اخبار داغ

مدیرعامل شرکت خدمات شهرک صنعتی سمنان:

نابودی کامل واحدهای تولیدی پس از تملیک بانکها

نابودی کامل واحدهای تولیدی پس از تملیک بانکها
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان با انتقاد از بی توجهی مسئولان به مشکلات واحدهای صنعتی گفت: متاسفانه شعار سال، صرفا زینت بخش مکاتبات و نامه های اداری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اصغر مزارئه مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان با حضور در دفتر مرآت به سوالات خبرنگار این شبکه پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرآت ,

پس از انتشار بخش اول گفتگوی خبرنگار مرآت با مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان در روزهای گذشته، اینک بخش دوم و پایانی این گفتگو منتشر می شود.

,  بخش اول,

مزارئه در این گفتگوی صریح ضمن بیان اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت، انتقادات تندی را متوجه برخی از دستگاه های استان سمنان کرده است.

,

, ,

متن بخش دوم و پایانی این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- به جز دغدغه آب و تامین امنیت که به آن اشاره کردید با چه مشکلات دیگری روبرو هستید؟

, مرآت- به جز دغدغه آب و تامین امنیت که به آن اشاره کردید با چه مشکلات دیگری روبرو هستید؟,

مزارئه- همانطور که عرض کردم ما از طرح این موضوعات هدفی جز رساندن صدای مظلومیت واحدهای شهرک صنعتی سمنان به مسئولان نداریم چرا که امروز بیش از 16 هزار نفر در این شهرک مشغول به کار هستند و بدیهی است که دستگاه های مختلف استان موظف به رفع مشکلات آنان هستند.

,

یکی از مواردی که در ماههای گذشته از شهرداری سمنان پیگیری کردیم برقراری یک سرویس ایاب و ذهاب برای ابتدا و انتهای ساعت کار شهرک بود و حتی گفتیم از این سرویس درآمدزایی کنید. علت پیگیری این موضوع هم این است که در حال حاضر در شهرک صنعتی صمنان کارگاههایی وجود دارند که یک یا دو نیرو دارند و اگر بخواهند برای این افراد سرویس ایاب و ذهاب اختصاصی بگیرند هزینه های بسیار زیادی به آن مجموعه تحمیل خواهد شد. دوم اینکه برخی کارگاهها خویش فرما هستند و تمام سرمایه خود را صرف کارگاه کرده اند و پولی برای خرید خودرو ندارند. این افراد یا باید با سواری به شهرک صنعتی رفت و آمد کنند که روزانه حدود 10 هزار تومان کرایه به آنها تحمیل خواهد شد و یا با اتوبوس سایر شرکتها! که این امر نیز به طور مستمر شدنی نیست.

,

حال اگر یک سرویس برای این افراد برقرار شود و کرایه جزئی هم دریافت کند این مشکل به سادگی رفع خواهد شد. از طرفی دیگر برخی افراد نیز هستند که یا دانشجو هستند و یا با دستمزدی پایین در برخی ماههای سال شاگردی می کنند و دریافتی زیادی ندارند، این افراد هم توان تامین مخارج رفت و آمد به شهرک را ندارند که این مشکل نیز با برقراری یک سرویس مرتفع خواهد شد.

,

مگر ما بارها از علما نشنیده ایم که تلاش برای کسب روزی حلال مانند جهاد در راه خدا است؟ خب، اگر شهرداری یک سرویس به رفت و آمد این افراد اختصاص دهد چه اشکالی پیش می آید؟ به خاطر دارم در جنگ، سربازان به طور مجانی و رایگان به جبهه می رفتند، خب این هم جنگ و جهاد اقتصادی است! حالا اگر مبلغ جزئی هم گرفتند اشکالی ایجاد نمی شود اما این موضوع باید حل شود.

,

چرا با وجود مکاتبه با سازمان اتوبوس رانی، مسئولان این سازمان حتی یکبار هم جواب ما را ندادند؟ چرا اینقدر صنعت سمنان مظلوم است؟

,

, ,

تصور کنید اگر این اتفاق رخ بدهد یکی از نتایج آن تسهیل سنت بسیار ارزشمند استاد و شاگردی در شهرک صنعتی سمنان است که متاسفانه در حال حاضر به همین علت نابود شده است. در حال حاضر اصلا چیزی به نام شاگرد در شهرک صنعتی نداریم! چرا؟  چون همین شاگرد اگر یک روز حتی از سرویس بهداشتی شهرک نیز استفاده کند دوستان تامین اجتماعی به موضوع ورود خواهند کرد و مباحث بیمه ای را مطرح می کنند.

,

متاسفم این را عرض کنم که ما راننده ای داشتیم که برای انتقال بار از تبریز به شهرک صنعتی سمنان آمده و در زمان استراحت خود به سرویس بهداشتی مراجعه کرده بود، بازرس سازمان تامین اجتماعی او را مشاهده می کند و پیگیر بحث بیمه وی می شود! جالب آنکه همین فرد اگر دلش درد بگیرد سازمان تامین اجتماعی در شهرک یک آمپول به او نمی زند چون اصلا جایی برای ارائه این خدمات در شهرک توسط تامین اجتماعی دائر نشده است!

,

سوال من این است که حق بیمه های پرداختی در کجا هزینه می شود؟ آن 3 درصد عوارض شهرداری که واحدها پرداخت می کنند چگونه هزینه می شود؟ ما حتی زباله های واحدهای صنعتی را خودمان جمع آوری می کنیم!  بدتر از آن اینکه زباله هایی که خودمان جمع آوری می کنیم را وقتی به مرکز پسماند شهرداری می بریم ماهیانه از ما 1 میلیون 500 هزار تومان پول دریافت می کنند!

,

, ,

مرآت- نظرتان در مورد نهادهای بیمه گر بویژه سازمان تامین اجتماعی چیست؟

, مرآت- نظرتان در مورد نهادهای بیمه گر بویژه سازمان تامین اجتماعی چیست؟ ,

مزارئه-  در این خصوص نیز با ارسال نامه ای به سازمان تامین اجتماعی استان، مشکلات خود را در آن مطرح کردیم که یکی از آنها عدم وجود درمانگاه تامین اجتماعی برای 16 هزار نفر نیروی شاغل در بخش های مختلف شهرک صنعتی سمنان است. همانطور که عرض کردم اگر یکی از کارگران واحدهای صنعتی دل درد پیدا کند باید به هزار دردسر مرخصی بگیرد و خود را به شهر برساند و تازه در آنجا هم با صف بیماران مواجه شود لذا بسیاری از این افراد از مراجعه به شهر منصرف می شوند چرا که بعضا یک دل درد ساده به قیمت یک روز مرخصی و حقوق و دستمزد یک روز کار تمام می شود.

,

سوال این است که سازمان تامین اجتماعی آن بخش از حق بیمه های دریافتی که مربوط به خدمات درمانی است را چگونه به افراد تحت پوشش خود که با فاصله بسیاری از مراکز درمانی داخل شهر مشغول به کار هستند ارائه می کند؟ من معتقدم این سازمان به گونه ای برنامه ریزی کرده است که افراد عملا از مراجعه منصرف شوند، مثل کسی که به عروسی دعوت شده باشد اما ساعت 3 نیمه شب به او شام بدهند!

,

بعنوان نمونه عرض می کنم؛ شرکت خدماتی با 37 نفر پرسنل ماهیانه حدود 12 میلیون تومان حق بیمه پرداخت می کند، آیا این سازمان نباید دست کم به اندازه حق بیمه پرسنل همین یک شرکت که یک چهارصدم نیروی شاغل شهرک صنعتی است در داخل شهرک برای مسائل درمانی هزینه کند؟! آیا هدف فقط گرفتن پول از بیمه شدگان و واحدهای صنعتی است؟!

,

از سوی دیگر عدم وجود آمبولانس و اورژانس در شهرک صنعتی زمان رسیدگی به مجروحان حوادث ناشی از کار را افزایش می دهد که نهایتا به کاهش شانس بهبود این افراد منجر می شود. به عنوان مثال عضو قطع شده از بدن تا یک محدوده زمانی می تواند پیوند بخورد و پس از آن عملا امکان بهبود وجود نخواهد داشت! متاسفانه برخی از مدیران تامین اجتماعی فقط به آمارهای سالیانه خود می پردازند که سود آن نیز عموما به این سازمان باز می گردد در حالیکه منفعت و سود این سازمان می بایست به بیمه شدگان برسد.

,

به طور متوسط هر نیروی شاغل در شهرک صنعتی 300 هزار تومان حق بیمه در ماه پرداخت می کند، از آنجا که این شهرک 16 هزار نفر شاغل دارد می توان گفت در هر ماه حداقل حدود 4 میلیارد و 800 میلیون تومان حق بیمه از نیروهای شهرک صنعتی دریافت می شود! در هر ماه! ما می گوییم فقط 1 درصد این حق بیمه در خود شهرک هزینه شود!

,

از طرفی حتی 30 درصد اضافه کاری نیروهای شاغل در واحدهای صنعتی به حق بیمه تعلق می گیرد! 30 درصد! معتقدم رفع این نواقص نیازمند احساس مسئولیت بیشتر مدیران سازمان تامین اجتماعی استان و دانشگاه علوم پزشکی است.

,

بنده فقط به نیت آنکه شاید به آقایان بر بخورد از کمیته امداد و سازمان بهزیستی تقاضا کرده ام در شهرک صنعتی سمنان درمانگاه احداث کنند، حتی با آقای دکتر جدیدی که مدیریت مهد کرامت سمنان را برعهده دارند مذاکره کرده ام تا یک پزشک خیریه به شهرک اختصاص دهد! اگر مدیران سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی می توانند به این موضوعات افتخار کنند خب افتخار کنند! اگر فقط درجه کولرگازی اتاق های خود را 2 درجه کم کنند پول درمانگاه شهرک صنعتی از محل این صرفه جویی بدست خواهد آمد!

,

سوال واضح ما این است که پول بیمه کارگران در کجا و چگونه هزینه می شود؟ چرا این موضوع شفاف بیان نمی شود؟

,

از آن طرف اگر یک شاغل در شهرک صنعتی سمنان نخواهد تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرد آیا گزینه دیگری برای انتخاب دارد؟ به هیچ وجه اجازه نمی دهند سازمان های دیگری به موضوع بیمه ورود کنند!

,

در بحث دیگر نیز جا دارد به پل ورودی شهرک صنعتی اشاره کنم که با وجود گذشت بیش از 13 سال از کلنگ زنی آن همچنان نیمه کاره است! البته با پیگیری های انجام شده از نیمه دوم سالجاری قرار است عملیات اجرایی تکمیل این پروژه آغاز شود که امیدواریم این اتفاق بیافتد.

,

, ,

مرآت- شما چه اقداماتی را باتوجه به توان خود برای حل مشکلات شهرک صنعتی سمنان انجام داده اید؟

, مرآت- شما چه اقداماتی را باتوجه به توان خود برای حل مشکلات شهرک صنعتی سمنان انجام داده اید؟,

مزارئه- این را بار دیگر عرض می کنم که هرچند انجام بسیاری از امور از ما ساخته نیست اما توان ما نیز برای حل مشکلات محدود بوده است. ممکن است من نتوانم پاسگاه ایجاد کنم، درمانگاه احداث کنم یا پل نیمه کاره را تکمیل کنم اما می توانم انشعاب های غیرمجاز آب را شناسایی کنم، می توانم پمپ های آب را تعمیر و یا چاه ها را لایروبی کنم و بسیاری اقدامات دیگر.

,

من خودم در همان شهرک واحد صنعتی دارم، من با رای مدیران همین شهرک انتخاب شده ام. تمام این افراد از دوستانم هستند اما در احقاق حق شهرک کوتاهی نکرده ام. حتی در موضوعات مختلف در برخی از موارد با دوستانم تقابل پیدا کرده ام. خب، من وقتی مدیر تمام شهرک هستم دیگر نباید با کسی تعارف داشته باشم. خوشبختانه وقتی مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی تلاش های من و دوستانم را می بینند از صمیم قلب با ما همکاری می کنند چون می دانند که فعالیت هایمان فقط برای بهبود شهرک است.

,

ممکن است بسیاری از مدیران دستگاههای دولتی که از سازمان آنها نام بردم از من سوال کنند خود تو برای شهرک چه کاری انجام داده ای؟ خب، این حق آنها است. من باید پاسخگو باشم. در این بخش می خواهم برخی از مهمترین کارهای انجام شده را بیان کنم.

,

من از 20 اردیبهشت سالجاری مدیریت شهرک را برعهده گرفته ام. در روزی که شهرک را تحویل گرفتم آب دهی چاههای شهرک حدود 101 لیتر بر ثانیه بوده است در حالیکه این عدد امروز به 128 لیتر بر ثانیه رسیده است که رشد 27 درصدی را نشان می دهد. این رشد به علت کارکردن روی 6 حلقه چاه آب شهرک بوده است، کارهایی نظیر نوسازی پمپ ها، تعویض لوله ها، لایروبی و کف شکنی و...

,

این نکته را هم مجددا عرض کنم که این میزان حد نهایی برداشت آب است و به هیچ وجه امکان برداشت بیشتر از این چاه ها وجود ندارد.

,

همینطور روزی که این مسئولیت را برعهده گرفتم کل فاضلاب شهرک صنعتی سمنان به صورت تصفیه نشده به سمت غرب جاری می شد و برای فرودگاه مزاحمت ایجاد می کرد. برای حل این موضوع خط پمپاژی به طول 12 کیلومتر را احیا  کرده ایم که پساب شهرک را پس از تصفیه به بالاترین نقطه شهرک منتقل می کند و از آن برای آبیاری فضای سبز شهرک استفاده می شود.

,

, ,

در این مدت 12 فقره انشعاب آب غیرمجاز در شهرک پیدا کردیم. این را عرض کنم که روزی که وارد شهرک شدم نسبت کنتور مصرف واحدها به کنتور چاه ها 55 درصد بود، یعنی اگر 10 لیتر آب از چاه ها استحصال می شد حدود 5.5 لیتر آن به واحدها می رسید و مشخص نبود بقیه این آب کجا می رود. الان این نسبت به 87 درصد رسیده، یعنی از 10 لیتر آب استحصال شده از چاه حدود 8.7 لیتر بین واحدها توزیع می شود. بخش دیگر این آب نیز برای فضاهای عمومی نظیر فضای سبز و آتش نشانی و... استفاده می شود که منطقی است. خب، این موضوع را با هزار دردسر و چالش های فراوان انجام دادیم اما نفع آن به عموم واحدهای شهرک رسید.

,

همینطور کلیه تاسیسات و تجهیزات اساسی تصفیه خانه را با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون تومان نوسازی و بهسازی کردیم. این را هم عرض می کنم که با این همه هزینه، موجودی شرکت را طی همین چندماه چندبرابر افزایش داده ایم.

,

از طرفی در پرداخت حق بیمه پرسنل شرکت شهرک صنعتی سمنان کمترین تاخیری نداشته ایم. از روزی که آمدم حتی یک نفر را اخراج نکردیم و با آموزش موفق شدیم توانمندی نیروها را افزایش دهیم.

,

این را هم بگویم روزی که مسئولیت را برعهده گرفتم پروانه سال 96 برداشت از چاه های شهرک تمدید نشده بود چرا که پول حق النظاره سال 95 که حدود 250 میلیون تومان بود پرداخت نشده بود. در همین بین، شرکت برق به بهانه اینکه پروانه برداشت از چاه های شهرک تمدید نشده است، قبض برق های ما را با 25 درصد جریمه صادر می کرد.

,

در این مدت علی رغم فشارها و مضیقه های مالی که وجود داشت توانستیم حق النظاره سال 95 را پرداخت و پروانه چاه ها را تمدید کنیم تا مشمول جرایم نشویم.

,

اما در خصوص امنیت شهرک هم این را عرض کنم که تا چند ماه قبل شهرک صنعتی سمنان بیش از 20 ورودی و خروجی داشت که در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته فقط 2 ورودی و یک خروجی داریم. قطعا کنترل ورود و خروج ها تا حد زیادی به کاهش سرقت از شهرک کمک می کند. این موضوع هزینه زیادی برای ما به همراه داشت اما تصمیم گرفتیم به هر قیمتی آن را عملیاتی کنیم. حتی مجبور شدیم در ضلع جنوبی شهرک خاکریزی به طول 6 کیلومتر بزنیم تا امکان ورود و خروج از آن نقاط وجود نداشته باشد.

,

همینطور کلیه ورود و خروج ها فقط با مجوز خروج صادره از سوی واحدهای صنعتی صورت خواهد گرفت. همچنین ورودی و خروجی شهرک به دوربین پلاک خوان مجهز شده است.

,

تمام شیرهای آتش نشانی شهرک صنعتی را در همین مدت یکبار به طور کامل سرویس کرده ایم و خوشبختانه در مواردی که حریق رخ داد آتش به سرعت مهار شد. در اینجا لازم است از زحمات آتش نشانی سمنان تشکر کنم که انصافا همکاری خوبی با آتش نشانی شرکت خدماتی شهرک داشته اند.

,

, ,

مرآت- در خصوص پیگیری شعار سال توسط بخش های مختلف چه نظری دارید؟ حال صنعت چگونه است؟

, مرآت- در خصوص پیگیری شعار سال توسط بخش های مختلف چه نظری دارید؟ حال صنعت چگونه است؟,

مزارئه- متاسفانه این شعار فقط زینت بخش مکاتبات اداری است! یا اینکه بنر بزنند و تبلیغات کنند! به غیر از شرکت شهرکهای صنعتی استان که متولی شهرک است و لازم می دانم از زحمات مدیرعامل آن تشکر کنم، یک سازمان دیگر بیاید به ما بگوید در راستای حمایت از تولید و اشتغال چه خدمتی به شهرک صنعتی ارائه داده است؟ شهرداری، نیروی انتظامی و یا تامین اجتماعی بیاید بگوید چه کاری انجام داده است؟!

,

در قانون اساسی اصل بر برائت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، اما در بانکها، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی متاسفانه اصل بر متخلف بودن افراد و واحدها است. در حال حاضر 72 واحد در شهرک صنعتی سمنان به تملیک بانکها درآمده است! من سوال دارم یکی از بانک ها یک واحد صنعتی را مثال بزند که پس از تملیک و بیرون راندن کارآفرین و صنعتگر، مجددا به همان تولید بازگشته باشد! واحدهای صنعتی پس از تملیک توسط بانکها نابود می شوند. کدام کارخانه پس از آنکه از دست مالک آن خارج شده است دوباره تولید انجام داده است؟ اموال تمام این کارخانجات پس از تملیک به حراج گذاشته می شود و ساختمان آنها به انبار پخش یا پرورش بوقلمون و شترمرغ تبدیل می شود! صاحبان این شرکت ها هنگام تملیک گریه می کنند چون برای ذره ذره کارخانه خود خون دل خورده اند.

,

مرآت- در پایان اگر نکته خاصی مدنظرتان هست بفرمایید.

, مرآت- در پایان اگر نکته خاصی مدنظرتان هست بفرمایید.,

مزارئه- بعنوان جمع بندی خواسته ها و مطالبات شهرک صنعتی سمنان عرض می کنم که ما خواهان تنها یک درصد از منابع هستیم! یک درصد از منابع آب استان به منابع آب شهرک صنعتی سمنان افزوده شود. یک درصد از حق بیمه پرداختی شاغلین شهرک صنعتی سمنان در این شهرک هزینه شود. یک درصد از عوارض پرداختی واحدهای صنعتی به شهرک بازگردانده شود و یا در شهرک هزینه شود.

,

در پایان این گفتگو لازم می دانم از شما و همکارانتان که پیگیر مشکلات واحدهای صنعتی هستید تشکر کنم. همچنین از اعضای هیئت مدیره و پرسنل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان به خاطر تلاش هایی که در طول این مدت انجام داده اند صمیمانه تشکر می کنم.

,

همینطور باید از آقای مهندس زندیه وکیلی معاون محترم عمرانی استانداری سمنان، آقای مهندس صادقی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و نیز واحدهای صنعتی شهرک که با شرکت خدماتی، همکاری و همراهی می کنند به طور ویژه تقدیر و تشکر کنم.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه