اخبار داغ

عدم حمایت مالی از چاپ آثار دفاع مقدس در دشتی

عدم حمایت مالی از چاپ آثار دفاع مقدس در دشتی
متاسفانه جایگاه شعر دفاع مقدس در دشتی به واسطه عدم حمایت از شاعران جایگاهی لرزان به شمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛  شعر و ادب فارسی با پشتوانه هزار ساله در ایران جایگاه بسیار والایی در ادبیات ایران دارد و شاعران همواره در صدر مجالس بوده و توانسته اند خود را با ابزار شعر و پیشرفت ها وفق داده و روز به روز پیشرفت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛  ,

جایگاه شعر در ادبیات فارسی به واسطه آهنگین بودن وزن شعر در میان مردمان هر عصر جایگاه ویژه  و خاصی بوده است و هرکس به تناسب سلیقه خود از بخشی از جلسات شعر در گوشه ای از مجالس شعرخوانی هر شهر بهره برده است.

,

واقعیت آن است که با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و ورود ما به دفاع مقدّس، التفات به چنین وجوهی از شعر باعث شد تا شعرای انقلاب اسلامی برای درک شور و شعور دفاع مقدّس راه جبهه و فضا و فرهنگ آن را در پیش گیرند و در عین حال، بخشی از جهادگران عرصه‌های دفاع راهی سرزمین کشف شده شعر شوند و بدین ترتیب، شعر به عنوان بخشی ایمان‌آور و توان بخش از دفاع مقدّس به ثبت رسید.

,

حماسه شکوهمند دفاع مقدس توانست چشمه ذوق شاعران ایرانی را جوشان ساخته و برگی دیگر از حماسه شعر را در ادبیات فارسی ایران ابداع کنند و مخاطبان جدیدی را به عرصه شعر دعوت کنند.

,

ادبیات کهن سرزمین دشتی به واسطه داشتن شاعرانی مانند فایز و مفتون همواره شناسه عام و خاص بوده است و سرزمین دشتی و شهرستان دشتی همواره به سبب داشتن علما و شاعران گران سنگ به نگین فرهنگی جنوب شهرت یافته است که دراین بین شاعران انقلابی و آئینی نقش موثری در شناساندن این منظومه های شعر بزرگ به مخاطبان اشعار آئینی در کشور داشته اند.

,

شاعرانی نظیر عباس دلجو، منصوری، خلیل آزمون و حمید زارعی  توانسته اند جایگاه شعر دفاع مقدس و اشعار آئینی را در شهرستان دشتی به سمت پیشرفت سوق دهند.

,

عباس دلجو شاعر آئینی و اهل بیت و از شاعران مطرح شهرستان دشتی در گفتگو با این پایگاه خبری ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی به شاعران شهرستان دشتی طی سخنانی اظهار داشت: جایگاه شعر اهل بیت و شعر آئینی در شهرستان دشتی با وجود گنجینه مناسب اشعار آئینی کاملا مناسب به نظر می رسد و شعر آئینی در دشتی طرفداران و خواهان بسیار دارد.

,

وی که از شاعرانی است که به سبک شعر حماسی نیز علاقمند است در مورد جایگاه شعر حماسی در دفتر های شعر قدیم دشتی گفت: شعر حماسی از قدیم الایام در دشتی رواج داشته است و پایه ی اشعار پامنبری بر شعر حماسی بنا شده است و چنین است که اغلب نوحه های قدیمی ریتمی حماسی دارد.

,

دلجو درباره جایگاه لرزان شعر دفاع مقدس در شهرستان دشتی نیز اضافه کرد: متاسفانه جایگاه شعر دفاع مقدس در دشتی بواسطه عدم حمایت از شاعران جایگاهی لرزان به شمار می رود و اندک شاعرانی باقی مانده اند که درباره ی شعر دفاع مقدس زبان به سرودن شعر بگشایند و آنها هم که مانده اند به دلیل عدم حمایت نهاد های مرتبط با  شعر دفاع مقدس اکنون به انباشتن سروده های خود در کتابخانه های شخصی اقدام می کنند.

,

این شاعر دفاع مقدس تاکید کرد: برای مثال کتاب شعر اشک ها و لبخند های این جانب که متضادی از تولد و شهادت اهل بیت است اکنون به دلیل نداشتن پشتوانه مالی همچنان در کتابخانه شخصی ام خاک می خورد و شاعران دفاع مقدس هم دقیقا به همین دلیل است که از سرودن آثار خود پشیمان شده اند.

,

شاید اگر دست اندرکاران فرهنگی و متولیان امر دفاع مقدس در شهرستان دشتی به دلیل جایگاه والای شعر دفاع مقدس پشتوانه خوبی برای شاعران دفاع مقدس ایجاد می کردند وشعر دفاع مقدس اینگونه در گوشه ی مظلومیت خاک نمی خورد.

,

متاسفانه شاعران ولایی و آئینی و دفاع مقدس که با زحمت اینچنین شعر می سرایند حالا باید سالها پشت در بی پولی اینچنین برای انتشار یک دفتر شعر سالها رنج انتظار را تحمل کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه