اخبار داغ

سور و سات شن های روان در جنوب کشور؛

فقر از یاد مردم جاسک رفته؛ مکران نشینان دغدغه جان دارند!

فقر از یاد مردم جاسک رفته؛ مکران نشینان دغدغه جان دارند!
تصور کودکان مکران نشین از باران تنها بارش شن است که با پوست و خونشان عجین شده و در کنار شن های روان میزبان سونامی انواع بیماری های پوستی، گوارشی، کلیوی و تنفسی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛خشکسالی وکمبود آب از دغدغه های دیرین مردم جنوب کشور است که استان هرمزگان نیز با برخوردای از اقلیم خشک و بیابانی مانند بسیاری از نقاط کشور تشنه کام و در انتظار نزول رحمت الهی به سر می برد، خشکسالی دردی نهفته در ذات هرمزگان است و از ابتدا تاکنون مردم این دیار برای تامین نیازهای آبی خود به راهها و روش های مختلفی مانند احداث قنات ها، ساخت برکه ها، ایجاد مخازن بزرگ بر روی پایه های بلند و غیره متصل می شدند که در طول سالیان متوالی تنها یادگار آن باقی مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در دو دهه اخیر با کاهش نزولات آسمانی و شرایط نامساعد جوی در هرمزگان معضل آب روز به روز بغرنج تر از پیش شده و مشکل تامین آب بسیاری از شهرستان هایی که سهم اندکی از نزولات جوی داشتند بحرانی است.

,

شهرستان های سیریک، جاسک و بشاگرد در سالهای اخیر بیشترین لطمات را از خشکسالی متحمل شدند به گونه ای که نابودی اندک پوشش گیاهی منطقه پیشروی بیابان ها و افزایش شن زارها را موجب شده است.

,

بنا به گزارش منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بالغ بر یک میلیون و 565 هزار هکتار مساحت استان را بیابان تشکیل می ‌دهد که 50 درصد آن در شهرستان جاسک قرار دارد همچنین 19 کانون اصلی ماسه های روان کشور در استان هرمزگان قرار دارد.

,

بالغ بر 318 هزار هکتار از بیابان‌های استان را کانون‌های بحران فرسایش بادی تشکیل می‌دهند این میزان 28 کانون بحران فرسایش بادی است که بعد از جاسک،شهرستان بندرلنگه با 180 هزار هکتار اراضی بیابانی، دومین شهرستان بیابانی استان محسوب می‌شود.

,

 

,

, ,

هجوم خارج از تصور شن های روان در جاسک موضوعی است که سالها سوژه داغ رسانه ها شده و با شروع تابستان و افزایش دما همچنین شرایط جوی در این شهرستان که متاثر از بادهای موسمی هند است بر بحران آن افزوده می شود.

,

مردم روستانشینان جاسک علاوه بر محرومیت و فقر عنوان دهان پرکن مرزنشینی که یدک می شکند سالهاست از وزش کوچکترین نسیم و باد بهاری واهمه دارند زیرا هر آن احتمال هجوم شن های روانی می رود که حرکتشان از سرعت نور  بیشتر است تا دار و ندارشان را ببلعد و در زیر خروارها خاک مدفون کند.

,

مهمانی ناخوانده شن های روان به خانه های ساکنان مکران، وعده مسئولان و فقر اجتماعی را از یاد جاسک برده چرا که مردم این دیار دغدغه جان دارند و امید آنکه فردایی دیگری بازی کودکانشان را نظاره کنند هم ندارند.

,

اینجا باران معنایی ندارد و تصور کودکان مکران نشین تنها بارش شن است که با پوست و خونشان عجین شده و در کنار شن های روان میزبان سونامی انواع بیماری های پوستی، گوارشی، کلیوی و تنفسی هستند.

,

, ,

نفس کشیدن در جاسک از بحران آب که منشا تمام جنگ ها و کشتار دنیاست مهم است چرا که جان های بسیاری در سور شبانه شن ها به لب آمده  و آمار قابل ملاحضه ای را قبل از دفن شدن به خاک کشانده است و شن های روان مردگان اینجا را قبل از  غسل در میان هجوم خود تطهیر می کنند.

,

اوضاع روستانشینان شهرستان سیریک هم بهتر از سایر مکران نشینان نیست، اینجا هم تپه های شنی با سرعت نور قد می کشند و شن های جادوگر در فاصله چشم بر هم زدن کودکان تلی از خاک را مقابل چشمانشان به رخ می کشانند.

,

اینجا همه چیز به رنگ خاک است حتی پوشش سنتی و آینه کاری کودکان ساحل مکران که نمادی از فرهنگ و اصالت جنوب است در سایه خاکستری شن های روان رنگ می بازد و سمفونی رنگ هایی شاد وچشم نواز در این دیار مقابل لشکرکشی شن ها غرق در غبار می شود.

,

, ,

جمشید سالاری،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاسک با بیان اینکه شن ها و ماسه های روان بیش از 400 خانوار در 21 روستای شرق این شهرستان را در محاصره خود قرار داده است، گفت:در حوزه شرق شهرستان جاسک روستا‌های گروگ پائین، گشمی، کیدر پائین، پیوشک، مشکوهی، براک، لیرک، سدیچ، هیمن، سور چاه، پتروکی، بیاهی، جهلو، جهلا، سهرکی، وَنک، کَرَتی، گتی، عَبد، کُنتکی و ککی با مشکل شن ‌های روان مواجه هستند.
وی بیان داشت: هجوم کانون های بحرانی فرسایش بادی و ماسه های روان به عنوان یک معضل جدی به درون محوطه روستاهای شهرستان جاسک راه یافته که سطح این ماسه ها به بیش از 2 هزار هکتار می رسد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاسک یاد آورشد: حرکت شن ها و ماسه های روان سلامت بیش از یک هزار نفر از ساکنان روستاهای این شهرستان را با خطر مواجه کرده و موجب بروز سنگ کلیه، ناراحتی های چشمی و پوستی شده است.
سالاری ادامه داد: امسال پنج میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی استان برای مهار شن های روان اختصاص یافته که این اعتبار برای ساخت باد شکن، کاشت نهال و مالچ پاشی استفاده خواهد شد.
وی گفت: در سال های گذشته هم بیش از 2 هکتار عملیات تثبیت ماسه های روان در منطقه های جاسک صورت گرفته است.

,
,
,
,
,

 

,

, ,

چندی پیش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از تخصیص  ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای اجرای طرح های بیابان زدایی در استان خبر داد تا در راستای  اجرای عملیات مدیریت روان آب های سطحی ، نهال کاری، احداث بادشکن و تولید نهال گونه بیابانی در بیابان های استان هزینه می شود.

,

طبق این خبر  سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار طرح های بیابان زدایی در استان اجرا شد و در سال 96 بیابانهای شهرستان های جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، بندرخمیر و بندرلنگه زدوده می شود.

,


در حالی ایران جزو دومین کشور عضو معاهده بین‌المللی کنوانسیون بیابان‌زدایی است که گوشه و کنار کشور شاهد افزایش روز افزون مساحت بیابان ها و شن زارهاست تا در طول سال مردم را با مشکلاتی از قبیل ریزگردها مواجه کند.

,
,

انتظار می رود مسئولانی که دایه دار سازندگی و رونق اقتصادی  هستند شعار و وعده های خود را در زمینه توسعه سواحل مکران و بهبود معیشت مرزنشینان عملی کنند و اعتباراتی را که تاکنون تنها بر روی کاغذ ذکر شده در زمینه عمران و آبادانی هزینه کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه