اخبار داغ

معرفی کتاب‌هایی درباره «سینما»

معرفی کتاب‌هایی درباره «سینما»
کتاب‌های « فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی» و «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» سینما در ادوار تاریخی ایران را مورد بررسی قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تسنیم، برای بررسی سینما در ادوار تاریخی ایران می‌توان به کتاب‌های « فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی» و «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» مراجعه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

, سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی,

کتاب «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بازار نشر عرضه شده است و می‌کوشد ضمن ارائه قالبی نظری برای مقوله سینمای دینی به بررسی نمونه آثار سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی نیز بپردازد.

,

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه کتاب آورده است:سینما به عنوان یک پدیده هنری – صنعتی به گونه‌ای فوق العاده در خدمت سرمایه‌ سالاری حاکم بر مغرب زمین قرار گرفته است تا آنجایی که در زمره عمده‌ترین صادارات تمدن غرب در دیگر جوامع جای دارد و حجم انبوهی از سرمایه را به سوی خود جلب کرده است. در چنین فضایی انقلاب اسلامی تلاش کرده است تا ضمن ایجاد تحول در سینمای مقلد و عاری از هنر به جا مانده از عصر طاغوت تا حد امکان از این رسانه برای توسعه تفکر دینی و احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی بهره گیرد و در پی چنین اراده‌ای است که مقوله سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و رشد یافته است.

,

در پیشگفتار کتاب نیز آمده است: پژوهش حاضر تلاش می‌کند با منطبق ساختن نگاه دینی با الگوی سینمایی و همگامی تفکر هنر، فرم و خاستگاه‌های هر دو مقوله به زوایای پنهان مؤلفه‌ای به نام سینمای دینی بنگرد.

,

این کتاب به کوشش علی اصغر کشانی، با شمارگان  2000 نسخه توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

,

کتاب مورد بحث 5 فصل  دارد که نویسنده در فصل اول و دوم به تعریف دین و  هنر و  ارتباط این دو با یکدیگر و چگونگی نگرش‌های گوناگون درباره  آنها پرداخته است. در فصل سوم و چهارم نیز مولف تاریخچه و تعریف سینما و موضوع سینمای دینی در جهان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت در فصل پنجم، با نگاهی به سینمای پیش از انقلاب و فضای نامتعارف مذهبی در آن زمان،  آثار سینمایی  و سینمای دینی پس از انقلاب را تحلیل کرده است.

,

, ,

فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی

, فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی,

کتاب "فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی" نیز از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است و به بررسی سیر تحولات و فراز و نشیب‌های سینما در ایران، از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

,

در مقدمه کتاب آمده است: در این پژوهش سعی شده تا از سویی با بررسی چگونگی چگونگی ایجاد شکاف فرهنگی در ایران عصر پهلوی بستر اعمال نفوذ و سیاستگذاری فرهنگی دربار شناسایی شود و از سویی دیگر این اهداف٬ سیاست‌ها٬ برنامه‌ها٬ الگوها و روش‌های فرهنگی رژیم پهلوی خصوصا در قبال سینما طبقه‌بندی گردد.

,

این کتاب با تالیف علی اصغر کشانی چاپ و در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است، با شمارگان 1500 نسخه و در 5 فصل به تبیین و تحلیل پدیده سینما به مثابه یک رسانه پر قدرت در رژیم پهلوی می‌پردازد.

,

فصول کتاب به ترتیب موضوعات «سینما رسانه و تحولات شهرنشینی در ایران»٬ «تکوین و توسعه سینما در ایران»٬ «سیاست‌های فرهنگی کلان رژیم پهلوی»٬ «جریان شناسی تعامل مجموعه حاکمیت پهلوی و سینمای ایران» و «روش‌شناسی تعامل مجموعه حاکمیت پهلوی و سینمای ایران» را بررسی می‌کند.

,

, ,

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه