اخبار داغ

کلاس دف باعث آشنایی زوج دف نواز سنندجی شد

کلاس دف باعث آشنایی زوج دف نواز سنندجی شد
حدود یک ماهی است که ازدواج کرده اند، زندگیشان شیرین و خودشان جوان هستند ، به گفته ی خانم این خونه، تمام گوشه گوشه ی منزلشان را دف فرا گرفته است چرا که معتقد است روح و روان انسان اگر به عمق این موسیقی عرفانی جلا بخشد آرامش از وجودت بر نخواهد رفت چرا که با نام خدا و پیامبر زیبنده شده است....
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، حدود یک ماهی است که ازدواج کرده اند، زندگیشان شیرین و خودشان جوان هستند ، به گفته ی خانم این خونه، تمام گوشه گوشه ی منزلشان را دف فرا گرفته است چرا که معتقد است روح و روان انسان اگر به عمق این موسیقی عرفانی جلا بخشد آرامش از وجودت بر نخواهد رفت چرا که با نام خدا و پیامبر زیبنده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

دف سازی نشسته در خانقاه بود، در حصار سایه امن خانقاه گوشه گرفته بود تا از گزند حلال و حرام موسیقی مصون بماند، اما کم کم با گذر زمان و با هنرمندی پدر دف ایران یعنی بیژن کامکار، دف جایگاه اصلی خود را بازگرداند و امروز می بینیم که کردستان بعنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است و از این استان همواره هنرمندانی با دف هایی دلنشین می درخشند که یکی از این هنرمندان، زوج جوان سنندجی است که به گفته ی خودشان دف سبب آشنایی مان شد، در این زمینه با آنها به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

,

 

,


لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که چند سال مشغول به دف نوازی هستید؟

,
,


** روژان کمانگر هستم ، 27 سال سن دارم و از 16 سالگی شروع به دف نوازی کردم اما به دلیل یک سری مشکلات وقفه ای چند ساله پیش آمد و دوباره در کلاس های دف شرکت کردم ، که همسرم استاد من بودند.

,
,


*** بنده هم صباح مهدی 28 سال سن دارم و از کودکی مشغول به نواختن دف بودم در این کلاس ها با همسرم آشنا شدم و دف مسبب ازدواج ما دو نفر شد و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

,
,

 

,

در چه زمانی وارد عرصه موسیقی شده اید؟وچرا در بین بقیه سازهای موسیقی ساز دف را انتخاب کرده اید؟

,


*روژان *به سبب جایگاه مذهبی و آرامش روحی و روانی که در این ساز می بینم  به تکایا و خانقاهای منطقه رفت و آمد میکردم و همین موضوع سبب گردید به دف و دف نوازی علاقه مند شده و اولین آموزش خود را در سن نوجوانی و در همان تکایا آغاز نمودم .

,
,

, ,


مشکلات یک هنرمند موسیقی در سنندج چه چیزهای میباشد؟

,
,


** صباح ** شاید در گذشته مشکلات فراوانی برای یک هنرمند وجود داشته است از قبیل نداشتن اساتید که مهمترین رکن از مشکلات میباشد،کم بودن سطح فرهنگ موسیقایی،نبود مرکز آموزش موسیقی،و…. اما خوشبختانه با تاسیس آموزشگاه ها و موسسات تخصصی بسیاری ازاین مشکلات برطرف شده اند.

,
,


ساز دف در یک جمله از نظر شما؟

,
,


*روژان: * رابط روح و عشق حقیقی

,
,


**صباح ** من در کروه های مختلفی مشغول به کار بودم و با تماشا کردن به آن به روح و روان انسان آرامش می دهد اما اگر به عمق موسیقی عرفانی آن توجه شود حسی فوق العاده و خدایی در وجود انسان نمایان می شود که قابل قیاس با هیچ حسی نیست پس به نظر من تنها یک جمله درباره دف در دنیا وجود ندارد و باید ساعت ها و ساعت ها درباره ی آن حرف زد و جمله گفت.

,
,


چرا در بعضی از افراد با وجود اینکه در کلاس های دف شرکت می کنند اما انگیزه وجود ندارد و اصولا هنرجویان موسیقی بعد از یک مدت آن را رها می کنند؟

,
,

, ,


** صباح** دلیل اصلی این است که ساز را بعنوان یک حرفه و هنر نگاه نمی کنند تعداد افرادی که با چشم انداز و هدف به سمت ساز می آیند کم است. من معمولا از هنرجویانم نظرسنجی می کنم که انگیزه شان از انتخاب این ساز چیست؟ یکی می گوید مثلا دوستم دف می زند من هم آمدم، آن یکی می گوید پدرم گفته برو کلاس دف، یکی می گوید در یک کنسرت دیده ام و خوشم آمده است و برخی حتی می گویند چون ساز ارزانی نسبت به سایر سازها بوده به دنبال آن آمدم. بنابراین کمتر کسی هست که ساز را بشناسد و بعد دنبال آن بیاید برای همین است که بعد یک مدت کار آن را رها می کنند. به نظرم بیشتر یک مد شده است و هم اکنون در هر خانه ای یک ساز دیده می شود.

,
,


با وجود اینکه استان کردستان بعنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است جایگاه این موسیقی عرفانی را در استان چطور می بینید ؟

,
,


روژان * چه بسیارند دف نوازانی که عمر خود را در رونق دف به اتمام رسانده و آثاری زیبا از این هنر خلق نمودند و مشهورترین آنها در کردستان ظهور نمودند تا جایی که شمردن آنان امکان پذیر نیست و تمام جشنواره های موسیقی عرفانی داخل و خارج کشور را به تصرف خود در می آورند  و به نظر من این لقب لیاقت استان کردستان را داراست.

,
,


سخن آخر شما ...؟

, ,
,


خوشحالیم که دف در کنار آرامش روح و روان، مسبب ازدواج ما با هم دیگر شد و از این بابت خدا را شاکریم .

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه