگزار نمایند و سنت‌های گذشته را احیا کنند

, شیعیان در عید غدیر باید یکپارچه مراسم جشن و شادی برگزار نمایند و سنت‌های گذشته را احیا کنند,

وی همچنین طی سخنانی تأکید کرده است: در روزی که پیامبران الهی و فرشتگان مقرب خداوند جشن و سرور و شادمانی دارند، شیعیان هم باید یکپارچه مراسم جشن و شادی برگزار نمایند و سنت‌های گذشته خود را احیا کنند.

,

آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرده است: هیئت‌های مذهبی در کشورها و شهرهای اسلامی با حالت اجتماع به خیابان‌ها و مراکز مذهبی آمده و این عید بزرگ را جشن بگیرند.

,

آیت الله مکارم شیرازی: غدیر از بارزترین دلایل امامت است

,

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی عید غدیر را پایه ولایت می داند و تأکید دارد که باید به این روز اهمیت زیادی داده شود که تاکنون این‌گونه نبوده است.

,

وی طی سخنانی به اعیاد مختلفی که در ماه ذی‌الحجه وجود دارد اشاره کرد و ابراز داشت: عید قربان که از اعیاد مهم اسلامی است و مناسبت دوم که ولادت امام علی النقی(ع) است و دیگری هم ۱۸ ذی‌الحجه، عید غدیر در این ماه قرار دارد.

,

این استاد سطوح عالی حوزه در ادامه با اشاره به اینکه غالباً به روزهای عزاداری اهمیت داده می‌شود، ابراز داشت: این در حالی است که روز غدیر روز بسیار بزرگی است و همه این‌ها حول ولایت می‌چرخد.

,

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه غدیر از بارزترین دلایل امامت است، بیان کرد: این روز نباید فراموش شود و اهمیت به این روز باعث برکت برای کشور است و البته باید به دور از اهانت به مقدسات دیگران باشد.

,

, ,

آیت الله نوری همدانی: غدیر از ارکان اسلام است

,

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی هم طی سخنانی به اهمیت عید غدیر اشاره و ابراز داشته است: باید همان‌گونه که به فرهنگ اهل بیت(ع) و روایات آن‌ها توجه می‌شود به تاریخ، زمان و سیاست زمان آن‌ها هم توجه شود.

,

وی در ادامه غدیر را از ارکان اسلام عنوان کرد و افزود: غدیر از جمله مسائلی است که باید آن را به جهانیان عرضه کرد و تا آن‌ها به خوبی با این مسئله آشنا شوند.

,

آیت‌الله علوی گرگانی: غدیر باید در جامعه شناخته شود

,

آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز تأکید دارد که واقعه غدیر خم به دلیل اهمیت بالایی که دارد باید بیش از این در جامعه شناخته شود.

,

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تأثیرگذاری زبان هنر در نشان دادن این واقعیت بزرگ، اظهار داشت: به نمایش درآوردن صحنه غدیر خم یک هنر به شمار می‌رود و این اقدام می‌تواند معرفت افراد را نسبت به شخصیت امام علی(ع) بیشتر کند.

,

این مفسر قرآن کریم با مهم خواندن خطبه غدیریه اظهار داشت: خوشبختانه امروز شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری مسابقات در زمینه خطبه غدیریه هستیم که در گذشته حتی در حوزه‌های علمیه کمتر به آن توجه می‌شد و جامعه باید به این خطبه توجه بیشتری داشته باشد.

,

وی افزود: دین اسلام با واقعه غدیر تکمیل شد و خداوند نعمت خود را در غدیر به نهایت رساند که همین امر باید مورد توجه جدی ما باشد.

,

آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: واقعیت غدیر به دلیل آن که در قرآن کریم به آن اشاره شده است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

,

آیت الله حسینی بوشهری: برای زنده نگه داشتن غدیر تلاش شود

,

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری اظهار داشت: واقعه غدیر نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و می‌بایست در راستای تبیین و بازسازی این واقعه مهم تاریخ اسلام تلاش کرد.

,

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: واقعه غدیر هنوز همانند عاشورا جایگاه خود را پیدا نکرده است که در راستای احیا و زنده نگه داشتن واقعه غدیر باید اهتمام لازم را داشته باشیم تا این اتفاق بزرگ از اذهان به فراموشی سپرده نشود.

,

برای احیا و زنده نگه داشتن واقعه غدیر باید اهتمام لازم را داشته باشیم تا این اتفاق فراموش نشود

, برای احیا و زنده نگه داشتن واقعه غدیر باید اهتمام لازم را داشته باشیم تا این اتفاق فراموش نشود, برای احیا و زنده نگه داشتن واقعه غدیر باید اهتمام لازم را داشته باشیم تا این اتفاق فراموش نشود,

وی با بیان اینکه در خصوص زنده نگه داشتن غدیر باید برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گیرد، افزود: سخنرانی‌ها، اطعام دادن، انتقال پیام غدیر با زبان هنر و برگزاری همایش‌های مختلف می‌تواند در این راستا مؤثر باشد و باید تلاش کرد تا با بهره‌برداری از ابزارهای مختلف واقعه بزرگ غدیر را تبیین کرد.

,

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: آنچه که در برنامه ریزی‌های مربوط به واقعه غدیر مهم به شمار می‌رود این است که باید تلاش کنیم تا معرفت افراد نسبت به امام علی(ع) افزایش یابد و این موضوع نباید مورد غفلت واقع شود و باید زندگی امیرالمؤمنین(ع) الگوی رفتاری افراد جامعه باشد.

,

وی در ادامه با بیان اینکه ولایت فقیه در حقیقت استمرار امامت است، افزود: نقش رهبری در واقعه غدیر آشکار است که اگر بتوان ولایت فقیه را با غدیر پیوند دهیم مفهوم مورد نیاز در حوزه غدیر محقق خواهد شد.

,

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: واقعه غدیر منحصر به دهه ولایت نیست بلکه باید در طول سال به این امر مهم اهتمام داشت و آن را زنده نگه داشت و این به دلیل آن است که واقعه غدیر محدود به مکان و زمان خاصی نیست.

,

, ,

غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد

, غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد,

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه  اظهار داشت: آنچه از آیات و روایات برمی‌آید غدیر به لحاظ جغرافیایی برکه‌ای است اما در معنای حقیقی به واقعه‌ای می‌گویند که مسیر و سرنوشت انسان را رقم زد. انتخاب راه راست و راه گمراه است که اگر انسان درست برگزیند سعادتمند شده است.

,

قاسم جعفری ابراز داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در آن زمان برای ابلاغ پیام الهی هنگام بازگشت از مناسک حج، همگان را فرا می‌خوانند تا اتمام حجت کنند و سپس می‌فرمایند آیا من پیامبر شما هستم؟ آیا من از همه دلسوزتر به شما هستم؟ آیا من بهتر مصلحت شما را می‌دانم در پاسخ به این سؤالات حاضران گفتند «آری».

,

وی در این باره ادامه داد: در این زمان رسول خدا(ص) فرمودند اگر من ولی شما هستم بعد از من علی ولی شما است و از او پیروی کنید.

,

راه امام علی(ع) راه خوبی‌ها است و راهی است که قرآن کریم آن را معرفی می‌کند

, راه امام علی(ع) راه خوبی‌ها است و راهی است که قرآن کریم آن را معرفی می‌کند,

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز ما باید از گذشته درس بگیریم اگر نمی‌خواهیم حوادث ناگوار بعد از واقعه غدیر دوباره رخ دهد باید از ولی فقیه زمان خود اطاعت کنیم و مسیر هدایت و ولایت را در پیش گیریم.

,

وی افزود: خداوند تعالی در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید ایمان آن‌ها ایمان نیست مگر آنکه تو (پیامبر) را داور و حاکم بدانند و در درون احساس هرج و ناراحتی نکنند.

,

جعفری ادامه داد: توجه به این آیه از قرآن کریم به درستی برای همگان راه سعادت را نشان می‌دهد.

,

وی افزود: غدیر عید الله اکبر است. غدیر بهترین نمونه برای عبرت گیری است. اگر از ولایت پیروی کنیم راه واقعی خود را یافته‌ایم.

,

اعتراف دشمنان بر انسان کامل بودن امام علی(ع)

, اعتراف دشمنان بر انسان کامل بودن امام علی(ع),

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دشمنان نیز به انسان کامل بودن امام علی معترف‌ هستند، افزود: راه امام علی(ع) راه خوبی‌ها است و راهی است که قرآن کریم آن را معرفی می‌کند. بزرگان اهل سنت و سایر مذاهب و حتی کسانی که در ایمانشان شک دارند امام علی(ع) را به عنوان انسان کامل و کسی که حیات طیبه دارد معرفی می‌کنند.

,

جعفری در پایان سخنان خود عنوان کرد: همه دنیا می‌داند کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به دست ولی فقیه به پیروزی رسید و نمونه واقعی از پیروی از ولایت فقیه دیده شد.

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه