اخبار داغ

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌‌شرقی:

منشوری برای دسته‌‌‌جات و هیئات مذهبی در سطح استان تدارک دیده‌ایم/ استفاده از طبل‌‌های نامتعارف و شمایل اهلبیت، غیرمجاز است

منشوری برای دسته‌‌‌جات و هیئات مذهبی در سطح استان تدارک دیده‌ایم/ استفاده از طبل‌‌های نامتعارف و شمایل اهلبیت، غیرمجاز است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید شهاب‌الدین حسینی گفت: ستفاده از تمثال‌های ائمه و طبل‌های بزرگ نامتعارف غیرمجاز بوده و باید در عزاداری‌ها، حریم خانواده‌ها و آداب شرعی رعایت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج،حجت‌الاسلام‌ سید شهاب‌الدین حسینی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم‌الحرام 1439، با بیان اینکه شهدا نمادهای محرمی و عاشورایی شهر هستند، اظهار داشت: در برنامه‌های منشوری سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در محرم امسال، به شأن و عظمت شهدای دوران دفاع مقدس و مدافعان حریم آل‌ الله خواهیم پرداخت که شهیدان عباس عبداللهی و حسن جنگجو نیز جزوی از این برنامه‌‌ها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی افزود: در این برنامه منشوری، یکی از محوریت‌های اصلی، ساماندهی هیئات حسینی و دسته‌‌جات عزاداری است که تا به امروز در شورای هیئت‌های مذهبی همگی دست‌به‌دست هم دادیم تا در آستانه محرم، به عید غدیر خم بپردازیم که خوشبختانه با همکاری هیئات و دسته‌‌جات حسینی، این عید بزرگ به نحو احسن انجام شد.

,

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مجوزهای صادره، خاطرنشان کرد: مجوزهای صادرشده صرفاً برای دهه محرم انجام می‌پذیرد و در این اساس منشوری برای مناسبت‌های فرهنگی در این بندها جاری و ساری شده است که امیدواریم رعایت شود.

,

وی ادامه داد: در این راستا خود سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت مداحان مذهبی، هیئات عزاداری و روحانیونی که به منابر خواهند رفت، به‌طور مطلوبی توجیه شدند تا در ایام عزاداری از خرافات و شایعات اجتناب شود.

,

حجت‌الاسلام‌ حسینی با بیان اینکه امسال اولین سالی است که آیین اختصاصی برای مداحان از سوی این سازمان تخصیص داده می‌شود و برنامه‌ای دیگر که به عنوان طلایه داران عرصه تبلیغ 2200 نام‌گذاری شده‌است، برگزار خواهیم کرد، اذعان داشت: سال گذشته 51 نفر روحانیون مستقر در روستاها داشتیم که امسال این میزان نفرت را به 115 نفر رساندیم تا در شهرستان‌های نیز در منابر حضور یابند.

,

وی افزود: همایشی برای هیئات مذهبی تدارک دیده شده‌ است که در سالن همایشات مصلی برگزار خواهد شد، که در این همایش هدف برای تبیین هرچه بهتر نوع و رسم عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) است.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای پرهیز از ترویج خرافات عزاداری در دستور کار داریم که در این راستا مجموعه‌های اطلاعات و نیروی انتظامی در این مجمع عضو هستند، تصریح کرد: عناوینی چون تش‌گذاری، احرام‌بندی و... از جمله مراسمات خرافه برای برنامه‌های سالار شهیدان است که در نظر داریم تا با آگاه‌سازی و نه به‌اجبار، این خرافات را از عزاداری‌ها دور کنیم.

,

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ایام محرم، حضور دسته‌‌جات حسینی در بازار مسقف تبریز به‌ویژه سرای مظفریه است که با همکاری صداوسیمای استان، قرار است از هفتم محرم پخش مستقیم این بازار در شبکه سهند به نمایش گذاشته شود.

,

حسینی با بیان اینکه هدف ما در افزایش کیفیت هیئت‌های عزاداری، برگزاری مراسم با محوریت قرآن و مداحی در هیئات است، ابراز داشت: سعی داریم با شعار بازگشت به مسجد این اتفاق صورت گیرد که برگزاری مناجات و قرائت قرآن و اهدای آن به شهدای کربلا در برنامه‌های جدی ما قرار دارد و سعی کنیم در کنار نزورات خوراکی به نذورات فرهنگی نیز توجه کنیم.

,

وی افزود: در بخشی نیز از مداحان خواهشمندیم از اشعار و متون پر محتوا استفاده کنند و مقاتل را با تکیه بر مستندات قوی بیان کنند.

,

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مجوز تکیه‌ها و دسته‌جات خیابانی، اذعان داشت: اولویت اصلی صدور مجوز از سوی تبلیغات اسلامی بوده و در برخی نیز باید به شهرداری و نیروی انتظامی برای اخذ مجوز مراجعه شود.

,

وی ادامه داد: در نظر داریم که به‌موقع شروع و به‌موقع پایان یابند، هرچه زودتر بعد از نماز مغرب و عشا شروع کنند آن‌قدر زودتر به پایان می‌رسانند و با هماهنگی دادستان محترم استان، آن دسته از دسته‌جات و هیئاتی که قوانین مربوطه را رعایت نکنند با آنها برخورد خواهد شد.

,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی استفاده از تماثیل ائمه اطهار و یاران ایشان را از اقدامات غیرمجاز خواند و تأکید کرد: استفاده از تمثال‌های ائمه و طبل‌های بزرگ نامتعارف غیرمجاز بوده و باید در عزاداری‌ها، حریم خانواده‌ها و آداب شرعی رعایت شود ضمن اینکه استفاده از شمایل منتسب به ائمه معصومین و علم‌گردانی هم خلاف منشور ابلاغی است که تلاش داریم تا حد ممکن این موضوعات در عزاداری‌ها کاسته شود.

,

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت اوقاف، اداره تبلیغات و شهرداری به مساجد، گفت: شهرداری تبریز هیچ‌گونه مسئولیتی نسبت به نمازخانه و مساجد نداشته و تنها اوقاف و تبلیغات اسلامی است که در مورد این مسائل تصمیم می‌گیرد که در این حوزه نیز اوقاف متولی سخت‌افزاری مساجد است و اداره تبلیغات اسلامی نرم‌افزاری مساجد را برعهده دارد.

,

وی ادامه داد: یکی دیگر از سؤالات پرطرفدار در تبریز، برگزاری نماز صبح در مسجد است که بنده بعد از آمارگیری دقیق، ملاحظه کردیم که در سطح تبریز 70 مسجد نماز صبح را به طور جماعت اقامه می‌کنند.

,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینیدر پایان در خصوص همایش بزرگ علمای بلاد آذربایجان، اذعان داشت: این همایش نهمین گردهمایی مدرسین حوزه علمیه قم است که با رویکرد آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های، روحانیت، سیاست و فرهنگ در 26 و 25 مهر با حضور علمای استان‌های شمال‌غرب کشور در تبریز برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه