اخبار داغ

مدیرگروه گیاهان دارویی دانشگاه علم وهنر یزد:

آمار دقیقی از سطح زیرکشت عناب در یزد نیست/سازگاری عناب با اقلیم استان یزد

آمار دقیقی از سطح زیرکشت عناب در یزد نیست/سازگاری عناب با اقلیم استان یزد
مدیرگروه گیاهان دارویی دانشگاه علم وهنر گفت: عناب در بین گیاهان دارویی کاربردهای متنوعی دارد از جمله در کاهش غلظت خون و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی بسیار مؤثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا مدیرگروه گیاهان دارویی دانشگاه علم وهنر یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: چند سالی هست که در یزد به طور ویژه بر روی انواع گیاهان دارویی کار می‌کنیم. عناب یکی از همین مواردی است که در چند سال اخیر مورد توجه و تحقیقات بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

حیدر مفتاحی‌زاده اظهار داشت: واقعیت این است که آمار زیاد و معناداری از سطح زیرکشت عناب در استان یزد نداریم. به دلیل اینکه پراکنده‌کاری‌های زیادی دارد، نمی‌شود به طور شفاف در رابطه با آمار سطح زیرکشت عناب در یزد سخن گفت. در واقع عناب بیشتر به طور موردی در استان یزد کشت می‌شود و اطلاعاتی هم در سطح کلان که مثلا بخواهیم بگوییم چند هکتار کشت می‌شود، نداریم.

,

وی بیان اینکه این گیاه با اقلیم استان یزد سازگاری دارد، گفت: با توجه به تجربه‌ای که کسانی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند و همچنین تحقیقاتی که خود ما انجام داده‌ایم، مشخص شده است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان یزد، پتانسیل قابل توجهی در زمینه کشت عناب وجود دارد و به راحتی می‌شود موضوع کشت عناب را پیش برد.

,

مفتاحی‌زاده اظهار داشت: متأسفانه ما نهال تولیدی عناب را در استان یزد نداریم و در واقع جای مشخصی برای تولید و عرضه نهال عناب در یزد وجود ندارد. عموما نهال عناب از خراسان جنوبی و به طور کلی استان‌های خراسان به یزد وارد می‌شود. از آنجایی که درخت عناب مقاوت خوبی دارد و با آب وهوای یزد سازگاری دارد، جای کار زیادی در رابطه با این گونه گیاهی در یزد وجود دارد و می‌طلبد که نهال آن در هیمن جا تولید شود.

,

مدیرگروه گیاهان دارویی دانشگاه علم وهنر گفت: عناب در بین گیاهان دارویی کاربردهای متنوعی دارد از جمله در کاهش غلظت خون و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

,

مفتاحی‌زاده در رابطه با فرآوری عناب در استان هم عنوان کرد: در رابطه با فرآوری عناب در یزد هم تاکنون به طور مشخص و سازماندهی شده چنین چیزی نداشته‌ایم. استفاده‌ای هم که از این محصول صورت می‌گیرد عموما همان استفاده سنتی است و هنوز در یزد به این سمت نرفته‌ایم که از آن ترکیبات تولید کنیم و یا اینکه در ترکیب با دیگر گیاهان، آن را مورد استفاده قرار دهیم که از یک داروی گیاهی از آن یاد بشود.

,

وی اظهار داشت: در بین حدود 12 گونه گیاهی که مورد تحقیق و بررسی از سوی ما قرار گرفته، عناب دومین و یا سومین گونه‌ای است که ما مانور زیادی روی آن می‌دهیم و کشت آن در یزد را توصیه می‌کنیم. لذا از نظر اینکه این گیاه سازگار با اقلیم یزد باشد و صرفه اقتصادی داشته باشد، اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه