اخبار داغ

نمایندگان مجلس نظارت کنند

عدم اجرای احکام تسهیلات آموزشی برنامه ششم در دانشگاه آزاد

عدم اجرای احکام تسهیلات آموزشی برنامه ششم در دانشگاه آزاد
باوجوداینکه شرایط ارائه تسهیلات به دانشجویان شاهد و ایثارگر در قانون برنامه ششم مشخص‌شده است، اما اجرای کامل آن و بخصوص بند «ث» ماده ۸۸ این قانون که مربوط به تخفیف شهریه به این دانشجویان می باشد با اما و اگرهایی بخصوص در واحدهای دانشگاه آزاد مواجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نسل فردا؛ این روزها همزمان با اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون سراسری و دانشگاه آزاد و بالا گرفتن تب ثبت نام دانشجویان در واحد های دانشگاهی، پذیرفته شدگان دانشگاه ها و خانواده ها با سئوالات بسیاری مواجه هستند. یکی از معدود سئوالات و ابهاماتی که پاسخ روشنی از سوی مسئولان ثبت نام در دانشگاه ها دریافت نمی کند موضوع ارائه تسهیلات به دانشجویان شاهد و ایثارگر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا, نسل فردا,

درحالیکه قانون برنامه ششم توسعه در احکام مربوط به ایثارگران و برای ایثارگران و جانبازان و خانواده آنها(همسر،فرزندان) تسهیلاتی را در زمینه های مختلف از جمله تسهیلات آموزشی اعم از سهمیه ورود به دانشگاه و تخفیف هزینه های تحصیل در نظر گرفته است و حتی طبق اعلام سازمان سنجش سهمیه مصوب در این قانون برای ورود به دانشگاه ها در کنکور ۹۶ نیز اعمال شده است اما اجرای کامل آن و بخصوص بند «ث» ماده ۸۸  این قانون که مربوط به تخفیف شهریه به این دانشجویان می باشد با اما و اگرهایی مواجه است.

,

درصورتی‌که به نظر می‌رسد دانشگاه‌های دولتی و تابع وزارت علوم به این قانون پایبند هستند اما دانشجویان در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و ازجمله واحد اراک با این پاسخ مواجه می‌شوند که این تسهیلات به خانواده جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد تعلق می‌گیرد.

,

باوجود اینکه شرایط ارائه تسهیلات به دانشجویان شاهد و ایثارگر در این قانون مشخص‌شده است اما دانشگاه آزاد اسلامی اوایل مردادماه امسال با ابلاغ آیین‌نامه تسهیلات دانشجویان شاهد و ایثارگر رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد که در اسفندماه ۹۵ به تصویت هیئت رئیسه این دانشگاه رسیده است، این تسهیلات را کماکان برای خانواده جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر در نظر می‌گیرد.

,

, ,

اما این در حالی است که سهمیه مذکور در قانون برنامه پنجم به جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر تعلق می‌گرفت که در قانون برنامه ششم به‌صورت زیر اصلاح و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است:

,

«دولت مکلف است به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان  هشت  سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر ۲۵ درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از شش ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید:

,

الف- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل ۳۰ درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تائید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بودجه سنواتی.»

,

هر چند آئین نامه مذکور قبل از ابلاغ قانون برنامه ششم مورد تصویب هیئت رئیسه دانشگاه آزاد قرار گرفته است اما ماه گذشته ابلاغ آن به واحدهای دانشگاهی انجام شد.

,

حال انتظار از کلیه مسئولین مربوطه و بخصوص ریاست دانشگاه آزاد و بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که عطف به قانون برنامه ششم و احکام ایثارگران در این قانون موضوع را پیگیری نمایند تا خانواده های جانبازان و ایثارگران بتوانند از این تسهیلات قانونی بهره‌مند شوند.

,

همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و فراکسیون ایثارگران باید بر اجرای صحیح احکام مربوط به ایثارگران در قانون برنامه ششم توسعه نظارت و اهتمام داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه