اخبار داغ

عباس آبزن از نیم قرن نوکری در خانه اهل بیت(ع) می گوید:

مردم گیلان با اشعار محلی بیشتر ارتباط می گیرند/ ماه محرم دکان بازار برخی مداحان شده است/ یک ذکر یا حسین را با دنیا عوض نمی کنم

مردم گیلان با اشعار محلی بیشتر ارتباط می گیرند/ ماه محرم دکان بازار برخی مداحان شده است/ یک ذکر یا حسین را با دنیا عوض نمی کنم
عباس آبزن پیرغلامی است که نیم قرن از زندگی اش را در مکتب اهل بیت سپری کرده است، نیم قرنی که وقتی دفتر و آلبوم خاطراتش را ورق می زند افتخارش این است که مدال نوکری امام حسین(ع) را بر سینه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زیتون خبر، غلامی و نوکری اهل بیت در هر کسوتی بالاترین رتبه و درجه ای است که نصیب هر انسان می شود. به یمن جمهوری اسلامی ایران و با رونق مجالس و محافل مذهبی اهل بیت علیهم السلام فرصتی فراهم شده تا مردم ارتباط مضاعفی با اهل بیت(ع) برقرار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تون خبر,

آنچه می خوانیم حرفای برخاسته از دل پیرغلامی است که نیم قرن از زندگی اش را در مکتب اهل بیت سپری کرده است، نیم قرنی که وقتی دفتر و آلبوم خاطراتش را ورق می زند افتخارش این است که مدال نوکری امام حسین(ع) را بر سینه دارد و او را پیرغلام و مداح امام حسین(ع) می دانند.

,

عباس آبزن متولد ۱۳۳۳ اهل رستم آباد شهرستان رودبار است که می گوید: مداحی خانه اهل بیت را از ۵۰ سال قبل آغاز کرده است و ادامه می دهد: در دوران کودکی علاقه خاصی به مسجد داشتم و در مراسم های های مذهبی که در آن دوران برگزار می شد شرکت می کرد.

,

وی بیان داشت: آن زمان اوایل علاقه مندی ام به مداحی بود و مداح محلی به نام عزت الله فردی در مسجد کلورز مداحی می کرد که پس از مداحی ایشان ده دقیقه به مداحی می پرداختم.

,

◊ در گذشته بیشتر سبک های محلی رواج داشت

, ◊ در گذشته بیشتر سبک های محلی رواج داشت,

این پیرغلام اهل بیت بیان داشت: در گذشته بیشتر سبک های محلی رواج داشت و حتی سیستم صوتی مانند امروز نبود و مداحان با بلندگوی دستی اشعار محلی و قدیمی که مربوط به همان دوران بود مثل شه با وفا ابالفضل(ع) را می خواندند.

,

وی با اشاره به سبک های مداحی گفت: اغلب اشعار و مداحی های گذشته در یک سبک و بیشتر از کتاب گلشن حسینی بود که مداحان ببشتر از آن استفاده می کردند.

,

آبزن، با بیان اینکه رونق مجالس مذهبی در رودبار به بعد از زلزله ۳۱ خرداد ۶۹ برمی گردد، افزود: بعد از زلزله مجالس مذهبی رونق گرفت و من هم در آن سالها به اوج مداحی رسیده بودم و مجالس بسیاری در رحمت آباد و رستم آباد می رفتم.

,

وی تاسیس کانون مداحان در سال ۸۶ را در ساماندهی مداحی و مداحان رودبار مهم دانست و گفت: تا پیش از تاسیس کانون، مداحان رودبار ساماندهی شده و دارای شناسنامه مداحی نبودند.

,

◊ یک مداح باید ابتدا شناخت عمیق نسبت به اهل بیت(ع) پیدا کند و بداند

, ◊ یک مداح باید ابتدا شناخت عمیق نسبت به اهل بیت(ع) پیدا کند و بداند,

رئیس کانون مداحان رودبار، بیان داشت: یک مداح باید ابتدا شناخت عمیق نسبت به اهل بیت(ع) پیدا کند و بداند اشعار و سبک که با آن مداحی می کند باید به اهل بیت عزت ببخشد.

,

وی ادامه داد: در پنجاه سالی که مداحی کردم سعی کرده ام دل مردم را بدست بیاورم به گونه ای که بسیاری از زنان و مردان اشعار مداحی ام مثل: « نوجوان اکبر شبه پیغمبر می رود میدان الله اکبر- ابالفضل رشیدم تویی پشت و پناهم – این روز عاشوراست کرببلا غوغاست» حفظ می کردند و از من خواستند این اشعار را بارها برایشان بخوانم.

,

آبزن بیان نمود: در گذشته اشعاری در بین مداحان و مساجد رایج بود که در آن زمان همه طالب این نوع سبک مداحی بودند.

,

وی اظهار داشت: تا قبل از تاسیس کانون مداحان و حتی تا به امروز نیز هیچ استادی از سوی تبلیغات اسلامی برای آموزش مداحان معرفی نشده است و مداحان با برگزاری مجمع الذاکرین با هزینه های شخصی سعی در تبادل تجربه مداحی دارند.

,

◊ سعی کرده ام در انتخاب اشعار بهترین ها را انتخاب کنم و با صدا و سبک خودم مداحی کنم

, ◊ سعی کرده ام در انتخاب اشعار بهترین ها را انتخاب کنم و با صدا و سبک خودم مداحی کنم,

این پیر غلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه در این ۵۰ سال تقلیدی نخوانده ام بیان داشت: سعی کرده ام در انتخاب اشعار بهترین ها را انتخاب کنم و با صدا و سبک خودم مداحی کنم.

,

وی با بیان اینکه مداحی دارای اصول و بنیان مربوط خودش است، ادامه داد: مجالس اهل بیت و غیر آن باید از مدح خوانی و اشعار ناب برخوردار باشد و در مجلس روایات و احادیث مرتبط با مجلس بیان شود.

,

, , ,

آبزن با بیان اینکه مردم با اشعار محلی و سنگین بیشتر ارتباط برقرار می کنند، گفت: مردم گیلان با اشعار گیلکی، تالش با اشعار تالشی و در رودبار هم اشعار محلی رودباری داریم که در مداحی از آن استفاده می کنیم و با استقبال خوب مردمی مواجه می شویم.

,

وی اضافه کرد: برای اینکه همه مداحان از این اشعار بهره ببرند با استفاده از تکنولوژی روز گروه تلگرامی برای کانون مداحان تشکیل دادیم و در این گروه اشعار مورد نظر را منتشر می کنیم و هر مداحی اشعاری در هر مناسبتی خواست در اختیارش قرار می دهیم.

,

◊ سبک های جدید اکثرا بدون محتوا و بی مطالعه بیان می شود

, ◊ سبک های جدید اکثرا بدون محتوا و بی مطالعه بیان می شود,

دبیر سابق کانون مداحان گیلان، با اشاره به تغییر سبک مداحی بیان داشت: سبک های جدید جوان پسند است و اکثرا بدون محتوا و بی مطالعه بیان می شود که مداحان باید توجه کنند که اشعار کوچه و بازاری نخوانند و با اشعارشان به اهل بیت عزت بدهند.

,

آبزن با معرفی مقاتل: « لهوف، نفس الهموم، منتهی آمال، سوگنامه آل محمد، آنچه در کربلا گذشت، حماسه عاشورای حسینی و…» از مداحان خواست روضه های مستند و معتبر را بخوانند.

,

وی با بیان اینکه مداحان رودبار به یکدیگر احترام خاصی دارند، بیان داشت: کانون مداحان رودبار هیچ بودجه و اعتباری ندارد و تنها با همکاری یکدیگر مجالس و محافل را اجرا می کنند.

,

این پیرغلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه یک ذکر یا حسین را حاضر نیستم با دنیا عوض کنم، گفت: دخترم سالهای قبل دچار بیماری شده بود. آمدم خانه و درب را بستم و به امام حسین متوسل شدم که در این ۵۰ سال از شما برای خودم چیزی  نخواستم، همیشه در مجالس برای مردم دعا کردم و می خواهم دستم را بگیرید.

,

وی ادامه داد: صبح دخترم که نمی توانست روی پای خودش بیاستد بیدار شد و گفت: که امام خمینی(ره) را به خواب دیده است و دست به سرش کشیده و شفایش را گرفته بود.

,

آبزن در بخش دیگری از سخنان خود به نرخ گذاری برخی مداحان برای ماه محرم اشاره کرد و گفت: در شهرستان رودبار با چنین شرایطی مواجه نیستم اما کسانی که برای مجلس امام حسین(ع) نرخ و قیمت تعین می کنند دوستدار امام حسین نیستند و برای امام حسین نمی خوانند. این گونه افراد نباید در ماه محرم برای خود دکان بازار باز کنند.

,

◊ مردم رودبار عزاداری سنتی خود را حفظ کرده اند

, ◊ مردم رودبار عزاداری سنتی خود را حفظ کرده اند,

وی در ادامه به مداحان توصیه کرد: با نزدیک شدن به ماه محرم با انتخاب روضه های معتبر و مستند و اشعاری که موجب عزت اهل بیت بشود به مجالس بروند.

,

رئیس کانون مداحان رودبار پرهیز از بدعت های مداحی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اشعار کوچه و بازاری و قمه زنی از بدعت هایی است که به مجالس اهل بیت آسیب می زند.

,

وی با بیان اینکه مردم رودبار عزاداری سنتی خود را حفظ کرده اند، بیان داشت: مردم رودبار با تشکیل دسته های عزا و دسته بری به مجالس حسینی و تجمع عاشورایی این سنت دیرینه در عزاداری حفظ کرده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه