اخبار داغ

گزارشی از مشکلات پیش روی بازنشستگان؛

دغدغه مالی و معیشت مهم ترین مشکلات بازنشستگان/ بازنشستگی؛ آغاز فصل جدید مشکلات

دغدغه مالی و معیشت مهم ترین مشکلات بازنشستگان/ بازنشستگی؛ آغاز فصل جدید مشکلات
در اکثر کشورهای جهان دوران بازنشستگی، دوران آرامش برای افرادی است که سال های زیادی را به کشور خود خدمت کرده اند و به دور از نگرانی و دغدغه تامین معاش زندگی به عنوان شهروندان ممتاز جامعه از جایگاه و منزلت اجتماعی بالایی برخوردارند اما به دلیل ساز و کارهای غلط دولت های مختلف در کشور ما بازنشستگی آغاز فصل جدیدی از مشکلات برای بازنشستگان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل شاهوار از سال 86 به بعد روز 25 ذی الحجه، روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان در شان اهل بیت پیامبر که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود و سفارش زیادی نسبت به آن شده است از سوی این روز به نام تکریم بازنشستگان نیز نامگذاری شده است، بازنشستگان سرمایه های یک کشور هستند که بهترین سال های عمر خود را صرف خدمت به کشور و مردم کرده اند.

,

از همین روی خبرنگار نسل شاهوار با چند تن از بازنشستگان گفتگو کرده است که ماحصل آن در ذیل آمده است.

,

علی اصغر زمانی، متولد 1340 و بازنشسته آموزش و پرورش است، وی مسئول بازنشستگان استان سمنان است و امسال نیز به عنوان بازنشسته نمونه کشوری انتخاب شده است.

,

, ,

بیمه سلامت و عدم یکسانی حقوق مهم ترین مشکلات فرهنگیان بازنشسته

, بیمه سلامت و عدم یکسانی حقوق مهم ترین مشکلات فرهنگیان بازنشسته,

وی در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با بیان اینکه سال 1361 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم گفت: تا قبل از آن به دلیل اینکه سر رشته ای نیز از کار هنر داشتم در واحد تبلیغات و فرهنگی سپاه شاهرود مشغول به کار بودم، آزمون دانشگاه تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان فعلی) را داده بودم، پس از اعلام نتایج برای بنده نیز نامه آمد که در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شدم، با دوندگی زیاد انتقالی گرفته و به سپاه رفتم و از همان سال به استخدام آموزش و پرورش درآمدم.

, نسل شاهوار,

زمانی افزود: سال 63 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و در طول سال های فعالیتم در مسئولیت های مختلفی چون مدیر مدرسه، دفتردار، مربی پرورشی و تدریس درس هنر مشغول به کار بودم، البته بعد از فارغ التحصیلی در امور تربیتی اداره آموزش و پرورش شاهرود مشغول به کار شدم که به دلیل کارهای هنری که انجام می دادم و همزمان با سال های جنگ بود سه سال از طرف آموزش و پرورش به واحد تبلیغات سپاه برای انجام کارهای هنری و تبلیغی مامور به خدمت شدم.

,

وی با بیان اینکه در سال 91 از آموزش و پرورش بازنشسته شدم اظهار کرد: بعد از بازنشستگی کارهای هنری چند هیات و مسجد را به صورت افتخاری انجام می دهم.

,

این بازنشسته نمونه کشوری یکی از مشکلات بازنشستگان را عدم یکسان بودن حقوق عنوان و بیان کرد: حقوق مان که به موقع پرداخت می شود اما متاسفانه خلا قانونی که وجود دارد این است که بعد از 30 سال کار کردن حقوق ما از معلم هایی که الان در حال تدریس هستند کمتر هست.

,

زمانی یکی دیگر از مشکلات فرهنگیان را بحث درمان و بیمه سلامت آنها عنوان کرد و افزود: معلمان ما باید 30 سال کار کنند، وام بگیرند، پس انداز کنند که بعد از بازنشستگی هزینه های درمان خود را بدهند، بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه تکمیلی حافظ است و تنها مبلغی از هزینه های درمان را می دهد، بازنشستگان به دلیل کهولت سن توانایی انجام کار را ندارند از سوی دیگر حقوق بازنشستگی آن قدر پایین است که درمان و معیشت مهم ترین دغدغه های بازنشستگان تبدیل شده است.

,

, ,

حقوق بازنشستگان با تورم فعلی افزایش نمی یابد

, حقوق بازنشستگان با تورم فعلی افزایش نمی یابد,

ابوالقاسم شاهسواران یکی دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی است، وی که چندین سال پیش به علت واریس پا و مشکلات آن از کار افتاده شد و با 20 سال سابقه کاری مستمری بگیر تامین اجتماعی است در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار گفت: حقوقی که دریافت می کنیم حقوق بخور و نمیری است، گاهی به موقع پرداخت می شود و گاهی با تعویق پرداخت می شود.

, نسل شاهوار,

وی با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه های جاری و تورم فعلی کشور اظهار کرد: حقوق ما هم پای تورم افزایش نمی یابد گاها برای برخی از هزینه ها مجبور به دریافت وام هستیم که آن هم در جای خود مشکلات و مسائل خود را دارد.

,

بازنشستگان بعد از بازنشستگی به فکر شغل دیگری باشند

, بازنشستگان بعد از بازنشستگی به فکر شغل دیگری باشند,

این بازنشسته تامین اجتماعی بیان کرد: معمولا بازنشستگی بدین معنا است که فرد بعد از سال ها فعالیت دیگر نیازی به کار کردن ندارد و می تواند به علاقه مندی های خود بپردازد، اما در شرایط فعلی کشور ما بازنشستگان بعد از بازنشستگی تازه به فکر یک شغل دیگری مثل راننده آژانس، نگهبانی شرکت و ... هستند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را جبران کنند.

,

شاهسواران با بیان اینکه بیمه تکمیلی و درمان یکی دیگر از مشکلات پیش روی بازنشستگان است گفت: به غیر از خودم که درگیر درمان واریس پا هستم، همسرم نیز ناراحتی قلبی و معده دارد، بیمه تکمیلی ما آتیه سازان حافظ است و تنها بخشی از هزینه های ما آن هم با تاخیر پرداخت می شود و بیشتر اوقات هزینه های درمان و دارو را خودمان پرداخت می کنیم بدون اینکه بیمه مکمل مبلغی به ما پرداخت کند چرا که یا سقف قرارداد تمام شده است یا اینکه مشمول بیمه نمی شود.

,

وی اذعان کرد: در خیلی از کشورها خدمات و امور رفاهی برای بازنشستگان بیشتر از سایر افراد است چرا که دیگر توانایی کار کردن را ندارند و بهترین سال های عمر خود را کار کرده و خدمت کرده اند اما در کشور ما بازنشستگی شروع مشکلات است.

,

بازنشستگی آغاز مشکلاتی دیگر بود

, بازنشستگی آغاز مشکلاتی دیگر بود,

حسین سلیمانی یکی دیگر از بازنشستگان شهرستان شاهرود است، وی نیز در گفتگو با نسل شاهوار با اشاره به 30 سال فعالیت در شرکت البرز شرقی و در بخش مشاغل سخت گفت: 30 سال در این شرکت مشغول به کار بودیم به این امید که بعد از دوران کار بازنشسته می شویم و بعد از سی سال رنگ آرامش را خواهیم دید و زندگی بدون دغدغه ای را خواهیم داشت اما گویا بازنشستگی تازه آغاز مشکلاتی دیگر بود.

, نسل شاهوار,

وی اظهار کرد: چهار دختر و یک پسر دارم، پسر و یکی از دخترانم قبل از بازنشستگی من ازدواج کرده اند، اما یکی از دخترانم بعد از بازنشستگی من ازدواج کرد که با مشکلات و سختی های زیاد جهیزیه وی را تهیه کردیم، دو دختر دیگرم دانشجو هستند و خودم با قرض و وام پرایدی خریدم و راننده آژانس شده ام.

,

این بازنشسته شاهرودی با بیان اینکه در کشور ما خدمات رفاهی بازنشستگان حداقلی است بیان کرد: این حق ما نیست که بعد از 30 سال خدمت آن هم در مشاغل سختی مثل معدن که در تاریکی و چندین متر زیر زمین باید کار کنی، بعد از بازنشستگی به جای آرامش و استراحت به فکر شغل دیگری باشیم.

,

بازنشستگی، آغاز فصل جدیدی از زندگی است و مسئولان باید با بررسی مسائل و مشکلات بازنشستگان، محیطی امیدوارکننده و عزت‌آفرین برای آنان ایجاد کنند.

, .,

تکریم بازنشستگان، حفظ حرمت آنان و ارائه خدمات سریع، آسان و با کیفیت به آنان باید جزو اولویت های دولت باشد تا افرادی که بعد از 30 سال کار بازنشسته شده اند، بعد از بازنشستگی به دنبال شغلی دیگر برای تامین مشکلات زندگی از قبیل معیشت، درمان و دغدغه های فرزندان نباشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه