اخبار داغ

زهری که پادزهر بیماری های لاعلاج است؛

مرگ و میر و گزش تنها سهم جنوبی ها از خواص زهر عقرب!

مرگ و میر و گزش تنها سهم جنوبی ها از خواص زهر عقرب!
استان های جنوبی نظیر هرمزگان و خوزستان در حالی بیشترین تلفات ناشی از عقرب گزیدگی را شاهد هستند که هر گرم زهر این حشره ارزشی چندین میلیاردی دارد و در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان در سال های اخیر به واسطه خشکسالی پیاپی شاهد هجوم انواع آفات و حشرات است که ارمغانی جز زیان و خسارت برای گوشه و کنار این دیار نداشته است چرا که به واسطه هجوم این جانداران موزی بسیاری مرگ خود را از دست داده اند و یا نابودی سرمایه و اراضی خود را نظاره گر بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

افزایش شدید دمای در تابستان جاری موجب شده تا اغلب منازل هرمزگانی ها در گوشه و کنار استان میزبان مهمانی ناخوانده باشد که علاوه بر نیش زهرآگینش سبب رعب و وحشت مردم مناطق مختلف هرمزگان شده است.

,

به واسطه بارندگی های سیل آسا در ابتدای سال انواع حشرات و جانواران موزی که در سالهای اخیر جمعیتشان به میزان قابل ملاحضه ای کاهش یافته بود، رشد و نمو پیدا کردند که در این میان عقرب ها گوی سبقت را از بقیه همسانان خود ربودند و بسیاری از مناطق استان شاهد بروز پدیده ای جدید به نام افزایش جمعیت عقرب و مارهای زهر آگین شدند.

,

گونه های  Odontobuthus doriae (Buthidae) گونه غالب کژدم ها در استان هستند  و پارسیان ، بندرخمیر ، رودان، رویدر و بشاگرد به دلیل سنگلاخی بودن زمین ها شاهد بیشترین هجوم کژدم ها هستند  تا جمعیت قابل ملاحضه ای را مهمان نیش های سمی خود کنند.

,

عقرب های خطرناک گادیم ،عقرب سیاه و انواع رتیل هابیشتر از سایر گونه ها در رنگ‌های مختلفی مثل زرد مایل به قهوه‌ای، خاکستری و سیاه در نقاط مختلف منازل و محیط خارج از خانه ها مشاهده می شوند.

,

برخلاف عقربهای دیگر نیش عقرب گادیم(کوچک زرد) ایجاد درد نمی کند بلکه  محل گزش متورم می شود که قابلیت نفوذ را دارد؛ زهر این عقرب دارای خصوصیت سیتوتوکسیک است و به صورت همزمان آثار سمی خود را بر روی سیستم کلیوی و خون می گذارد و باعث عوارض خونی و کلیوی در مصدومین می نماید.

, برخلاف عقربهای دیگر نیش عقرب گادیم(کوچک زرد) ایجاد درد نمی کند بلکه  محل گزش متورم می شود که قابلیت نفوذ را دارد؛ , زهر این عقرب دارای خصوصیت سیتوتوکسیک است و به صورت همزمان آثار سمی خود را بر روی سیستم کلیوی و خون می گذارد و باعث عوارض خونی و کلیوی در مصدومین می نماید. ,

مناطق جنوبی کشور خصوصا هرمزگان به دلیل گرمای بالای هوا و شرجی در فصل‌های بهار و تابستان فعالیت عقرب‌ها افزایش می‌یابد و عقرب گزدیگی  بیشتر از سایر نقاط کشور روی می‌دهد.

,

براساس اظهارات مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  هرهفته 2-3 مورد عقرب گزیدگی درمنطقه بشاگرد و رویدر بعلت دوری راه و بعد مسافت از مراکز درمانی موجب می شود جان تعدادی از اهالی گرفته شود.

,

مرگ دو هرمزگانی براثر عقرب گزیدگی

, مرگ دو هرمزگانی براثر عقرب گزیدگی, مرگ دو هرمزگانی براثر عقرب گزیدگی,

غلامعلی جاودان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  با بیان اینکه در سال ۹۵ بیش از ۳هزار مورد عقرب گزیدگی در استان ثبت شد و سه مورد فوتی به دنبال داشت، گفت: یکی از معضلات در درمان عقرب گزیدگی توجه نکردن بیماران و خانواده ، به فاصله زمانی گزش تا مراجعه به مرکز درمانی و زمان شروع درمان می باشد .

,

وی اظهار کرد: هیچکدام از موارد مرگ و میر به دلیل نبود سرم ضد عقرب و کمبود امکانات و تجهیزات و یا نبود پزشک نبوده است .

,

جاودان بیان کرد: در پنج ماه نخست سال 96 نیز یک هزار مورد عقرب گزیدگی تاکنون ثبت‌شده که دو مورد فوتی به دنبال داشته است.

,

28 مرداد سال جاری عقرب‌گزیده در شهرستان بشاگرد موجب مرگ یک زن 76 ساله  شد که  پس از ترخیص از مرکز درمانی براثر گسترش سم در بدن جان خود را از دست داد.

,

ده هزار هرمزگانی دچار عقرب و مارگزیدگی شدند

, ده هزار هرمزگانی دچار عقرب و مارگزیدگی شدند , ده هزار هرمزگانی دچار عقرب و مارگزیدگی شدند,

در سال گذشته نیز دو کودک ۸ ساله و ۹ ساله در بشاگرد و بندرعباس بر اثر نیش عقرب جان باختند که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  علت مرگ این دو کودک مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی دانست.

, .,

میرزاده اظهار کرد: در سال گذشته ده هزار نفر در هرمزگان دچار عقرب و مارگزیدگی شدند .

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود : مراکز بهداشتی درمانی استان دارای سرم ضد عقرب و مار هستند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

, .,

گنجی نهفته در جنوب کشور

, گنجی نهفته در جنوب کشور , گنجی نهفته در جنوب کشور,

در سالهای اخیر استان های جنوبی هرمزگان و خوزستان در حالی بیشترین آمار تلفات ناشی از عقرب گزیدگی را ثبت کرده اند که زهر این حشره ارزش بالایی دارد و هر گرم زهر عقرب بین چهار تا هشت میلیارد تومان خریداری می شود.

,

بنا به اعتقاد کارشناسان آزمایشگاه حشره شناسایی از زهر عقرب برای ساخت پادزهر و درمان بیماریهایی مانند دیابت، سرطان و رماتیسم استفاده می شود و زهر عقرب گران ترین مایع دنیاست.

,

هم اکنون افراد بسیاری در استان های مختلف متقاضی پرورش عقرب هستند این در حالی است که استان هرمزگان به واسطه گرمای هوا و موقعیت جغرافیایی زادگاه عقرب های سمی است و در کنار کنترل گزیدگی این حشره می توان به درآمدزایی و خلق ثروت در شهرستان های بشاگرد، رودان و بندرعباس پرداخت.

,

مردم روستاهای هرمزگان از کودکی با عقرب های زهرآگین بزرگ شده اند و طعم زهر این حشره را چشیده اند حتی بسیاری این حشره را وسیله ای برای سرگرمی خود می دانند لذا می توان از این فرصت برای اشتغال زایی و درآمدزایی کلان استفاده کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه