اخبار داغ

یادی از مرحوم برهان الدین فخر العلمایی، موسس پایگاه انتقال خون کردستان

یادی از مرحوم برهان الدین فخر العلمایی، موسس پایگاه انتقال خون کردستان
مرحوم برهان الدین فخر العلمایی فرزند علامه ملاعلی فخرالعلمایی در سال 1304 هجری شمسی و در محله قدیمی قطارچیان سنندج دیده به جهان گشود .پدرش از علما و مجتهدین نامدار کردستان بوده که دارای دفترخانه ثبت اسناد رسمی نیز بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، مرحوم برهان الدین فخر العلمایی فرزند علامه ملاعلی فخرالعلمایی در سال 1304 هجری شمسی و در محله قدیمی قطارچیان سنندج دیده به جهان گشود .پدرش از علما و مجتهدین نامدار کردستان بوده که دارای دفترخانه ثبت اسناد رسمی نیز بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

خانواده فخرالعلمایی از کردستانی های اصیل بوده اند که شجره نامه و تاریخ این خانواده به تفصیل در کتاب تاریخ کردستان به قلم استاد مرحوم آیت الله محمد مردوخ کردستانی تشریح شده است.

,

 

,

این خانواده دارای نسبت با خانواده های شیخ الاسلام، فخرالاسلام، متوسل، امیرزاده و سعیدی است که همگی از خانواده های دینی کردستان قدیم بوده اند.دوران جوانی آن مرحوم صرف تحصیل علم و دانش گردید.

,

 

,

از آنجا که وی در خانواده ای با ریشه های مستحکم دینی و مذهبی رشد یافت با علوم قرآنی و اسلامی نیز به خوبی آشنایی داشت.او چند سال اول را در شهرداری وقت به مردم خدمت کرد و سپس با پیشنهاد آقایان مرحوم امین الله خان مشیر وزیری و منصورخان اردلان، مسئولان وقت جمعیت هلال احمر به استخدام آن نهاد در آمد و در پست ها و مسئولیت های متعدد انجام وظیفه کرد .

,

 

,

خصوصیات اخلاقی و تفکراتش چیزی جز خدمتی خالصانه و صادقانه در هر شرایط زمانی و مکانی به همنوعان نبود . فارغ از انجام وظیفه در چارچوب تشکیلات هلال احمر یاری رساندن به محرومان و نیازمندان سرلوحه خدمت رسانی ایشان بود .

,

 

,

پس از کسب تجارب بسیار در سال 1358 به عنوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان منسوب گردید.وی جایگاهی ویژه در بین آحاد مردم داشت و حضورش در این پست وزنه ای بود تا آرامش و امنیت پایدار به منطقه بازگردد.

,

 

,

اختیارات بیشتر او در سمت مدیریت هلال احمر موجب گردید تا خدمات بیشتری را به مردم استان عرضه دارد.خدماتی که پس از گذشت سالها هنوز هم زبانزد است و موجب شده است تا نامی نیک از او باقی ماند .

,

 

,

یکی از برجسته ترین این خدمات تاسیس پایگاه انتقال خون در مرکز استان بود.در آن ایام سازمان انتقال خون ایران تحت نظر جمعیت هلال احمر بود و هنوز تشکیلات مستقل و منسجم کنونی شکل نگرفته بود .مراکز درمانی برای تامین خون و فرآورده های مورد نیاز بیماران به ناچار نیازمند به همراهی و مساعدت دیگر استان ها بودند که خود مشکلات زیادی در برداشت.

,

 

,

مجموعه اقدامات، مکاتبات، پیگیری ها و سفرهای مکرر مرحوم فخرالعلمایی موجب شد تا در سال 1359 مجوز تاسیس پایگاه انتقال خون در شهرستان سنندج صادر گردد.

,

 

,

پس از کسب مجوز تاسیس پایگاه انتقال خون آنچه ضرورت داشت تامین منابع انسانی و توجه به زیرساخت هایی شامل ساختمان و تجهیزات فنی انتقال خون بود.ایشان جمعی از جوانان جویای کار را به استخدام انتقال خون درآورد و از اداره کل اوقاف و امور خیریه قطعه زمینی را مطالبه و دریافت نمود که بعدها مراحل احداث آن آغاز و پایگاه انتقال خون کردستان بنا شد.

,

 

,

از دیگر اقدامات ماندگار آن مرحوم می توان به تاسیس مرکز توانبخشی و ارتوپدی هلال احمر نیز اشاره کرد. ایشان جایگاهی ویژه در بین روستائیان محروم استان نیز داشته اند؛ وی مهارت ویژه ای در سوارکاری نیز داشته و به دلیل صعب العبور بودن مسیر های روستایی با استفاده از این مهارت امداد رسانی را با استفاده از احشام انجام داده است.

,

 

,

بسیاری از روستاییان کمک های او را که شامل کالاهای ضروری زندگی بوده است هنوز هم به خاطر دارند و یا چراغ هایی روشنایی هلال احمر را که از او دریافت کرده اند به یادگار نگاه داشته اند .

,

 

,

برهان الدین فخر العلمایی دارای 4 فرزند دختر و 5  فرزند پسر بوده است .مرحوم معزالدین یکی از فرزندان آن مرحوم و معلم آموزش و پرورش بوده است .در سال 1362 معزالدین به همراه جمعی از دانش آموزان جهت گذراندن دوره ای آموزشی در شهرستان رامسر به سر می بردکه یکی از دانش آموزان او دچار سانحه خفگی در آب می شود و معزالدین فخرالعلمایی که خود اصول امداد و نجات را آموزش دیده و شناگری ماهر نیز بوده است جهت نجات دانش آموز به دریا می زند اما در اثر اصابت موج های سهمگین دچار عارضه قطع نخاع شده و غرق می شود .

,

 

,

شب همان واقعه خبر فوت فرزند به پدر می رسد. او صبح روز بعد عازم شهرستان رامسر می شود . هنوز ساعاتی از عزیمت او نگذشته است که این بار تلفنی خبر تصادف اتومبیل حامل او را به خانواده اش می رسانند.

,

 

,

مرحوم برهان الدین فخر العلمایی که خود سوگوار پسر بوده در اثر این سانحه دلخراش رانندگی جان به جان آفرین تسلیم می کند .

,

 

,

گزارش از فرزام معماری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه