اخبار داغ

زخم بی مهری مسئولان بر تَن قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور/ بنایی تاریخی که بی توجهی را فریاد می زند

زخم بی مهری مسئولان بر تَن قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور/ بنایی تاریخی که بی توجهی را فریاد می زند
مسجد جامع بروجرد قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که سالهاست مورد بی مهری قرار گرفته و در جای جای این مسجد می توان بی توجهی ها را نسبت به این بنای ارزشمند مشاهده کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک مسجد جامع بروجرد یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند این شهر است که قدمت آن به یکهزار و 200 سال پیش برمی گردد، این بنا به عنوان قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور در محله ای تاریخی و قدیمی این شهر واقع شده و گنبد فیروزه ای آن مانند نگینی زیبا از دور جلب توجه می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

مسجد جامع بروجرد بر روی یک آتشکده بنا شده و معماری این بنای تاریخی منحصر به فرد و بی نظیر است و دارای دو درب غربی و شرقی است که به صحن اصلی مسجد باز می شوند و همچنین دارای شبستان های فصلی است که وجود این معماری زیبا سبب شده تا مسافران و گردشگارن زیادی در هنگام سفر به بروجرد از این بنای تاریخی البته در صورت باز بودن مسجد، بازدید کنند.

,

 

,

در شهرستان بروجرد 280 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در این بافت خانه های تاریخی منحصر به فردی مانند مجموعه خانه افتخار الاسلام، خانه حاتمی، نبوی، طبابایی، خانه آیت اله بروجردی(ره) و مساجدی مانند مسجد امام(ره) و مسجد جامع وجود دارد.

,

 

,

اما مسجد جامع بروجرد مدتهاست بی مهری و بی توجهی مسئولان را فریاد می زند و با توجه به این که تا کنون اقدامات مرمتی زیادی بر روی این اثر ارزشمند صورت گرفته اما تخریب در بخش هایی از این بنا مرمت را می طلبد که باید برای مرمت مدتها چشم انتظار اعتبار باشد.

,

 

,

نتیجه تصویری برای مسجد جامع بروجرد

, نتیجه تصویری برای مسجد جامع بروجرد,

 

,

این در حالیست که در برخی از مواقع علاقه مندان به بازدید از بنای تاریخی با درب بسته مواجه می شوند، شاید بخشی از این بی توجهی ها ناشی از عدم تفاهم در مدیریت میراث فرهنگی و اداره اوقاف باشد تا وجود هر مشکلی در این اثر تاریخی بین مسئولان پاسکاری شود.

,

 

,

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: میراث فرهنگی تنها وظیفه نگهداری و مرمت بنای تاریخی را بر عهده دارد اما در راستای انتخاب خدام و هیات امنا نقشی نداشته و این کار در حوزه وظایف اداره اوقاف است.

,

 

,

وی اضافه کرد: هر ساله بودجه ای از ردیف اعتبارات ملی در اختیار این بنای تاریخی برای مرمت قرار می گیرد که امسال بودجه ای اختصاص داده نشد اما سال گذشته اقدامات بازسازی کاشی کاری گنبد به صورت کامل اجرا شد و همچنین ضلع جنوبی دیوار این مسجد و چند اقدام مرمتی دیگر صورت گرفت.

,

 

,

نتیجه تصویری برای مسجد جامع بروجرد

, نتیجه تصویری برای مسجد جامع بروجرد,

 

,

یارمحمدی با اشاره به این که وضعیت این بنای تاریخی به مرحله خطرناکی  نرسیده است افزود: آثار تاریخی دائما نیازمند مرمت هستند و مسجد جامع بروجرد هم نیازمند اقدامات مرمتی است که در صورت تامین اعتبار اقداماتی برای نگهداری ان انجام خواهد شد.

,

 

,

وی آزادسازی حریم مسجد جامع را یکی از برنامه های میراث فرهنگی برشمرد و گفت: از سالها پیش برنامه آزادسازی حریم این مسجد مطرح شد که به دلیل کمبود اعتبار این مهم محقق نشده و با توجه به این که مغازه های تجاری زیادی در اطراف این مسجد وجود دارد، نیاز است که با خریداری آنها بتوان در راستای آزادسازی حریم این مسجد که در محله قدیمی بروجرد واقع شده اقدام کرد.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: گرچه در داخل مسجد تغییرات جزیی صورت گرفته اما هر گونه تغییر در بخش های مختلف مسجد و استفاده از فضاهای مختلف باید با نظر میراث فرهنگی باشد.

,

 

,

به گفته وی مسجد جامع هویت تاریخی منطقه  و شهر بروجرد است که باید تلاش کرد تا این بنای تاریخی حفظ شود چرا که این مسجد محلی برای بازدید علاقه مندان به آثار تاریخی است.

,

 

,

به هر ترتیب مسافران، گردشگران و بسیاری از مردم تمایل دارند درب این مسجد تاریخی همیشه به روی علاقه مندان به آثار ارزشمند باز باشد و متولیان مستقر در این بنا بدون بداخلاقی و با روی گشاده پذیرای علاقه مندان به این مسجد باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه