اخبار داغ

به بهانه روز بزرگداشت بازنشستگان؛

ورود به بازنشستگی در کشور ما سرآغاز بسیاری از دغدغه هاست/ 10 درصد جمعیت استان سالمندند

ورود به بازنشستگی در کشور ما سرآغاز بسیاری از دغدغه هاست/ 10 درصد جمعیت استان سالمندند
یک جامعه شناس با بیان اینکه سن بازنشستگی باید آغاز یک زندگی مطلوب برای این قشر باشد، افزود: میزان توجه به اقشار خاصی از جامعه مانند بازنشستگان و سالمندان نشان دهنده مقدار رشد و توسعه یافتگی کشورهای مختلف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان  در گفتگو با خبرنگار قومس با بیان اینکه در هر جامعه جمعیت خاصی وجود دارد که باید توجه ویژه تری به آنها شود، گفت: کودکان، زنان، سالمندان و بازنشستگان جزو اقشار خاص در هر جامعه محسوب می شوند و ممکن است گاهی به دلایلی نتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدیر کل بهزیستی استان افزود: توجه به اقشار خاص در هر جامعه و برآوردن نیاز این افراد نشان دهنده میزان رشد و توسعه یافتگی کشورهای مختلف است.

,

افزایش توجه به نیازهای خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی را در بر دارد

, افزایش توجه به نیازهای خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی را در بر دارد,

وی با بیان اینکه بحث خانواده در جامعه و فرهنگ ما به عنوان یک کشور دارای نظام اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است، افزود: در دنیای امروز با صنعتی شدن جوامع و کمرنگ شدن برخی کارکردهای خانواده در نظام جمهوری اسلامی توجه خاصی به خانواده شده است و مقام معظم رهبری در جایی فرمودند: مساله زن و خانواده باید جزو مساله درجه یک نظام باشد.

,

ایزدپور گفت: در جامعه ما هر جا که به خانواده توجه شده است شاهد کاهش آسیب های اجتماعی بوده ایم.

,

بازنشستگان بخش زیادی از عمر خود را صرف اعتلای این نظام کرده اند

, بازنشستگان بخش زیادی از عمر خود را صرف اعتلای این نظام کرده اند,

 این جامعه شناس با تاکید برلزوم توجه به بازنشستگان و سالمندان گفت: بازنشستگان کسانی هستند که سی سال از عمر خود را در سازمان های اداری ، کارخانجات یا بخشهای مختلف دیگربرای اعتلای نظام و تامین نیازهای مادی و معنوی خانواده شان تلاش کرده اند و باید توجه خاصی از طرف مسئولان و نهادهای اجرایی به این قشر صورت گیرد.

,

شروع  بازنشستگی در کشور ما آغاز بسیاری از دغدغه ها برای بازنشستگان است

, شروع  بازنشستگی در کشور ما آغاز بسیاری از دغدغه ها برای بازنشستگان است,

وی با بیان اینکه آغاز بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته سرآغاز شادمانی و نشاط برای این افراد است، افزود: متاسفانه در کشور ما بازنشستگان با ورود به این مرحله حقوق و مزایای آنها کاهش می یابد وبا توجه به افزایش هزینه های زندگی دچار دغدغه های فراوان مانند کاهش حقوق و مزایا مواجه شده و از طرفی با بالا رفتن سن دچار بیماری های مختلف، افسردگی و دغدغه تامین هزینه های درمان و مسائل مختلف دیگر می شوند و از طرفی در جامعه ما موانع معماری زیادی برای حضور سالمندان در جامعه وجود دارد.

,

در جامعه ما در بسیاری مسائل افراط و تفریط وجود دارد

, در جامعه ما در بسیاری مسائل افراط و تفریط وجود دارد,

مدیر کل بهزیستی استان با تاکید بر ضرورت توجه همزمان به نیازهای مادی و معنوی سالمندان و بازنشستگان گفت: بسیاری از بازنشستگان امروز ما مدیران موفق دیروز بوده اند و تجربیات مفیدی دارند که  انتقال آن به نسل های آینده و استفاده مفید از این سرمایه انسانی در بسیاری مسائل می تواند راهگشا و به نفع جامعه باشد.

,

ایزدپور با بیان اینکه در بسیاری مواقع در کشور ما افراط و تفریط وجود دارد، افزود: برخی این ایده را ترویج می دهند که در انجام کارها باید به جوانان میدان داد و عده ای دیگر بر این باورند که باید از تجربیات افراد سالمند استفاده شود.

,

وی گفت: زمانی ما در امور کشور موفق خواهیم بود که بین این دو گروه ارتباط مناسبی برقرار شود.

,

در متون دینی ما توجه به سالمندان و پاسخ  به خواسته های آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است

, در متون دینی ما توجه به سالمندان و پاسخ  به خواسته های آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است,

این مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت تکریم سالمندان ونقش بازنشستگان و ریش سفیدان  در دین و فرهنگ ما گفت: طبق حدیثی از رسول اکرم(ص) سالمندان در میان اعضای خانواده خود مانند پیامبران دهستند وباید بطور خاص مورد توجه قرار گیرند

,

وی درخصوص  اهمیت توجه به والدین و سالمندان گفت: در دین ما هر جا سخن ازاطاعت خداوند آمده  بلافاصله بعد از آن به اطاعت از پدر و مادر اشاره شده است و لزوم اطاعت از والدین، به ویژه مادر تا حدی است که گفته شده: اگر فردی در حال خواندن نماز مستحبی باشد و مادرش او را صدا کند شایسته تر آن است که نیاز مادر را پاسخ دهد.

,

" احساس مفید بودن" مهمترین نیاز روحی سالمندان است

, " احساس مفید بودن" مهمترین نیاز روحی سالمندان است,

مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به این سوال که مهمترین نیاز روحی یک سالمن از نظر شما چیست، گفت:  مهمترین مساله ای که باعث آرامش روحی  یک سالمند و فرد بازنشسته  می شود،  آن است که احساس کند هنوز در بستر خانواده و جامعه تاثیر گذار است و مفید محسوب می شود.

,

واژه ی سالمندی و بازنشستگی در کشور ما حس ناخوشایندی را به ذهن می آورد

, واژه ی سالمندی و بازنشستگی در کشور ما حس ناخوشایندی را به ذهن می آورد,

این جامعه شناس با اشاره به اینکه ورود به سن  بازنشستگی و سالمندی در کشور ما با اضطراب و دغدغه رو به روست، افزود: گاهی مواقع آنقدر مساله سالمندی در کشور ما بد جلوه داده شده است که با شنیدن این کلمه  بطور ناخود آگاه بیماری و ناراحتی را به ذهن متبادر می کند در صورتی که اگر در سنین میانسالی استرسها و فشارها کنترل شود و بحث تغذیه و ورزش مورد توجه باشد، وبا ورود به سن  سالمندی توجه به مطالعه و کتابخوانی بیشتر شود، این دوران می تواند منشا بسیاری از اتفاقات خوب وسرآغاز فصل مطلوبی از زندگی افراد باشد.

,

8میلیون از جمعیت کشور و 70 هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی هستند

, 8میلیون از جمعیت کشور و 70 هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی هستند,

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه قریب به 8 میلیون از جمعیت کشور ما در سن سالمندی هستند، گفت: استان سمنان طبق سرشماری سال 95 دارای70 هزار سالمند می باشد.

,

وی افزود: 10 درصد از جمعیت استان در گروه سالمندان قرار دارند که این تعداد شامل 35 هزارو اندی خانم و بیش از 34 هزار آقا می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه