اخبار داغ

دبیر سلسله همایش های «چهره های ماندگار»:

رسانه ها به معرفی مفاخر کشور کمک کنند/ مرزهای منطقه ای در اطلاع رسانی برداشته شده است

رسانه ها به معرفی مفاخر کشور کمک کنند/ مرزهای منطقه ای در اطلاع رسانی برداشته شده است
دبیر سلسله همایش های چهره های ماندگار گفت: رسانه های کشور بویژه رسانه ملی باید کمک کنند تا مفاخر و چهره های ماندگار بیش از پیش به مردم معرفی شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، محمود اسعدی، دبیر سلسله همایش های «چهره های ماندگار»، خود نیز چهره ای شناخته شده در حوزه مدیریت رسانه است. دکتر اسعدی که از دیرباز ید طولایی در دبیری همایش های مهم دارد این روزها افزون بر اشتغالات علمی به عنوان «دبیر علمی» در تکاپوی برگزاری چهارمین همایش بین المللی «مدیریت رسانه» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با دغدغه «درست نویسی در رسانه ها و مطبوعات»، از طراحان اعطای «جایزه درست نویسی» به مطبوعات نیز به شمار می رود؛ جایزه ای که در کنار مزایای پرشمارش می تواند نقش مهمی در حراست از زبان فارسی داشته باشد.

,

دکتر اسعدی تا کنون بیش از 13 جلد کتاب تألیف کرده است که در میان این کتاب ها، «ابر می بارید و باران نه!» که یکی از سه مجموعه داستانی اوست نیز به چشم می خورد. او افزون بر «مدیریت رسانه» در حوزه های جامعه شناسی فرهنگی و ارتباطات نیز یکی از متخصصان و مدرسان برجسته کشور محسوب می شود.

,

مشروح گفتگوی خبرنگار مرآت با دکتر محمود اسعدی را در ادامه می خوانید.

, مرآت,

مرآت- آقای دکتر اسعدی! یکی از آخرین اقدامات مهم شما برپایی نمایشگاه آثار چهره های ماندگار در تیرماه بود. آیا افزون بر این نمایشگاه، اقدام نظام مند دیگری برای معرفی آثار چهره های ماندگار صورت خواهد گرفت؟

, مرآت- آقای دکتر اسعدی! یکی از آخرین اقدامات مهم شما برپایی نمایشگاه آثار چهره های ماندگار در تیرماه بود. آیا افزون بر این نمایشگاه، اقدام نظام مند دیگری برای معرفی آثار چهره های ماندگار صورت خواهد گرفت؟,

همانطور که اشاره کردید، نخستین نمایشگاه آثار چهره های ماندگار هنرهای تجسمی ایران با حضور چهره های شاخص این حوزه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این نمایشگاه آثار اساتیدِ بنام رشته های خوشنویسی و نقاشی و نقاشیخط همچون استاد فرشچیان، امیرخانی، افجه ای، سلحشور، محبوبی، صادقی، اخوین، احصایی و کابلی به نمایش درآمد. در کنار این نمایشگاه، پرتره های 240 شخصیت که تا کنون به عنوان چهره های ماندگار شناخته شده اند در معرض دید عموم گذاشته شد.

,

استان ها برای برپایی نمایشگاه اعلام آمادگی کنند

, استان ها برای برپایی نمایشگاه اعلام آمادگی کنند,

برگزاری این نمایشگاه با هماهنگی بخش خصوصی در دیگر شهرهای ایران و جهان تداوم پیدا خواهد کرد و ما تلاش می کنیم بدین واسطه چهره های ماندگار را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم. استان هایی که استطاعت، تمایل و امکانات برپایی این نمایشگاه را دارند می توانند با ما ارتباط برقرار کنند تا ما هماهنگی های لازم برای برپایی نمایشگاه را به انجام برسانیم.

,

مرآت- ممکن است بسیاری از مردم با برندگان جایزه نوبل آشنایی بیشتری نسبت به چهره های ماندگار ایران داشته باشند. آیا این به معنای شکست نسبی پروژه «چهره های ماندگار» نیست؟

, مرآت- ممکن است بسیاری از مردم با برندگان جایزه نوبل آشنایی بیشتری نسبت به چهره های ماندگار ایران داشته باشند. آیا این به معنای شکست نسبی پروژه «چهره های ماندگار» نیست؟,

درست است که همایش چهره های ماندگار مدتی است که به دلایل گوناگون، تعطیل شده است اما این همایش جزو معدود برنامه هایی بود که در دل مردم رسوخ کرد و مردم با آن ارتباط برقرار کردند. بسیاری از چهره های ماندگار شناخته شده هستند. کمتر کسی است که استاد محمود فرشچیان را نشناسد. البته این شخصیت ها در مقایسه با هنرمندان سینما و ورزشکاران کمتر شناخته شده اند اما ما در حال فرهنگ سازی هستیم تا شخصیت های علمی-فرهنگی بزرگمان بیش از پیش شناخته شوند.

,

رسالت رسانه ها در معرفی مفاخر و چهره های ماندگار به مردم

, رسالت رسانه ها در معرفی مفاخر و چهره های ماندگار به مردم,

رسالت رسانه های مکتوب و دیجیتال و نیز رسانه ملی در این حوزه بسیار مهم است. رسانه ها هم باید کمک کنند تا این چهره ها به مردم شناسانده شوند. نکته دیگر این که من پایان نامه هایی حتی در مقطع دکترا در حوزه جامعه شناسی و روان شناسی دیده ام که موضوع آن ها مقایسه چهره های ماندگار با برندگان جایزه نوبل است و اگر بخواهیم علمی صحبت کنیم باید ببینیم نتایج این دست پایان نامه ها چیست.

,

ماهنامه «چهره های ماندگار» را بخوانید

, ماهنامه «چهره های ماندگار» را بخوانید,

ما به سهم خودمان در معرفی چهره های ماندگار کوشیده ایم. ماهنامه «چهره های ماندگار» که چهار سال است به اهتمام خود من منتشر می شود، تلاش دارد که چهره های ماندگار را بیش از پیش به مردم بشناساند. ما در جدیدترین شماره این ماهنامه دکتر مهدی محقق را که یکی از مفاخر کشور هستند، معرفی کرده ایم. من برنامه ای تحت عنوان «فرزانگان» در رادیوفرهنگ داشتم که با موضوع معرفی این مفاخر پنج شنبه شب ها به طور مرتب پخش میشد؛ افزون بر این صدها مستند و کتاب هم در این باره نوشته شده است.

,

مرآت- اگر اجازه بدهید به موضوع چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه بپردازیم. یکی از ابتکارات این همایش در دومین دوره، اعطای جایزه «دکتر فرهنگی» به نویسنده پایان نامه برتر در حوزه مدیریت رسانه بود. آیا شاهد اقدامات ابتکاری از این دست در چهارمین دوره از جشنواره خواهیم بود؟

, مرآت- اگر اجازه بدهید به موضوع چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه بپردازیم. یکی از ابتکارات این همایش در دومین دوره، اعطای جایزه «دکتر فرهنگی» به نویسنده پایان نامه برتر در حوزه مدیریت رسانه بود. آیا شاهد اقدامات ابتکاری از این دست در چهارمین دوره از جشنواره خواهیم بود؟,

این همایش همزمان با نمایشگاه مطبوعات در آبان ماه برگزار خواهد شد. در این همایش افزون بر تداوم برنامه های پیشین، ضمن تجلیل از آقای دکتر باقر ساروخانی، استاد برجسته علوم اجتماعی و جامعه شناسی خانواده، جایزه ای به نام ایشان به دانشجویان برجسته این حوزه اعطا خواهد شد و اعطای این جایزه نیز همه ساله تداوم خواهد داشت. مقالات رسیده به این همایش در نشریات معتبر ایران منتشر خواهد شد.

,

من از مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان سمنان دعوت می کنم که با مراجعه به سایت ما در این همایش شرکت کنند.

,

مرآت- شما پیشتر نسبت به عدم حمایت «صندوق حمایت از پژوهشگران» از پژوهشگران انتقاد کرده اید! آیا می توان از مسئولان ذیربط مطالبه کرد که بخشی از اعتبارات این صندوق به پژوهش های حوزه رسانه اختصاص پیدا کند؟

, مرآت- شما پیشتر نسبت به عدم حمایت «صندوق حمایت از پژوهشگران» از پژوهشگران انتقاد کرده اید! آیا می توان از مسئولان ذیربط مطالبه کرد که بخشی از اعتبارات این صندوق به پژوهش های حوزه رسانه اختصاص پیدا کند؟,

بنای ما در همایش «چهره های ماندگار» تجلیل از زندگان بود. شایسته است که در زمان حیات مفاخر از آنان تجلیل و به آنان بها داده شود. خانم میرزاخانی یک شخصیت برجسته و شناخته شده بود. او جوایز بسیاری کسب کرده بود؛ بنابراین حمایت هایی که پس از درگذشت ایشان صورت گرفت باید زودتر اتفاق می افتاد. متأسفانه ما تا بحال ندیده ایم که صندوق مذکور در زمینه رسانه و ارتباطات به پژوهشگران کمک کرده باشد.

,

تا کنون حمایتی از «صندوق حمایت از پژوهشگران» ندیده ایم

, تا کنون حمایتی از «صندوق حمایت از پژوهشگران» ندیده ایم,

لازم است بیش از پیش از پژوهشگران حوزه ارتباطات حمایت شود. ما با مسئولان این صندوق مکاتباتی هم داشته ایم اما تا کنون حمایتی از جانب آنان صورت نگرفته است. در چنین شرایطی خوب است که شما اهالی رسانه، مفاخر کشور و شهرهای خود را معرفی کنید و البته مسئولان هم باید از نخبگان و مفاخر به لحاظ مادی و معنوی حمایت کنند. تجلیل از مفاخر کار یک گروه و سازمان نیست؛ بلکه آحاد مردم باید در این امر ورود پیدا کنند.

,

لازم است از متخصصان مهم ترین رشته علمی، یعنی علوم انسانی، حمایت های بیشتری صورت بگیرد تا شاهد پیشرفت هایی در این حوزه باشیم.

,

مرآت- ما در خبرگزاری مرآت تلاش می کنیم که به سمت رویکردهای تحلیلی پیش برویم، از گرایش به اخبار زرد احتراز می کنیم و موضوعات کشوری را در کنار موضوعات بومی مورد توجه قرار داده ایم. از نگاه شما به عنوان یک متخصص برجسته حوزه رسانه، ما و دیگر رسانه ها برای حرفه ای تر شدن چه باید بکنیم؟

, مرآت- ما در خبرگزاری مرآت تلاش می کنیم که به سمت رویکردهای تحلیلی پیش برویم، از گرایش به اخبار زرد احتراز می کنیم و موضوعات کشوری را در کنار موضوعات بومی مورد توجه قرار داده ایم. از نگاه شما به عنوان یک متخصص برجسته حوزه رسانه، ما و دیگر رسانه ها برای حرفه ای تر شدن چه باید بکنیم؟,

من فعالیت رسانه ای را با خبرنگاری آغاز کردم و در همه عرصه های مطبوعاتی و رسانه ای کار کرده ام. به نظر من باید پلی میان کسانی که به صورت تجربی کار کرده اند و کسانی که دانش تئوریک دارند ایجاد شود تا باب تبادل تجربه، تفاهم و گفتگوهای مستمر میان این دو قشر باز شود. فعالان در پایگاه های خبری توامان با کار باید آموزش هم ببینند. بنابراین باید به دو عرصه «آموزش» و «پژوهش» بسیار توجه کرد.

,

اطلاعات خود را بروز کنید

, اطلاعات خود را بروز کنید,

نکته دیگر این که امروز چندان تفاوتی نمی کند که شما در سمنان فعالیت کنید یا در تهران، یا حتی در لس آنجلس! هرچند سطح امکانات در مناطق مختلف متفاوت است اما اصل مطلب که اطلاع رسانی است در فضای وب انجام می شود و برای مخاطب تفاوتی نمی کند که این اطلاع رسانی از کدام منطقه انجام شده است. مسأله دیگر ضرورت بروزرسانی اطلاعات است. کارگاه های آموزشی این امکان را به شما می دهند که خود را بروز کنید.

,

«پژوهش»، «آموزش»، «نقد» و «گفتگو»؛ بایسته های یک رسانه

, «پژوهش»، «آموزش»، «نقد» و «گفتگو»؛ بایسته های یک رسانه,

از سوی دیگر شما باید دائما در مورد فعالیت هایی که دیگران انجام می دهند تحقیق و پژوهش کنید. هدف های شما باید بزرگ باشد. شما حتی نباید خود را با یک سری نشریات و خبرگزاری های خارجی مقایسه کنید؛ ممکن است آن ها هم ایرادات بسیاری داشته باشند. به نظر من «پژوهش»، «آموزش»، «نقد» و «گفتگو» می تواند هر سایتی را بدون توجه به این که دفتر آن در شهرستان یا تهران باشد، ارتقاء دهد و مطرح کند.

,

می توانید با خبرگزاری های مطرح کشوری رقابت کنید

, می توانید با خبرگزاری های مطرح کشوری رقابت کنید,

 اگر شما قدری فعال تر و باهوش تر باشید، به شرطی که بهنگام و حرفه ای عمل کنید می توانید با خبرگزاری های مطرح کشور رقابت کنید. شرط دیگر آن است که بتوانید با سلاح زبان پیش بروید و بتوانید تکنیک های حرفه ای را به طور مطلوب عملی کنید. مسئولان رسانه ها باید نیروهای دارای دانش را جذب و حفظ کنند. اگر نیروها جذب شوند و سازمان نتواند آن ها را هضم کند، آن ها نهایتا ناامید خواهند شد.

,

ما در همایش مدیریت رسانه در کنار این مسائل به اخلاق رسانه ای و چگونگی نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در رسانه ها خواهیم پرداخت.

,

مرآت- جناب اسعدی! شما مطالعه چه کتاب هایی را در حوزه رسانه پیشنهاد می کنید؟

, مرآت- جناب اسعدی! شما مطالعه چه کتاب هایی را در حوزه رسانه پیشنهاد می کنید؟,

تا پیش از این، مطالعه را صرفا به «مطالعه کتاب» محدود می کردیم اما به نظر من امروز مفهوم مطالعه گسترده شده است. امروز مطالعه یعنی همه چیز را خوب دیدن؛ بنابراین اگر شما فیلم خوبی ببینید، به سفر خوبی بروید یا به تماشای یک تئاتر خوب بنشینید، در واقع مطالعه کرده اید. اما کتاب هایی هم در رشته ها و تخصص های مختلف داریم که شاخص، برجسته و اثرگذارند.

,

«1984» و «مزرعه حیوانات» را مطالعه کنید

, «1984» و «مزرعه حیوانات» را مطالعه کنید,

بر اساس نیازها و انگیزه های افراد می توان کتاب های مختلفی را معرفی کرد. ممکن است کتاب هایی همچون «1984» و «مزرعه حیوانات» ارتباط مستقیمی با رسانه نداشته باشد اما به طور مثال در حوزه پیش بینی وقایع، وقتی شما کتاب «1984» را که در سال «1948» توسط یک انگلیسی هندی الاصل نوشته شده است می خوانید، می بینید که او چگونه پیش بینی می کند که چهل سال بعد چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

,

مطالعه کتاب های نیل پستمن به تفکر نقاد کمک می کند

, مطالعه کتاب های نیل پستمن به تفکر نقاد کمک می کند,

نیل پستمن هم کتاب هایی به نام «تکنوپلی» و «افول دوران کودکی» دارد که مطالعه آن ها برای جوانان خوب است. کتاب دوم در ارتباط با تلویزیون است. مرحوم صادق طباطبایی چند کتاب از نیل پستمن را ترجمه کرده است. کتاب های نیل پستمن از این نظر که به تفکر نقاد کمک می کنند، کتاب های خوبی هستند. نیل پستمن که به تازگی هم فوت کرده است، منتقد غرب بود. او 17 کتاب دارد که چهار پنج عنوان از آن ها ترجمه شده است. خوب است اگر کتاب های ترجمه نشده او را به انگلیسی جستجو و مطالعه کنید.

,

در مقابل، کتاب های آقای تافلر هم بد نیستند. آخرین اثر او کتابی است به نام «ثروت انقلابی» که اثر خوبی است. تافلر گرایشات غربی دارد و می توان کتاب او را با نگاه منتقدانه مطالعه کرد.

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه