اخبار داغ

گزارش؛

ضرورت حضور خیرین در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های خراسان رضوی

ضرورت حضور خیرین در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های خراسان رضوی
روز قبل مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی از افزایش قرائت خانه‎های غیر مجاز در مشهد خبر داد که این گفته این سوال را ایجاد می کند که چرا مردم باید چنین هزینه هایی را متقبل شوند تا فرزندانشان در چنین مکانهای درس بخوانند؟!.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛روز قبل مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی از افزایش قرائت خانه‎های غیر مجاز در مشهد خبر داد که این گفته این سوال را ایجاد می کند که چرا مردم باید چنین هزینه هایی را متقبل شوند تا فرزندانشان در چنین مکانهای درس بخوانند؟!.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

متاسفانه وضعیت و تعداد کتابخانه ها در خراسان رضوی بسیار اندک و غیرقابل قبول است و بسیاری از این کتابخانه ها فضای مناسبی ندارند، فاقد موقعیت مکانی و جغرافیایی مناسب بوده و در دسترس نیستند، ساختمانهای آنها فرسوده است و به شدت نیازمند بازسازی و بهسازی هستند و همه این ها ضرورت حضور خیرین در امر کتابخانه ها چه ساخت و چه تجهیزات را می رساند.

,

 

,

همانطور که در آخرین رهنمودهای ایفلا برای کتابخانه های عمومی آمده است: نقش مهم کتابخانه عمومی ایجاد تمرکز بر رشد فرهنگی و هنری در جامعه است. در بیانیه یونسکو نیز از کتابخانه های عمومی به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه های اجتماعی نام برده شده و از رسالت های مهم کتابخانه های عمومی ارتقاء آگاهی افراد از میراث فرهنگی و نیز حمایت از گفتگوهای فرهنگی و تنوع فرهنگی ذکر شده است.

, .,

 

,

از دیگر اهداف کتابخانه‌های عمومی حمایت از سوادآموزی بزرگسالان است. چرا که سوادآموزی کلید دستیابی به تحصیلات، دانش، و نیز استفاده از کتابخانه‌ها و خدمات اطلاعاتی است.

,

 

,

در این رابطه با هادی حافظی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به گفت‌وگو پرداختیم که در این مصاحبه آمده است: در حال حاضر در استان کتابخانه های خیرساز که صفر تا صد آن را توسط خیرین ساخته شده باشند پنج کتابخانه شامل « شادروان امیر مسرور » شهرستان جوین،«زنده یاد یاسر علی آبادی» در شهر ستان نیشابور، «شادروران فرزانه گلدانی» در سبزوار و کتابخانه «فرزانه جامع» در مشهد است.

,

, ,

وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه تا سال 1400 مجموع متراژ کتابخانه‌های عمومی استان باید به هفتاد هزار متر مربع برسد که هم اکنون این عدد 43هزار متر مربع است.

,

 

,

وی ادامه داد: ما تا سال 1400 چیزی حدود 27 هزار مترمربع نیاز داریم اگر میانگین هر کتابخانه را 220 متر مربع برمبنای نقشه کتابخانه ها در نظر بگیریم باید تا سال 1400، 123 کتابخانه در استان ساخته شود تا از برنامه توسعه عقب نباشیم.

,

 

,

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: باتوجه به کمبود بودجه های ملی و خصوصا برای محیط های فرهنگی و بالاخص کتابخانه‌ها، یقینا رسیدن به 123عدد کتابخانه تا سال 1400 در برنامه ششم بدون حضور خیرین و علاقمندان حوزه فرهنگ ناب کتابخوانی حاصل نخواهد شد.

,

 

,

حافظی ادامه داد: شاید مهمترین مرکز فرهنگی بعد از مسجد کتابخانه باشد؛ چرا که شما هر فعالیت فرهنگی انجام دهید نیاز به به کتاب دارید. مدارس و معلمین در کنار فعالیتهای آموزشی اگر بخواهند به پرورش فکری و روحی دانش آموزان فکر کنند باید فرهنگ مراجعه به کتابخانه عمومی و مطالعه آزاد را ترویج دهند.

,

 

,

وی ابراز کرد: اگر ما امروز فرزندانمان را به مطالعه علاقمند کنیم فردا آسیبهای اجتماعی کمتری خواهیم داشت و جامعه کتاب خوان هزینه بسیار کمتری برای اداره اش می طلبد. این ها جنبه های مادی ماجرا است و گرنه رشد فرهنگی نیاز به بستر دارد که این بیشتر از طریق مسجد و کتابخانه حاصل می‌شود.

,

 

,

 معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: اگر خیرین به فکر کار اثر بخش و ماندگار در فرهنگ جامعه هستند چاره ای جزء ورود به عرصه کتابخانه سازی ندارند و ما امیدوارم خیرین با ورود به این حوزه سنگ بنای رشد معنوی و فرهنگی جامعه را بگذارند.

,

 

,

حافظی با بیان اینکه برای اینکه فرهنگ وقف در زمینه کتابخانه ها را گسترش دهیم تفاهم نامه ای با اداره کل اوقاف بسته شده است، عنوان کرد: ما از اوقاف درخواست داشته ایم که مشاورین وقف مردم را در موضوعات فرهنگی به سمت اهدای کتاب و کتابخانه سازی هدایت کنند.

,

 

,

وی اظهار کرد: اخیرا کمیته ای به نام کمیته یاوران وقف کتاب با همکاری اداره کل اوقاف تشکیل شده است که افرا در آن کمیته از علاقمندان به حوزه وقف کتابخانه هستند از طریق این کمیته بنا داریم کمک هر فردی که علاقمند است برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی به ساخت کتابخانه ها کمک کند را جلب کنیم.

,

 

,

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: به نوعی در محیط های کتابخانه نیازی نیست که دیگران از طریق یک نفر مکان را بسازند، بلکه بصورت وقف عام هر فردی به هر اندازه می تواند در ثواب وقف سازندگی کتابخانه خود را شریک کند ولو مبلغ بسیار کم می تواند در امر کتابخانه ها وقف کنند.

,

 

,

حدود چهار سال است که انجمن خیریه کتابخانه ساز برای ترویج فرهنگ وقف در بحث ترویج کتابخوانی، ساخت و تجهیز آن در کشور راه اندازی شده است به همین مناسب به سراغ  محمد حسین روشنک، رئیس انجمن کتابخانه ساز مشهد رفتیم.

,

 

,

 روشنک در گفتگو با صبح توس عنوان کرد: هدف انجمن خیرین کتابخانه ساز توسعه کتابخانه ها و کمک به کتابخانه های موجود و آشتی مردم با کتاب  و کتابخوانی است در رابطه با این موضوع ما همایش های مختلفی در رابطه با  کتاب و کتابخوانی و توسعه کتابخانه های برگزار کرده ایم.

,

, ,

وی در رابطه با فعالیت انجمن خیرین کتابخانه ساز ملی و استانی عنوان کرد: متاسفانه انجمن خیرین کتابخانه سازملی زیاد فعال نیست و انجمن ما با وجود اینکه در اکثر شهرها تشکیل شده فعالیتهایش خیلی نمود پیدا نکرده است

,

 

,

رئیس  انجمن کتابخانه ساز مشهد ادامه داد: اگر مسئولان شهری به این گونه انجمن ها کمک کنند؛ در ترویج فرهنگ کتابخوانی و در جهت توسعه کتابخانه های قدم موثری برداشته می شود.

,

 

,

روشنک با انتقاد از شهرداری عنوان کرد: الگو ساخت و ساز آپارتمان ها عوض شده و شهر بیشتر به سمت مجتمع های 200 تا 300 واحدی رفته است؛ اما چرا در این تغییر الگو کتاب خانه جا نمایی نشده است؛ چرا یک پیوست کتابخانه ای برای این مجتمع ها نوشته نشده است باید در پارکهای و محله های پر جمعیت کتابخانه در نظر گرفته شود.

,

 

,

وی بابیان اینکه این انجمن تاکنون اقدام به ساخت کتابخانه به صورت کامل اقدامی نکرده است، بیان کرد: امسال ما با کمک انجمن خیرین استان و  رئیس انجمن استانی چند کتابخانه برای حاشیه شهر مشهد ایجاد می کنیم.

,

 

,

عباس علی کشاورزمنش، یکی از خیرینی است که چندین مدرسه و کتابخانه ساخته است او در رابطه با ساخت کتابخانه هایی که در حاشیه شهر و یکی از روستاهای مشهد برای مردم ساخته است، عنوان کرد: یک زمانی ذوق این کار را داشتم و 15 الی 16 پروژه خیریه ساز که یا خود بانی آن یا مجری کار بودم را اجرایی کردم.

,

, ,

وی در رابطه با اینکه چه شد که تصمیم به ساخت پروژه های خیرساز گرفتید، عنوان کرد: پدرم قبل از فوتش به من نصحیت کرد در روستای خودمان (زاک بالاتر از آرمگاه فردوسی) کار خیر انجام دهم و من هم اطاعت کردم.

,

 

,

این خیّر ادامه داد: به نظر من یکی از موثرترین اقداماتی که می شود در حوزه فرهنگ سازی انجام داد یا بهتر بگویم دین‌مان به وطن را ادا کنیم باید کار کنیم که مردم به سمت کتابخوانی بروند.

,

 

,

وی گفت: خودم یاد می آید اول دبستان را که تمام کردم با پسر همسایه مان کیهان بچه ها و اطلاعات هفتگی می گرفتیم و می خوانیدم و حتی کتاب را شبی یک ریال کرایه می کردیم؛ این موضوع انگیزه ای شد تا به فکر کتابخانه سازی در روستا خودم و مناطق محروم مشهد بیافتم.

,

 

,

این خیّر گفت: من سه کتابخانه اقماری برای آستان قدس ساختم، یکی از آنها کتابخانه مسجد امام رضا(ع) است 500 هزار متر زیر بنا و 20 هزار جلد کتاب و دو کتابخانه دیگر در دو تا مسجد میدان عسگریه افتتاح کردم.

,

 

,

کشاورزمنش بیان داشت: کتابخانه ای که در میدان عسکریه افتتاح کردیم بسیار مورد استقبال مردم و بخصوص بچه های آن منطقه قرار گرفت؛ چرا که بسیاری از این بچه ها نمی توانستند به کتاب خانه مرکزی مراجعه کنند و با افتتاح این کتابخانه می توانند در شبهای امتحان در آنجا حضور پیدا یابند.

,

 

,

وی با بیان اینکه یک روز که به روستای خودمان رفتم با مشکلات روستا روبه رو شدم و قرار شد خواهر شهید کاوه مشکل دبیرستان دخترانه و پسرانه روستا را حل کند و من در آنجا کتابخانه احداث کنم.

,

 

,

این خیّر افزود: زمانی که مشکل بچه های روستا حل شد من هم کتابخانه روستا را ساختم؛ اما به خاطر مشکلاتی که داشتم و نگه داری کتابخانه برای من سخت بود آن را به روحانی روستا واگذار کردم اکنون بعد از گذشت 16 الی 17 سال از ساخت این کتابخانه به روستا رفتم و رونق این کتابخانه در این روستا شاهد بودم.

,

 

,

کتابخانه یکی از مهم ترین ارکانی است که می تواند به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه کمک کند متاسفانه کمبود کتاب خانه ها باعث شده مردم از مکانهای غیر مجاز مثل قرائت خانه ها استفاده کنند و حتی هزینه ها زیادی پرداخت کنند.

,

 

,

شاید نبود کتابخانه در روستاهای استان قابل قبول باشد؛ اما اینکه هفت شهر فرهادگرد و سفید سنگ در شهرستان فریمان، رباط سنگ از توابع شهرستان تربت حیدریه، قدمگاه در شهرستان نیشابور، شهر همت آباد از توابع شهرستان فیروزه، مزداوند در شهرستان سرخس و شادمهر از توابع شهرستان مه ولات کتابخانه ندارند اصلا قابل پذیرش نیست این به این معنا است که این شهر ها از ابتدای ترین امکانات برای رشد فکری و معنوی خود بهره مند نیستند و اگر خیرین به این موضوع ورود پیدا نکنند متاسفانه باید سالیان سال منتظر ساخت این کتابخانه ها توسط دولت باشیم.

, , فرهادگرد و سفید سنگ در شهرستان فریمان، رباط سنگ از توابع شهرستان تربت حیدریه، قدمگاه در شهرستان نیشابور، شهر همت آباد از توابع شهرستان فیروزه، مزداوند در شهرستان سرخس و شادمهر از توابع شهرستان مه ولات کتابخانه ندارند اصلا قابل پذیرش نیست این به این معنا است که این شهر ها از ابتدای ترین امکانات برای رشد فکری و معنوی خود بهره مند نیستند و اگر خیرین به این موضوع ورود پیدا نکنند متاسفانه باید سالیان سال منتظر ساخت این کتابخانه ها توسط دولت باشیم.,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه