اخبار داغ

شهید حججی،پیش‌نماز محرومان

شهید حججی،پیش‌نماز محرومان
شاید شهیدحججی در نمازهایش از ترس بی‌توجهی به مستضعفان اشک می‌ریخته که این‌چنین امام [جماعت] محرومان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دزفول امروز، از میان همه عکس‌های عزتمندانه‌ شهیدمحسن حججی که در رسانه‌ها پخش شد، یک عکس توجهم را بیش از همه بخود جلب کرد. عکسی که نامش را گذاشتم: پیش‌نماز محرومان. عکسی که شهید حججی امام جماعت ایستاده و اگر نمی‌دانستیم پیش‌نماز در این عکس کیست، شاید گمان می‌کردیم مربوط به اوایل انقلاب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دزفول امروز,

زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان در همه سنی به آقا محسن اقتدا کرده‌اند. پشت سر هم و منظم. با لباس‌های ساده‌ای که خیلی حرف‌ها با ما می‌زنند. حتی مهر نماز هم ندارند و بجای آن از سنگ استفاده کرده‌اند. بعضی‌هاشان به سن تکلیف هم نرسیده‌‌اند و حین نماز سر خم کرده و به دوربین نگاه می‌کنند. کفش‌های کهنه و خاکی، موکتی ساده و پهن شده زیر آفتاب. خانه‌هایی از جنس سنگ که قلب مردمانش برخلاف ظاهر خانه‌ها و دست‌های زمخت زحمت‌کششان، قطعا نرم و لطیف است و آن جلوتر بسیجی مخلص حضرت سید علی، که از پس خاطرات ذهنمان، تداعی‌کننده بسیجیان مخلص حضرت روح الله در سال‌های نه چندان دور شد.

,

با نگاه هر باره به این عکس درس‌های زیادی برایم نمایان می‌شود. درس‌هایی که نشان‌دهنده عمق مفاهیم انقلاب است. امام خمینی(ره) انقلاب ما را انقلاب پابرهنگان و محرومان می‌دانست و آن را محدود به مرزهای کشور نکرد. ایشان به ما فهماند که برای بقای انقلاب و صدور آن باید چشم امیدمان به مستضعفین، این میراث‌داران واقعی زمین باشد.
لذا نمی‌توان با ولنجک‌نشینی درد محرومان را درک کرد چه رسد به این که امید بر آنها داشت. این محرومان بودند که بار اصلی انقلاب بر دوششان بوده و از این پس هم خواهد بود. این محرومان همان کسانی هستند که زندگی ساده‌ای دارند و زنجیر تعلقات مادی و دنیوی آنقدر پایشان را نبسته که مقابل تهدیدات یک مترسک کاکل طلا مجبور باشند روز به روز باج بیشتری داده و تحقیری بر ملت خود تحمیل کنند.

,
,

وظیفه همه ما جوانان مومن انقلابی این است که تا می‌توانیم با هر امکاناتی که داریم سراغ محرومان برویم و هر خدمت عمرانی، آموزشی، دینی و … که از دستمان برمی‌آید برایشان انجام دهیم. باید دنبال تربیت نیرو و کادرسازی از همین عزیزان برای آینده انقلاب جهانی خود باشیم. کاری که شهیدان حسن شاطری و رکن‌آبادی در لبنان انجام دادند.

,

نمی‌دانم؛ شاید حرفم را ساده‌انگاری بدانید اما از وقتی که واژگان “محروم و مستضعف و کوخ نشین و کپرنشین” جای خودشان را به “قشر آسیب‌پذیر” و از آن‌طرف واژه ی “اشرافی‌گری” جایش را به “قشر برخوردار”!!! داد، ما هم حساسیت‌مان کم گشته و غافل شده‌ایم. پس شاهدیم که روز به روز با قیمت کوچکتر شدن سفره خیلی‌ها، حلقوم برخی برای ثروت‌اندوزی گشادتر شده است.

,

طرفداری از مستضعفان و ایجاد عدالت اجتماعی جزء پرتکرارترین مفاهیمی است که حضرت امام در بیانات صریح خود داشته‌اند و از مهمترین شاخص‌های خط امام همین است. لذا می‌بینیم رهبر انقلاب در متن حکم تنفیذ رئیس دولت دوازدهم، از توصیه به “استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف” در دولت جدید سخن می‌گویند. در منظومه فکری رهبری، یکی از نشانه‌های تکذیب دین، این است که انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بی تفاوت باشد. (خطبه‌های نماز عیدفطر ۸۱/۹/۱۵)

,

این صحبت حضرت آقا انسان را یاد سوره “ماعون” می‌اندازد که خداوند اوصاف تکذیب کنندگان دین را راندن یتیم، عدم اهتمام به اطعام مسکین، سهل‌انگارى در نماز، ریاکارى و منع دیگران از دستیابی به ضروریات زندگی‌شان برمی‌شمرد.
شاید شهید حججی بزرگوار ما در نمازهایش این آیات را خوانده و از ترس بی‌توجهی به مستضعفان اشک می‌ریخته که این‌چنین در این عکس امام [جماعت] محرومان ایستاده است.

,
,

آیا ما هم میتوانیم با یاد و نام او این سوره را بخوانیم و بر خود بلرزیم؟ شاید او دست ما را هم بگیرد. تنها آرزوی شهادت کافی نیست. به قول رهبر انقلاب: «هدفتان شهادت نباشد. هدفتان انجام تکلیف فوری و فوتی باشد. گاهی اوقات هست که این جور تکلیفی به شهادت منتهی می‌شود. البته آرزوی شهادت خوب است، اما هدف کار را شهادت قرار ندهید. هدف کار را کار قرار بدهید، کاری که باید انسان انجام بدهد و به آن اهداف نتایج کار برسد.» (بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای مشهد ۱۳۹۶)
 

,
,

با صبا در چمن لاله سحر می‌گفتم

,

که شهیدان که‎اند این همه خونین کفنان

,

گفت حافظ من و تو محرم این راز نِه‎ایم

,

از می و لعل حکایت کن و شیرین‌دهنان

,

پیش‌نماز

, پیش‌نماز, پیش‌نماز,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه