اخبار داغ

لزوم برخورد قانونی با افزایش قیمت خودرو/ گران بودن تسهیلات و ناکارآمدی برجام دلایل اصلی گرانی خودرو

لزوم برخورد قانونی با افزایش قیمت خودرو/ گران بودن تسهیلات و ناکارآمدی برجام دلایل اصلی گرانی خودرو
در حال حاضر مشخص نیست افزایش قیمت خودرو در سال 96 بر چه اساس و ضوابطی است و باید در بخش قیمت‌گذاری در زمینه قیمت و کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، با توجه به تورم سالانه حدود 10 الی 12 درصدی در کشور طی سال‌های اخیر، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در ابتدای هر سال متداول است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در همین راستا امسال نیز خودروسازان با اعلام قیمت‌های جدید خود اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند.

در این میان ایران خودرو به عنوان بزرگترین بازیگر بازار قیمت ساخته‌های خود را بین 50 هزار تا 2 میلیون تومان افزایش داده که البته افزایش 2 میلیونی مربوط به وانت آریسان است که در سال گذشته با مشکلات کیفی مواجه شده بود و مواردی از نصف شدن را به کارنامه خودروهای وطنی اضافه کرد.

ظاهرا این وانت‌های نصف شونده، محصول ایران خودرو تبریز بوده و حالا ایران خودرو دیزل با انجام پروژه‌هایی قصد دارد تا این مشکل فراگیر و شرم آور را رفع کند.

به هر ترتیب قیمت وانت آریسان طی ابلاغیه ایران خودرو بیش از 2 میلیون تومان افزایش داشته و به حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

توضیح ایران خودرو برای اختلاف قیمت حدود 5 میلیون و 500 هزار تومانی دنا پلاس نسبت به دنای معمولی علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، به افزوده شدن آپشن‌هایی نظیر ایربگ‌های جانبی،  آیینه‌های جانبی برقی مجهز به راهنما و جمع شونده اتوماتیک، سانروف، صندلی هشت حرکته برقی راننده، صندلی 6 حرکته برقی سرنشین جلو، سنسور دنده عقب، آنتن کوسه‌ای و مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، تلویزیون  و مجهز به رهیاب به لیست تجهیزات دنا پلاس اشاره کرد.

با این حساب به نظر می‌رسد که در صورت تولید مدل اتوماتیک دنا پلاس باید انتظار رسیدن قیمت تمام شده به حدود 50 میلیون تومان را داشته باشیم.

احمد امامی یکی از کارشناسان فروش خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه بر اساس آمار مسئولان، افزایش 40 درصدی تولید خودروها در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: با وجود آنکه تولید خودرو افزایش یافت متاسفانه قیمت‌ها به جای کاهش یا حداقل تثبیت، رشدی قابل‌توجه را تجربه کردند.

هیچ گشایشی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه در گذشته بهانه افزایش قیمت تحریم، نبود ابزار و وسایل لازم بود و شرکت‌ها مدعی بودند که ناچار به گران کردن این خودروهای تولیدی هستند، گفت: بر اساس گفته مسئولان دولتی و با وجود رفع موانع تحریم‌ها، هنوز هیچ گشایشی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود و علاوه بر آن قیمت‌ها نیز افزایش یافت و این یعنی برجام هیچ دستاوردی نداشت.

این کارشناس تصریح کرد: در طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ مشاهده شد که قیمت خودرو به سه تا چهار برابر قیمت واقعی رسید و طی سال‌های بعد هم با وجود کاهش تورم و رفع موانع واردات مواد اولیه و قطعات در همان قله گرانی باقی ماند.

وی افزود: گران بودن تسهیلات و سود بانکی بسیار بالا از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو است.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خودرو در طی این چند روز اخیر، گفت: افزایش قیمت خودرو باید در بخش قیمت‌گذاری دنبال شود.

وی افزود: در حال حاضر مشخص نیست که این افزایش قیمت خودرو در سال 96 بر اساس ضوابط است و اگر چنانچه بر مبنای مصوبات باشد که درصدی بر قیمت‌ها اعمال شود، باید مدیریت مربوطه اعلام می‌کرد و اگر اعلام نشده باشد بر خلاف قانون است و باید برخورد قانونی با این اقدام انجام شود.

به گزارش بلاغ، شاید از جمله عواملی که افزایش قیمت خودرو در سال ۹۶ را کمی کم‌رنگ‌تر کند دسترسی به خودروهایی در رده‌ی خودروهای استاندارد اروپا و استفاده از سطح بالای امکانات رفاهی در خودرو و تحویل آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد ولی در غیر این صورت، خریداران خودرو یا به ناچار تن به انتخاب همان خودروهای فاقد ایمنی گذشته با افزایش قیمت‌های اعمال شده می‌دهند یا اگر توان مالی نداشته باشند تا بهای اضافه شده‌ آن‌ را پرداخت کنند، ترجیح می‌دهند هم‌چنان با خودروی فعلی خود سر کنند یا با شرایط سخت نداشتن خودروی شخصی روزگار سپری کنند.

در مجموع همه‌ اصحاب رسانه به اتفاق با وجود افزایش قیمت‌های ناخوشایند در نظر گرفته شده برای خودروهای مدل سال ۹۶ نسبت به این بازار در سال جدید خوش‌بین هستند و اکثراً رونق خرید و فروش خودرو را در سال ۹۶ پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تأثیرپذیری بازار خودرو از عوامل دیگری همچون نرخ ارز، میزان تورم، تعرفه‌ی واردات و غیره باید منتظر بود و دید در سال آینده چه سرنوشتی آینده‌ صنعت خودرو کشور را رقم خواهد زد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هیچ گشایشی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود, هیچ گشایشی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بلاغ,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه