اخبار داغ

یک عالم دینی در گفت‌وگویی مطرح کرد:

دهه‌‌ی پیشواز محرم و عزاداری در خیابان‌‌ها بدعت است/ نباید با طبل و صداهای نامتعارف آسایش مردم را سلب کرد

دهه‌‌ی پیشواز محرم و عزاداری در خیابان‌‌ها بدعت است/ نباید با طبل و صداهای نامتعارف آسایش مردم را سلب کرد
باید به اعیاد قبل از ماه محرم بیش از پیش بها دهیم، در اسناد شیعه به جشن و سرور به همان میزان عزاداری برای ائمه تاکید گردیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، با نزدیک شدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، شاهد اهتزاز بیرق‌های عزا و شور حال حسینی جوانان در سراسر شهرمان هستیم. طبل‌ها و سنج‌ها در کنار عَلم‌‌های مشکی روبه روی تکیه و حسینه‌های شهر آماده برای برپایی هرچه باشکوهتر مراسمات محرم می‌گردنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شور حسینی برپا شده در دل‌ها زمینه ساز رشد معرفتی جوانان و بستری برای درک اهداف قیام شهید کربلاست اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا لزومی برای شروع این مراسمات قبل از ورود ماه محرم در سطح خیابان‌های شهر می‌باشد؟

,

حجت الاسلام سعید امامی در پاسخ به این سوال در گفت‌‌‌‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج بیان کرد:  اگر شب‌ها همه قدر بودی، شب قدر بی‌‌قدر بودی؛ گاهی بعضی اتفاقات و کارها پیرامون برخی قضایا حادث می‌شود که اصل قضیه را به حاشیه کشانده و باعث لوث شدن آن می‌گردد؛ در اسلام به شادی و سرور در اعیاد به همان اندازه تاکید شده که به عزاداری و حزن در غم اهل بیت(ع) تاکید گردیده است.

,

وی افزود: ما پیش از ورود ماه محرم اعیاد مهمی از جمله غدیر و روز مباهله داریم که می‌بایست توجه بیشتری به آن‌‌ها شود چرا که از مسائل مهم شیعه و جزء فضایل اهل بیت(ع) می‌باشند و باید مانور بیشتری روی آن‌‌ها انجام گیرد و فقط غم را گسترش ندهیم تا برداشت دیگران از شیعه، دین غم و اندوه باشد. 

,

این کارشناس مسایل مذهبی با بیان اینکه برای شروع عزاداری‌‌ها قبل از محرم دلیل شرعی وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: ائمه ما با آغاز محرم به عزاداری می‌پرداختند و مسلما ما هم باید پیروی سنت آن‌‌ها باشیم. 

,

وی تشریح کرد: این سخن بنده دلیل بر رد عزاداری در ایام دیگر و نکوهش آن نیست، ما هیئت‌‌های هفتگی در سطح شهر داریم که وجودشان بسیار عالی و ارزشمند است و موجب اشائه دین و فرهنگ شیعه می‌گردد، ولی این که بخواهیم دهه‌‌ای با عنوان پیشواز از محرم راه اندازی کنیم، این کار مورد قبول نیست، صحیح است که این امر، کاری حرام نیست ولی ممکن است باعث برخی بدعت‌‌ها گردد.

,

حجت الاسلام امامی با اعلام اینکه حضور دسته‌‌جات عزاداری در خیابان‌‌ها کاری بسیار خوب و اشائه دهنده فرهنگ حسینی در سطح جامعه می‌‌باشد، تاکید داشت: منهتی همه این کارها باید در زمان درست انجام گیرند.

,

وی در مورد استفاده از طبل و دیگر ابزار موسیقی و مداحی‌‌های همراه باشور ابراز داشت: استفاده از طبل و سنج در حد متعارف هیچ ایرادی ندارد و در حال حاضر تبدیل به یکی از فرهنگ‌های عزاداری شده و از علائم محرم گردیده است، لیکن نباید تا آخر شب از این ابزار استفاده شود که موجب سلب آسایش از مردم و باعث سد معبر گردد. 

,

این کارشناس مسایل دینی در پایان متذکر شد: در آهنگ ایجاد شده از طبل و دیگر ابزار موسیقی مورد استفاده و همچنین آهنگ مداحی‌‌ها باید حدود شرعی به درستی رعایت شوند و طوری نباشد که برداشت عموم از آن‌ها ماننند آهنگ‌‌های لهوی باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه