اخبار داغ

گزارشی از نظرات مراجع تقلید در خصوص اهمیت واقعه غدیرخم؛

حق مطلب درباره واقعه غدیرخم ادا نشده است/ نمایش بازسازی واقعه غدیرخم از سخنرانی و نوشتن اثر بیشتری دارد

حق مطلب درباره واقعه غدیرخم ادا نشده است/ نمایش بازسازی واقعه غدیرخم از سخنرانی و نوشتن اثر بیشتری دارد
ستادبازسازی واقعه غدیرخم با استفاده از ابزار هنر، قصد انتقال پیام غدیرخم در قالب نمایش های میدانی را دارد تا اثرگذاری بیشتری برروی نسل امروز بگذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوله بار،  یکی از اعیاد بزرگ شیعیان، عید غدیرخم است؛ روزی که پیامبر اکرم (ص) رسما امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد، به همین خاطر می توان گفت که غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید خوردن تاریخ است، تاریخی به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت، پس انگاریدن آن به عنوان تنها یک عید، یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن ظلم به معنای تبلیغى، اندیشمندانه و جهادی آن است و می توان گفت که غدیر اساسی ترین برنامه های پیامبر اسلام(ص) برای دوام و عزت و شکوه اسلام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
حضرت در بازگشت از حج، آخرین رسالت خویش را انجام داد. دستور آمد: “یا ایها الرسول بلِّغ ما انزل إلیک…؛ مائده (۵) آیه ۶۷٫ ای پیامبر، آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن، و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای. خداوند تو را از گزند مردم نگه می دارد”.
,
 
,
پیامبر(ص) در پی نزول این آیه و دستور خداوند، در هیجدهم ذی الحجه سال یازدهم هجری در مکانی به نام غدیر خم نخست به مردم فرمود: آیا من نسبت به شما ولایت ندارم؟ همه گفتند: بلی ای پیامبر خدا سپس فرمود: “هر که را من مولا و رهبر او هستم، زین پس علی رهبر و مولای او است، خدایا، دوست بدار هر که علی را دوست می دارد، و دشمن بدار هر که علی را دشمن می دارد. خدایا، یاری کن هر که علی را یاری می کند و خوار بشمار هر که علی را خوار شمارد”.
,
 
,
بعد از این کار، بزرگان صحابه به علی(ع) تبریک گفتند. از این که زین پس امام علی(ع) مقام ولایت را بر عهده دارد، آیه نازل شد که با این کار دین اسلام و نعمت کامل شد. (مائده (۵) آیه ۳)
,
 
,
* برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در سراسر کشور
, * برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در سراسر کشور,
 
,
چند سالی است که ستاد بازسازی واقعه غدیرخم به صورت مردمی راه اندازی شده است و امسال هشتمین سالی است که نمایش واقعه غدیرخم در سراسر کشور به صورت مردمی برگزار می شود.
,
ایده بازسازی واقعه غدیرخم در سال ۱۳۸۹ در سازمان بسیج مطرح شد و همان سال هم ‏نخستین نمایش بزرگ بازسازی غدیر در قم به اجرا درآمد.
,
 
,
دلیل این کار، تقارن روز بسیج با روز عیدغدیرخم بود و سردار نقدی رییس سابق سازمان بسیج، تاکید ویژه ای بر برگزاری این نمایش داشتند.‏
,
 
,
این کار برای نخستین بار در حاشیه کوه خضر نبی(ع) ‏انجام شد و استقبال خوبی در نخستین سال برگزاری بازسازی واقعه غدیر از سوی مردم صورت ‏گرفت و ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم این نمایش عظیم را مشاهده کردند.‏
,
پس از آن بود که مسئولان برگزاری نمایش غدیرخم، به محضر مراجع عظام تقلید رسیدند و گزارش عملکرد خود را ارائه کردند و ‏آنها هم راهکارهای خوبی ارائه نمودندو این نمایش در سال های بعد، همزمان با فرارسیدن عیدغدیرخم در نقاط مختلف کشور برگزار گردید.
,
 
,
بازسازی واقعه غدیر در سال ۹۰ در ۷۳ نقطه کشور،در سال ‏‏۹۱ در ۸۳ شهر،سال ۹۲ در ۱۲۰ شهر، سال ۹۳ در ۱۱۳ نقطه از کشور برگزار شد و روند رو به رشد خود را طی نمود تا اینکه بنا به گفته مسئولان ستاد بازسازی واقعه غدیرخم، این نمایش امسال برای هشتمین سال متوالی، در بیش از ۱۴۰ نقطه از کشور برگزار می شود.
,
 
,
لازم به یادآوری است که سال گذشته، این نمایش برای نخستین بار در کشورهای عراق و سوریه برگزار شد و در حال حاضر، ستاد بازسازی واقعه غدیرخم با ریاست سردار یعقوب سلیمانی با همکاری بنیاد بین المللی غدیرخم به ریاست حجت الاسلام صدیقی، پایه گذار اصلی برگزاری ویژه برنامه های دهه امامت و ولایت و همچنین اجرای نمایش باسازی واقعه غدیرخم هستند.
,
 
,
* آیت‌الله مکارم شیرازی: حق مطلب درباره واقعه غدیرخم ادا نشده است
, * آیت‌الله مکارم شیرازی: حق مطلب درباره واقعه غدیرخم ادا نشده است,
 
,
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه واقعه غدیر در تاریخ شیعه مهم‌ترین واقعه است، اظهار کرد: اساس و پایه ولایت از غدیر شروع می‌شود اما متاسفانه تا کنون اهمیت لازم را به واقعه غدیر نداده‌ایم.
,
 
,
وی از پرداختن شخصیت‌های تاریخی، دینی و علمی به واقعه غدیر یاد کرد و افزود: غدیر در آیات، روایات و تاریخ نیز جایگاه مشخصی دارد و شاعران نیز به این موضوع اهمیت می‌دادند؛‌ اما در دوران ما حق مطلب درباره غدیر ادا نشده است در حالی که لازم است به آن پرداخته شود.
,
 
,
این مرجع تقلید با بیان اینکه بیان‌ها، خطابه‌ها، پلاکاردها، نوشته‌ها، ابزارهای هنری و برنامه‌های مختلف در راستای یادآوری حماسه غدیر باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: استفاده از یک دهه به عنوان غدیر سبب می‌شود که بتوانیم فرصت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مباحث غدیر داشته باشیم.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه به شیوه مطلوبی حق بنیاد بین‌المللی غدیر ادا نشده است، عنوان کرد: به عاشورا و اربعین اهمیت داده و باید اهمیت می‌دادیم اما به غدیر به اندازه عاشور و اربعین اهمیت نداده‌ایم، ساختن و بازسازی واقعه می‌تواند نتایج مثبت بسیاری را به دنبال داشته باشد.
,
 
,
* آیت‌الله سبحانی: بازسازی واقعه غدیر در قالب هنری از سخنرانی و نوشتن اثر بیشتری دارد
, * آیت‌الله سبحانی: بازسازی واقعه غدیر در قالب هنری از سخنرانی و نوشتن اثر بیشتری دارد,
 
,
آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید قم با اشاره به آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً) اظهار کرد: باید در مورد واژه یوم در این آیه بررسی‌های جامع صورت گیرد.
,
 
,
وی اضافه کرد: برخی می‌گویند که یوم مورد نظر در آیه سه سوره مائده اشاره دارد به تحریم چند مورد گوشت در حالی که این مورد ارزش اکمال دین را ندارد که قرآن در آیه‌ای به این صراحت بگوید که دین شما تکمیل شده است؛ برخی این یوم را به تحریم ربا مرتبط می‌کنند در حالی که این موضوع در سال‌های قبل مطرح شده است و در تاریخ اسلام در سال دهم هجرت به غیر از موضوع غدیر چیز دیگری نمی‌تواند تکمیل کننده دین باشد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: زمانی که پیامبر اسلام(ص) برای امور جزیی انسان توصیه‌های مختلفی را مطرح می‌کند نمی‌توانیم این تصور را داشته باشیم که پیامبر اسلام(ص) برای حفظ اساس اسلام فکری نداشته باشد، اگر نگاه جامع را داشته باشیم متوجه می‌شویم که تعیین ولایت در آن زمان امری ضروری بوده که پیامبر این موضوع را درک کردند و خداوند نیز با استفاده از وحی به پیامبر ابلاغ لازم را داشته است.
,
 
,
این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه بازسازی واقعه غدیر در قالب هنری از سخنرانی و نوشتن اثر بیشتری دارد، گفت: ‌افرادی که اهل قلم هستند باید دیوان‌های مختلف را بررسی و اشعار مورد نظر در مورد حضرت علی(ع) را تهیه کنند تا بتوانند الغدیر فارسی را به چاپ برسانند.
,
 
,
* آیت‌الله علوی گرگانی: قرآن کریم، رسالت ما را در خصوص غدیرخم سنگین کرده است
, * آیت‌الله علوی گرگانی: قرآن کریم، رسالت ما را در خصوص غدیرخم سنگین کرده است,
 
,
آیت الله علوی گرگانی یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت واقعه غدیرخم اظهار داشت: از امام حسن مجتبی(ع) سوال شد که فاصله بین حق و باطل چقدر است؟ ایشان فرمودند که چهار انگشت بین حق و باطل فاصله است و دست مبارکش را بین چشم و گوششان گذاشتند و فرمودند که فاصله بین چشم و گوش هم چهار انگشت است و تاکید کردند که آنچه که چشم می بیند و آنچه که گوش می شنود در کشف واقعیت، فاصله زیادی است و غالبا در مطالب شنیدنی، خطای بیشتری وجود دارد.
,
 
,
وی ادامه داد: هنرمندی هنرمند، نشان دادن واقعیت است و در موضوع غدیرخم، هنرمندان می توانند با تشکیل فضای هنری، پیام غدیرخم را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان انتقال دهند و قطعا این نمایش ها، اثرگذاری زیادی دارد و یقینا نمایشی که برای دیدن مخاطبان به اجرا در می آید، اثرگذاری بیشتری نسبت به مطالب شنیداری نسبت به اهمیت واقعه غدیرخم دارد و یقینا این نمایش ها، اثرگذاری زیادی دارد و ماندگاری بیشتری در ذهن مردم دارد و اجرای این نمایش ها، ارزش بالایی دارد.
,
 
,
آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه آیات متعددی در قرآن کریم نسبت به اهمیت واقعه غدیرخم ذکر شده است، گفت: در قرآن کریم، عیدغدیرخم بارها ذکر شده است و این نشان دهنده اهمیت واقعه غدیرخم است و این موضوع، مسئولیت ما را نسبت به مسئله غدیرخم سنگین تر می کند و ما باید بیشتر از این ها در فرهنگ غدیرخم سرمایه گذاری کنیم و باید در سراسر جهان، بساط غدیر را پیاده کنیم.
,
 
,
* آیت‌الله بوشهری: جدیت عاشورا را در مورد غدیر مشاهده نکرده‌ایم
, * آیت‌الله بوشهری: جدیت عاشورا را در مورد غدیر مشاهده نکرده‌ایم,
 
,
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم با اشاره به اهمیت واقعه غدیرخم گفت: در حوزه غدیر باید در مرحله نخست به تبیین و بازسازی واقعه غدیر پرداخته شود چرا که این موضوع مهم تاریخی که توسط نبی اسلام(ص)، حضرت علی(ع) و مخاطبان غدیر رقم زده شده است، نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
,
 
,
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تکرار حادثه عاشورا نسبت به زنده نگه‌داشتن این واقعه اهتمام جدی داریم، تصریح کرد: اگر حوادثی که رخ داده است در اذهان جامعه به فراموشی سپرده شود و ما آن را جدی نگیریم از حافظه جامعه محو می‌شود، جدیت عاشورا را در مورد غدیر مشاهده نکرده‌ایم به همین علت به جایگاه مورد انتظار در غدیر نرسیده‌ایم.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه در بازسازی واقعه غدیر فقط به مخاطبان شیعه نگاه نشده است، عنوان کرد: شیوه بازسازی این واقعه به صورتی است که حساسیتی را بر نمی‌انگیزد به همین علت همگان از آن استقبال می‌کنند.
,
 
,
* نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در عرصه بین‌المللی شدن است
, * نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در عرصه بین‌المللی شدن است,
 
,
سردار یعقوب سلیمانی رییس ستاد بازسازی واقعه غدیرخم با اشاره به برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیر در سراسر کشور گفت: امسال هشتمین سال برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در روز عید غدیر در نقاط مختلف کشور هستیم و بحمدالله همه ساله، شهرهای مختلفی به صورت داوطلبانه، تقاضای برگزاری این نمایش را در شهر خود دارند و می توان گفت که مهمترین ویژگی نمایش بازسازی واقعه غدیرخم، مردمی بودنش است.
,
 
,
وی ادامه داد: در دیدارهایی که با مراجع تقلید شیعیان داشتیم، آنها تاکید فراوانی داشتند که واقعه غدیرخم هم همچون واقعه عاشورا در سراسر کشور اهمیت داده شود و نمایش بازسازی واقعه غدیرخم را یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی و هنری در راستای انتقال پیام غدیرخم به سراسر کشور عنوان نمودند.
,
 
,
سردار سلیمانی تاکید کرد: سال گذشته شاهد برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در عراق و سوریه بودیم و می توان گفت که این نمایش می خواهد در عرصه بین المللی هم اثرگذار باشد و بتواند پیام غدیرخم را منتقل کند.
,
 
,
* دیدار با مراجع تقلید برایمان کار ساز بود
, * دیدار با مراجع تقلید برایمان کار ساز بود,
 
,
سردار ظریف‌ منش،مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اهمیت واقعه غدیرخم پرداخت و گفت: امسال بحمدالله توانستیم برای چندمین بار متوالی، با مراجع تقلید قم دیدار داشته باشیم و در خصوص چگونگی انتقال پیام غدیرخم به نسل های امروزی از این مراجع، راهنمایی بگیریم که بحمدالله صحبت های این مراجع برایمان اثرگذار و راه ساز بود.
,
 
,
وی تاکید کرد: ما دهه کرامت و ولایت، برنامه های مختلفی در سطح کشور داریم که برگزار می شود که می توان به برگزاری بیش از ۳۰ همایش علمی در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد.
,
 
,
سردار ظریف منش خاطر نشان کرد: با استفاده از دهه غدیر توانسته‌ایم طی دوره‌ای ۱۰ روزه در حوزه اهداف مورد نظر گام برداریم که در این عرصه به سیاست‌گذاری لازم رسیده‌ایم؛همچنین طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم به شیوه مطلوب از ظرفیت مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در راستای فرهنگ‌سازی غدیر استفاده کنیم.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه