اخبار داغ

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت:

چرا مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده نمی‌کنند/شبکه ها اجتماعی خارجی با اهداف ملی ما سازگاری ندارد

چرا مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده نمی‌کنند/شبکه ها اجتماعی خارجی با اهداف ملی ما سازگاری ندارد
پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت: آسیب شناسی این مشکل به نقش عواملی مثل نبود زیرساختهای خوب، نبود تبلیغ برند، بی‌اعتمادی به امنیت اطلاعات، نداشتن جذابیت کافی شبکه‌ها و... اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی اسلامی در گفتگو با پیرغار افزود: در حالی که این روزها بحث بر روی شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگشان داغ است، شبکه‌های اجتماعی داخلی گوناگونی وجود ولی مردم با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند. اما به راستی دلیل این رابطه برقرار نکردن مردم با شبکه‌های اجتماعی داخلی چیست؟

از سال‌ها قبل که شبکه‌های اجتماعی با اوج گرفتن اُرکات در ایران نیز رواج یافتند، متخصصان داخلی نیز روی ارائه‌ی این شبکه‌ها تمرکز کرده‌اند و بعضا شبکه‌هایی نیز در یک بازه‌ی زمانی در ایران رواج پیدا کردند. شبکه‌‌ی کلوب را می‌توان یکی از شبکه‌های ایرانی موفقی دانست که با گسترش شبکه‌های اجتماعی موبایلی دیگر حال و اوضاع چندان خوبی ندارد.

 اما دلایل عدم برقراری ارتباط بین ایرانیان و شبکه‌های اجتماعی ایرانی چیست؟

معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است به شرکتها و افرادی که بخواهند شبکه اجتماعی داخلی تولید کنند وام تسهیلاتی ارائه میدهد تا بتوانند کاربران را به این شبکه‌ها سوق دهند.

با وجود این سرمایه گذاری دولت، کاربران داخلی از شبکه های داخلی آنچنان استقبال نمیکنند و کماکان شبکه‌های اجتماعی خارجی را ترجیح میدهند و تعداد کاربران شبکه های داخلی در بهترین حالت به 5/2 میلیون نفر میرسد. اما چرا کاربران ایرانی تمایلی به استفاده از محصولات تولیدی داخل ندارند  چه موانعی بر سر راه این شبکه‌ها قرار دارد که نمیتوانند کاربران زیادی را به خود جذب کنند.

بنده که در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات فعالیت دارم این موضوع را بررسی کردم

آسیب شناسی این مشکل به نقش عواملی مثل نبود زیرساختهای خوب، نبود تبلیغ برند، بی‌اعتمادی به امنیت اطلاعات، نداشتن جذابیت کافی شبکه‌ها و... اشاره کرد.

با وجود اینکه تعداد شبکه‌های اجتماعی داخلی بسیار زیاد است اما متأسفانه آنچنان شناخته شده نیستند بنابراین باید با سرمایه گذاری هدفمند این شبکه ها را به مردم معرفی کرد.

شبکه های اجتماعی بومی را با شبکه های خارجی مقایسه نکنیم

پروژه اقتصاد مقاومتی ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی در فضای مجازی موفقیت را امری نسبی است نباید شبکه های اجتماعی داخلی را با شبکه های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام مقایسه کرد. چرا که این شبکه ها بازار مشابهی ندارند و اگر میزان موفقیت آنها را در تعداد کاربرانشان بسنجیم، اصلا قابل مقایسه نیستند. به همین دلیل نباید انتظار داشت شبکه های بومی در حد شبکه های خارجی کاربر داشته باشند.

مهمترین علتی که جلوی راه موفقیت شبکه های اجتماعی بومی را می گیرد، موضوع قوانین و مقررات است قوانین و مقرراتی که در کشور برای فعالیت های بومی وضع می شود به هیچ عنوان برای شبکه های خارجی مصداق ندارد و حتی اگر شبکه های خارجی خلاف مقررات عمل کنند، کسب و کارشان تحت تاثیر قوانین داخلی کشور قرار نمی گیرد. این درحالی است که برخی قوانین در حوزه کسب و کارهای دیجیتال سبب شده تا ریسک سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی کاهش یابد.

 جذب کاربر که در شبکه های مجازی بسیار دارای اهمیت است،در صورتی که هر یک از این شبکه ها به هر دلیلی حتی ۱۰ دقیقه غیرفعال شوند، باعث ریزش کاربر می شود و این درحالی است که در کشور عملا شاهد آن هستیم که به دلیل برخی قوانین، روزها و ساعتها کسب وکاری تعطیل می شود و چنانچه مجدد باز شود مشخص است که دیگر مانند سابق نمی تواند پاسخگوی کاربر باشد.

تبلیغ نکردن صدا وسیما برای این شبکه‌ها

صداوسیما و برنامه‌هایش شبکه‌های اجتماعی داخلی را رواج نداده و مردم را به استفاده از آنها سوق نمی‌دهند؛ زیرا می‌خواهند از تبلیغ این شبکه‌های داخلی، درآمدی عاید سازندگان این برنامه‌ها شود.

سال‌هاست که مدیران شبکه‌های اجتماعی داخلی بارها این موضوع را اعلام می‌کنند؛ اما تا به حال مسئولین در این رابطه به صراحت صحبت نکرده بودند

سرعت بسیار پایین ارتباط

سرعت شبکه‌های اجتماعی داخلی به خصوصی شبکه‌هایی که بر روی موبایل فعال هستند بسیار پایین‌تر از شبکه‌های اجتماعی جهانی مانند تلگرام است و کاربران برای تسریع در ارتباط و تلف نشدن وقتشان، شبکه‌های اجتماعی جهانی را ترجیح می‌دهند.
 
 
امکانات کم

امکانات شبکه‌های اجتماعی داخلی بسیار کم است و در برخی موارد حداقل امکانات شبکه‌های اجتماعی را نیز ندارند. به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند به جای سر و کله زدن با این شبکه‌ها، از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر خارجی استفاده نمایند.

شبکه های اجتماعی داخلی سرویس و خدمات جدیدی عرضه نمی کنند با این حساب مشخص است وقتی شبکه اجتماعی دیگری سرویس بهتر و جدیدی ارائه کند قطعاً کاربران جذب آن شبکه می شوند.

چرا لاین و وایبر در ایران افت کرد، چون این دو شبکه نتوانستند سرویس جدیدی به کاربران خود عرضه کنند، بنابراین باید سرویسها تنوع داشته باشند و خلاقانه عمل کنند و سرویسی را در شبکه خود رونمایی کنند که دیگر شبکه ها ندارند.

استقبال کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی خارجی

گرچه آمار دقیقی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی درایران موجود نیست اما بررسی ها حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی مانند تبیان، کلوب، فیس نما، فارس توییتر، هم میهن و افسران در رده های نخست پرطرفدارترین شبکه های بومی قرار دارند و هریک دارای چند ده هزار کاربر هستند؛ حتی یکی از این شبکه ها مدعی شده که ۶ میلیون کاربر دارد. با این وجود در حوزه پیام رسان‌های موبایلی شبکه بومی با کاربر قابل توجه دیده نمی شود.
این درحالی است که شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای خارجی هر یک چندین میلیون کاربر در ایران دارند و با وجودی که بخش عمده ای از اهداف این شبکه ها با اهداف ملی ما سازگاری ندارد اما کاربران ایرانی اقبال زیادی به این شبکه ها نشان می دهند.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیرغار,
,
,
,
,  اما دلایل عدم برقراری ارتباط بین ایرانیان و شبکه‌های اجتماعی ایرانی چیست؟,
,
,
,
,
,
, بنده که در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات فعالیت دارم این موضوع را بررسی کردم,
,
, .,
,
,
,
, شبکه های اجتماعی بومی را با شبکه های خارجی مقایسه نکنیم,
,
, . ,
,
, . ,
,
, .,
,
, تبلیغ نکردن صدا وسیما برای این شبکه‌ها,
,
, .,
,
,
,
, سرعت بسیار پایین ارتباط,
,
,
,
,
, امکانات کم,
,
,
,
, .,
,
,
,
, استقبال کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی خارجی ,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه