اخبار داغ

در مراسم آغاز صدور ویزای اربعین در سفارت عراق مطرح شد

عبور از مرز بدون ویزا امکان ندارد/ اجباری بودن بیمه زائرین/ آغاز عملیات اعزام ۲۰ روز قبل از اربعین

عبور از مرز بدون ویزا امکان ندارد/ اجباری بودن بیمه زائرین/ آغاز عملیات اعزام ۲۰ روز قبل از اربعین
در مراسم رسمی آغاز صدور ویزای اربعین، سفیر عراق در تهران و مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران به صدور روزانه ۱۰۰ هزار ویزا در ۴ کنسولگری و ۱۲ دفتر موقت، نحوه خروج از مرزها، صدور ویزای رایگان برای عراقی‌ها و اعتبار ویزا و مدت ماندگاری اشاره کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  با حضور مسئولان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و سفیر عراق در تهران امروز (دوشنبه) به‌صورت رسمی صدور ویزا برای زائران اربعین حسینی آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این مراسم که در محل سفارت عراق برگزار شد، مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر جمهوری عراق در تهران سخنرانی کردند.

,

,

, ,

 

,

اربعین نقطه‌ای تاریخ و نشان دهنده میزان مطلوبیت روابط ایران و عراق

, اربعین نقطه‌ای تاریخ و نشان دهنده میزان مطلوبیت روابط ایران و عراق,

«راجح صابر عبود الموسوی» گفت: اربعین نقطه تاریخی است که اهمیت بالایی برای مسلمانان دارد، لذا باید برای این روز و زوار اربعین کاری در تراز این اهمیت انجام دهیم.

,

وی افزود: در راستای اهمیت تاریخی و مقدس بودن اربعین و روابط مطلوب ایران و عراق اقدامات خاصی برای زوار اربعین در نظر گرفته شده است.

,

سفیر عراق در تهران تصریح کرد: سهولت در سفر زائران اربعین بین ایران و عراق و ورود میلیون‌ها زائر ایرانی به خاک جمهوری عراق می‌تواند سمبلی برای نشان دادن عمق روابط بین دو کشور محسوب شود.

,

وی افزود: ما می‌توانیم به تعداد ورود زائران به خاک عراق به میزان توسعه روابط بین تهران و بغداد پی ببریم؛ چراکه در سه سال گذشته تعداد زائران ایرانی که به راهپیمایی اربعین در عراق عزیمت کرده‌اند 200 هزار نفر بوده که این میزان در دو سال قبل به 1.5 میلیون و در سال قبل به بیش از 2 میلیون نفر رسید.

,

امضای یادداشت تفاهم همکاری اربعین در 27 روز پیش بین ایران و عراق

, امضای یادداشت تفاهم همکاری اربعین در 27 روز پیش بین ایران و عراق,

«راجح صابر عبود الموسوی» گفت: اگر در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بیشتر بنگریم و ارقام مذکور را بررسی کنیم، این موضوعات می‌توان نشان‌دهنده روابط حسنه بین 2 کشور باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: روابط ایران و عراق روزبه‌روز عمیق‌تر و گرم‌تر از گذشته می‌شود.

,

سفیر عراق در ایران افزود: در بازدید‌های من و مسئولان امور مرزی وزارت کشور ایران در مرزهای خروجی به‌عینه شاهد آرامش موجود در مرزها بوده و از این امر لذت می‌بردیم.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» با اشاره به قوانین صدور ویزای اربعین گفت: حدود 27 روز پیش یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و عراق در مسئله اربعین به امضا رسید که اجرایی شدن آن از روز دوم سپتامبر (چهارشنبه)‌ بوده است.

,

صدور ویزای اربعین در 4 کنسولگری و 12 دفتر موقت

, صدور ویزای اربعین در 4 کنسولگری و 12 دفتر موقت,

وی تصریح کرد: از روز چهارشنبه کار صدور ویزای اربعین آغاز و این روند تا آخرین روز ادامه پیدا خواهد کرد ضمن اینکه دو کشور ایران و عراق در تفاهم‌نامه همکاری امضاشده به توافق رسیدند که علاوه‌بر سفارت بغداد در تهران، 3 کنسولگری مشهد، اهواز و کرمانشاه در زمینه صدور روادید اربعین فعالیت داشته باشند ضمن اینکه علاوه‌بر این دفاتر دائم، 12 دفتر موقت صدور ویزای اربعین هم کار خود را از مهرماه آغاز خواهند کرد.

,

سفیر عراق در تهران خاطرنشان کرد: از 22 سپتامبر کار صدور ویزا در 12 دفتر موقت آغاز خواهد شد، ضمن اینکه هزینه صدور ویزای اربعین هم 40 دلار است.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» اظهار داشت: با توجه به روابط گرم موجود بین تهران و بغداد تلاش می‌کنیم که هیچ زائر ایرانی از مرزها خارج نشود.

,

عبور بدون ویزا از مرزها امکان پذیر نیست

, عبور بدون ویزا از مرزها امکان پذیر نیست,

وی گفت: از زائران ایرانی می‌خواهم به شایعات توجهی نکرده و بدانند که بدون داشتن ویزا و گذرنامه، عبور از مرزها امکان‌پذیر نبوده و غیرقانونی است.

,

سفیر عراق در تهران افزود: سفارت عراق تمام تلاش خود را برای تسهیل در صدور ویزای زائران اربعین به کار خواهد بست و اگر لازم باشد 24 ساعته این کار را انجام خواهیم داد؛ چراکه معتقدیم تمام تلاش‌های ما خدمت به زائران اربعین است و این کار را مانند مردم عراق که درب خانه‌های خود را روی زائران اربعین باز می‌گذار‌ند می‌دانیم.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» تصریح کرد: اگر لازم باشد روزهای تعطیل هم در زمینه صدور ویزای اربعین فعالیت خواهیم داشت.

,

صدور روادید ویژه برای شهروندان افغانستانی در ایران

, صدور روادید ویژه برای شهروندان افغانستانی در ایران,

وی افزود: روندی ویژه برای صدور روادید برای شهروندان افغانستانی در ایران در نظر گرفته شده است.

,

سفیر عراق در تهران خاطرنشان کرد: عراقی‌های دارای کارت سفید می‌توانند بر اساس تفاهم‌نامه انجام‌شده بین وزرای کشور ایران و عراق در مراسم اربعین عراق شرکت کرده و مجدداً به خاک جمهوری اسلامی ایران بازگردند.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» افزود: زائران اربعین باید به توصیه‌های امنیتی صادرشده از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق توجه لازم را کرده و تمامی موارد را اجرایی کنند.

,

اجباری بودن بیمه زائرین اربعین 

, اجباری بودن بیمه زائرین اربعین ,

وی بابیان اینکه مانند سال گذشته بیمه زائران اربعین اجباری است، گفت: امسال تدابیر ویژه برای صدور سهل‌تر از قبل ویزای اربعین در نظر گرفته شده است.

,

سفیر عراق در تهران درباره اتخاذ تصمیماتی برای ورود کامیون‌های حامل امکانات خدماتی برای زائران اربعین به خاک عراق، افزود: تسهیلاتی در یادداشت تفاهم امضاشده بین وزرای ایران و عراق جهت ورود این کامیون‌ها در نظر گرفته شده است.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» گفت: کمیسیون عالی بین تهران و بغداد ویژه اربعین تشکیل شده و به‌زودی دراین‌باره جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد، ضمن اینکه در شرایط اضطراری هم کمیته‌های خاص در نظر گرفته شده تا تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند.

,

اطلاع رسانی از نحوه تقسیم بندی خروج از ایران در آینده نزدیک

, اطلاع رسانی از نحوه تقسیم بندی خروج از ایران در آینده نزدیک,

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آمادگی‌های کاملی در مرزهای 4 گانه زمینی تردد زائران اربعین تدارک دیده شده،‌ اما به‌صورت میدانی من و مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران بازدیدهایی را به‌عمل خواهیم آورد.

,

سفیر عراق در تهران گفت: در گذرگاه‌های خروجی زائران اربعین تقسیم‌بندی‌هایی بر اساس تقسیمات جغرافیایی انجام گرفته که در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» تصریح کرد: ما با 3 میلیون زائر ایرانی جهت عزیمت به کنگره عظیم اربعین مواجه هستیم. این در حالی است که کار بدون اشتباه در این ایام معجزه است اما تمام تلاش خود را برای اقدامات صحیح و سریع به کار خواهیم بست، ضمن اینکه اگر 90 درصد کار ما خوب باشد و فقط 10 درصد خطا داشته باشیم، مطلوب است اما اقدامات ما منجر به آن شده که فقط یک درصد خطا داشته‌ایم. این موضوع را باید در کنار اتفاقات موسوم حج در عربستان و حادثه منا بررسی کرد.

,

صدور روزانه 100 هزار ویزای اربعین 

, صدور روزانه 100 هزار ویزای اربعین ,

وی افزود: دفاتر و کنسولگری‌های عراق برای صدور ویزای اربعین به‌صورت روزانه 100 هزار روادید را صادر کنند، ضمن اینکه نقص‌های کوچک در کار ما در این مسیر عظیم مهم نیست.

,

سفیر عراق در تهران تصریح کرد: تعدادی زائر ایرانی در سال گذشته در مرز مهران بدون ویزا وارد عراق شدند که تعداد آنها بین 10 تا 50 هزار نفر بود اما برخی رسانه‌های معاند این تعداد را 500 هزار نفر و حتی برخی دیگر آن را میلیونی و برخی دیگر از رسانه‌ها آن را اشتغال عراق توسط ایران عنوان کردند اما مهم این است که سیاست اصلی و اصولی ایران و عراق حفظ احترام به حاکمیت دو کشور است.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» افزود: ملت ایران عاشق ائمه اطهار(ع) است و به قوانین موجود در عراق احترام می‌گذارد ضمن اینکه گوش شنوایی هم برای شنیدن سخنان مراجع تقلید و به‌ویژه ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری دارد که ایشان بارها تأکید کرده‌اند که عبور بدون ویزا به عراق اقدامی غیرقانونی و حرام است.

,

هماهنگی کامل عراقی‌ها در ارائه امکانات خدمات و امنیتی 

, هماهنگی کامل عراقی‌ها در ارائه امکانات خدمات و امنیتی ,

وی خاطرنشان کرد: تمامی مؤسسات و سیستم‌های حمل‌ونقل عراق برای تردد زوار ایرانی در هماهنگی کامل هستند اما باید با همکاری بیشتر هماهنگی ایده‌آل‌تری را پیدا کنند.

,

سفیر عراق در تهران تصریح کرد: در اربعین شاهد بروز حوادث ترافیکی و حمل و نقلی کمی در جابه‌جایی زوار اربعین نسبت به دیگر ایام سال هستیم.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» گفت: تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های امنیتی جمهوری عراق همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم را در ایام اربعین انجام داد و خواهند داد. این در شرایطی است که عراق مشغول جنگ با تروریست‌هاست و ورود میلیونی زائران اربعین و خدمات به آنها عنایتی الهی است.

,

آستان مقدس حسینی به دنبال ثبت اربعین در یونسکو

, آستان مقدس حسینی به دنبال ثبت اربعین در یونسکو,

وی بابیان اینکه تمامی اتباع خارجی در ایران که دارای اقامت در این کشور هستند می‌توانند ویزای اربعین دریافت کنند،‌ البته خدمات ویزایی برای اتباع سوریه و بنگلادش مترصد دستور مقامات عراقی است.

,

سفیر عراق در تهران خاطرنشان کرد: آستان مقدس حسینی به دنبال ثبت اربعین به‌عنوان یک میراث ناملموس در سازمان یونسکو است؛ چراکه فرهنگ خاصی در اربعین وجود دارد، ضمن اینکه انواع خدمات ارائه‌شده به زوار اربعین هم نشان از فرهنگ مشترک بین تمامی مسلمانان است.

,

«راجح صابر عبود الموسوی» اظهار داشت: پذیرش پیاده‌روی ده‌ها کیلومتری از سوی زائران اربعین در شرایط امنیتی خاص و همچنین پذیرش مخاطرات مختلف نشان‌دهنده فرهنگ خاص این ایام است.

,

افزایش تعداد زوار نشان دهنده موفقیت کنگره عظیم اربعین

, افزایش تعداد زوار نشان دهنده موفقیت کنگره عظیم اربعین,

وی گفت: افزایش سال‌به‌سال زوار اربعین یکی از دلایل موفقیت‌آمیز بودن کنگره عظیم اربعین است که قطعاً‌ این پیروزی باعث ناراحتی دشمنان خواهد بود.

,

مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: نزدیک به یک سال نشست‌های مشترک و همکاری‌های مختلفی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق درباره اربعین برگزار شده و ماحصل آن صدور ویزای اربعین و ایجاد تسهیلات مختلف دراین‌باره بوده است.

,

وی افزود: اوج هماهنگی‌های بین تهران و بغداد منجر به امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزرای کشورهای ایران و عراق شده است.

,

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هر ساله نحوه عزیمت زائران اربعین از مرزهای ایران به عراق شکل مناسب‌ترین نسبت به سال قبل به خود می‌گیرد ضمن اینکه پیش‌بینی ما در سال جاری آرامش بیشتر، وضعیت بهتر و اسکان بهتر نسبت به سال قبل برای زائران اربعین است.

,

آغاز عملیات اعزام 20 روز قبل از روز اربعین 

, آغاز عملیات اعزام 20 روز قبل از روز اربعین ,

آقابابایی بابیان اینکه 59 روز تا اربعین زمان باقی مانده تصریح کرد: 20 روز قبل از اربعین عملاً عملیات اعزام ویژه این ایام اجرایی خواهد شد ضمن اینکه در جهت تسهیل تردد زائران اربعین تقسیم‌بندی استانی جهت عزیمت به مرزها صورت گرفته و مشخص است که هر یک از استان‌ها از چه مرزی باید خارج شوند.

,

وی افزود: اوایل هفته آینده اسامی استان‌هایی که از مرزهای زمینی زائران خود را خارج خواهند کرد، ‌اطلاع‌رسانی خواهد شد اما ما از آنها به‌صراحت می‌خواهیم و تأکید می‌کنیم که از همان مرز مشخص‌شده باید زائران تردد داشته باشند.

,

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران درباره صدور ویزای اتباع کشورهای ثالث تصریح کرد: اتباع خارجی که با گذرنامه در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، باید از طریق سفارتخانه‌های خود در ایران روادید را دریافت کنند ضمن اینکه سفارتخانه و یا کنسولگری‌های عراق در ایران هیچ‌گونه ویزایی صادر نخواهند کرد.

,

صدور ویزای رایگان اربعین برای عراقی‌ها

, صدور ویزای رایگان اربعین برای عراقی‌ها,

آقابابایی افزود: صرفاً اتباع کشور عراق که کارت معتبر و به‌اصطلاح سفید را دارند می‌توانند به دفاتر اتباع خارجی در استانداری‌های سراسر کشور مراجعه و ثبت‌نام کرده و اقدامات دیگر را از طریق دفاتر اتباع خارجی استانداری‌ها پیگیری کنند ضمن اینکه هیچ‌گونه هزینه‌ای از آنها برای صدور روادید دریافت نخواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: اتباع افغانستانی که در ایران به‌صورت مجاز حضور دارند هم می‌توانند با کارت شناسایی و کارت اقامت از روز شنبه به دفاتر کفالت سراسر کشور مراجعه و در آنجا ثبت‌نام کنند. سپس دفترچه‌ای از سوی نیروی انتظامی به آنها تحویل شده و ویزای اربعین در این دفترچه‌ها درج خواهد شد ضمن اینکه هزینه روادید اتباع افغانستانی همانند هزینه روادید اتباع ایرانی است.

,

اعتبار ویزای اربعین 3 ماه و مدت ماندگاری 30 روز

, اعتبار ویزای اربعین 3 ماه و مدت ماندگاری 30 روز,

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران افزود: از زمان اخذ ویزا 3 ماه فرصت خروج از کشور به زائران داده شده و مدت ماندگاری در عراق هم 30 روز است لذا زائران اربعین باید مدیریت زمان داشته باشند.

,

آقابابایی درباره مبلغ روادید و هزینه آن گفت: مبلغ روادید و هزینه‌های دفاتر برای صدور ویزا به‌صورت ریالی است و به‌هیچ‌وجه نیازی به تهیه ارز در این خصوص نیست؛ چرا که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تبدیل ارز را برعهده خواهد داشت.

,

وی تصریح کرد: از اوایل مهرماه فعالیت 12 دفتر موقت صدور ویزا هم آغاز خواهد شد.

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه