اخبار داغ

یادداشت؛

جوان سازی مدیریتی، تنها راه حفظ نظام اسلامی ایران

جوان سازی مدیریتی، تنها راه حفظ نظام اسلامی ایران
مدیریت پیر، خسته و منفعت گرای فعلی در سطوح مختلف، بلای بقای جمهوری اسلامی گردیده است. افرادی که سالهاست مسئولیت ها را به هر قیمتی در اختیار داشته و حاضر به واگذاری آن به شایستگان نیستند. پیری و کهنگی فردی و فکری مدیران و زعما در جمهوری اسلامی و بخصوص قشر حزب اللهی و انقلابی، ضعف شدید عملکرد این قشر در بزنگاه های حساس را سبب شده و آینده انقلاب را با تهدیدات جدی مواجه ساخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان:در آستانه چهل سالگی عمر انقلاب اسلامی، نظام اسلامی با چالش های جدی مواجه است. سیستم ها و زیر سیستم های مختلف کشور از عدم تطابق راهبرد و اجرا با اهداف کلان انقلاب و همچنین فقدان اثربخشی لازم در جامعه ی هدف رنج می برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

چهل سالگی را سن بلوغ می نامند. نظام اسلامی نیز در ایام بلوغ خود بسر می برد و می بایست بسیاری از اشکالات خود را رفع نماید تا بتواند با حفظ مولفه های اقتدار، پیش رفته و بر تهدیدات گوناگون داخلی و خارجی فائق آید.

,

ابتدا بایستی مساله یابی صورت پذیرد.

,

- چرا با این که در برخی حوزه ها مانند موشکی و هسته ای و برخی فناوری ها شاهد پیشرفت و تاثیرگذاری گذاری هستیم، در سایر زمینه ها نتوانسته ایم کار خاصی انجام دهیم؟

,

- چرا با اینکه مقام معظم رهبری سیاست های کلی و حتی جزئیات را در یک حوزه مشخص کرده و بیان می دارند-یعنی هم مساله را روشن می نمایند و هم راهکار ارائه نموده اند- شاهد اجرایی شدن این راهکارها نیستیم؟

,

به سادگی می توان دریافت ریشه ی مشکلات اصلی نظام، ناکارآمدی محض مدیریتی کشور در سطوح مختلف است.

,

ناکارآمدی که فصل مشترک و جدا ناشدنی همه جناح های سیاسی و صاحبان قدرت ها و دولت ها در ایران است.

,

جمهوری اسلامی ایران دارای ذخایر فراوان مالی و معدنی و طبیعی و از همه مهمتر، سرمایه انسانی بی بدیل است؛ اما عملکرد همین مدیران ناکارآمد سبب اتلاف این منابع گرانبها و سرخوردگی و دلسردی سرمایه انسانی موجود گردیده که نتیجه آن را می توان در ضعف شدید اقتصاد و تولید و فرهنگ و سیاست و بسیاری حوزه های دیگر به صورت ملموس مشاهده نمود.

,

مدیریت پیر، خسته و منفعت گرای فعلی در سطوح مختلف، بلای بقای جمهوری اسلامی گردیده است. افرادی که سالهاست مسئولیت ها را به هر قیمتی در اختیار داشته و حاضر به واگذاری آن به شایستگان نیستند. پیری و کهنگی فردی و فکری مدیران و زعما در جمهوری اسلامی و بخصوص قشر حزب اللهی و انقلابی، ضعف شدید عملکرد این قشر در بزنگاه های حساس را سبب شده و آینده انقلاب را با تهدیدات جدی مواجه ساخته است.

,

افرادی که همه جا هستند. یا در این دولت، صاحب دولت اند. یا در آن دولت، دولت سایه اند. مهم این است بالاخره هستند. مشکل، بودن آنها در همه جا و در هر صورت نیست. بلکه مشکل ناکارآمدی و طرز فکر آنهاست.

,

- نگاه اغلب غیر واقعی به مسائل جامعه

,

- نگاه با عینک جناحی و سیاسی به جای نگاه جهادی و انقلابی

,

- عدم داشتن اعتماد و اعتقاد به جوانان در قول و عمل

,

- حبس خود در یک جامعه ی آماری بسیار کوچک

,

- دادن اولویت اصلی به حفظ بقای سیاسی خود

,

- عملکرد باندی و به جای کاره تیمی

,

 

,

فضایی که در آن نه تنها هیچ خیر و خدمتی متوجه انقلاب و کشور نخواهد شد، بلکه سبب وارد آمدن آسیب جدی به کشور، فاصله گرفتن توده های مردم از مسیر واقعی انقلاب و مهمتر از همه دلسردی و سرخوردگی و خانه نشینی جوانان نخبه انقلابی گردیده است.

,

همانطور که اشاره شد ضعف این تفکر مدیریتی در بزنگاه های حساس بخوبی قابل مشاهده است. انتخابات ها یکی از این بزنگاه های مهم می باشند. فقدان یک برنامه عملیاتی و چشم انداز کوتاه و بلند مدت و در مقابل ورود کور و تک بعدی به هر انتخابات باعث شکست های پی در پی اخیر  مدعیان جریان انقلابی کشور گردیده است. همچنین این روند سبب ایجاد و گسترش روز افزون شکاف بین جریان انقلابی و توده مردم عادی به عنوان کمیت موثر کشور شده است.

,

رمز موفقیت امام راحل در دوران انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی، جوان گرایی و اعتماد عملی به فکر و فعل جوانان بود. روشی که پس از ایشان در سیره ی مقام معظم رهبری نیز کاملا در جریان است. حضرت امام خامنه ای به کرات تاکید بر جوان گرایی و سپردن کار به جوان ها می نمایند زیرا به درستی راهکار برون رفت از بحران موجود کشور را در این مهم تشخیص داده اند‌.

,

فکر و اندیشه جوان

,

توان و جسم جوان

,

ریسک پذیری و خلاقیت جوان

,

روحیه انقلابی و جهادی جوان

,

همه و همه باعث حل مشکلات کشور یکی پس از دیگری خواهد شد. حال آنکه همین حجم از تاثیر با عدم جوانگرایی واقعی و به بهانه ی تجربه گرایی، نادیده گرفته می شود.

,

پر واضح است تا زمانی که حلقه ی تصمیم سازی و تصمیم گیری و همچنین مدیریت اجرایی جریان انقلاب، جوان سازی واقعی نشود و کار به جوانان واگذر نگردد، هر روز بر گره های نظام افزوده خواهد شد و خطرات بیشتری آنرا تهدید خواهد نمود. با توجه به مقاومت مدیریت پیر کشور مقابل هرگونه تغییر و تحول مطلوب و اصرار این جریان بر حفظ خود در سیستم ، چگونه می توان هوای جوان بر این نظام دمید؟

,

دستور اخیر رهبری مبنی بر آتش به اختیاری جوانان، راهکار روشنی بر این مانع ارائه نمود است.

,

جوانانی که اندیشه ی پیشرو و خلاق و روحیه جهادی و انقلابی دارند خودشان باید وارد صحنه شده و ابتدا فکری به حال مدیریت کشور نمایند.

,

امری که جز با اتحاد و پایه ریزی عملی تشکیلات فکری، ارتباطی و عملیاتی جوان محقق نخواهد شد. اکنون کشور در دوره بسیار حساسی قرار گرفته است.حوادث سرنوشت سازی در انتظار جمهوری اسلامی ایران است. این مهم جای هیچ گونه اهمال و کم کاری برای دلسوزان واقعی انقلاب باقی نمی گذارد. عبور سربلند از این دوره، نیازمند مدیریت کارامد و جوان است.

,

مدیریت پیر و کهنه ی فعلی با توجه به تمایل زیادش به حفظ ساختار و وضع موجود، علی رغم ادعای فراوان تسلط لازم بر اوضاع، هیچ گاه نخواهد توانست کشتی انقلاب را از تلاطمات بیرونی و تهدیدات درونی عبور دهد.

,

در این پیچ مهم تاریخی، جوانان بایستی خود اندیشه و عملیات شان را پای کار بیاورند و با اتحاد و انسجام همه جانبه ضمن بدست گرفتن مدیریت کشور، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و . . . را حل نمایند.

,

در غیر اینصورت سرنوشت نامبارکی در انتظار این کشور و مردمش خواهد بود.

,

البته سختی ها و موانع پیدا و پنهان فراوانی در این مسیر و در مقابل مدیران و فرماندهان جوان قرار دارد که بایستی با صبر و توکل و توسل و حفظ آرامش و اتحاد بر همه ی آنها فائق آمد.

,

محمد وهاب هاشملو

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه