اخبار داغ

معلولان در انتظار تصویب قانون حمایتی جدید

معلولان در انتظار تصویب قانون حمایتی جدید
دولت موظف است زمینه های لازم برای تأمین حقوق معلولان را فراهم آورده و حمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فردیسان، معلولیت افراد معلول را نمی توانیم ناکارآمد به حساب آوریم چه بسا شاهد شکوفا شدن این افراد در زمینه های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و غیره بوده ایم و افراد معلول همواره ثابت نموده اند که در عرصه های مختلف توانمندی های لازم را داشته اند پس به قدر مسلم توجه خاص دولت به این قشر جامعه لازم و ضروری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فردیسان,

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری رشد داده شان را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند بنا براین طبق ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دولت موظف است زمینه های لازم برای تأمین حقوق معلولان را فراهم آورده و حمایت های لازم را از آنها به عمل آورد. البته فرد کم توان یا معلول به کسی گفته می شود که براثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأما” اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده باشد.

,

نکته قابل توجه این است که طبق آمار اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۱ درصد جمعیت کشورهای رو به توسعه را افرادی تشکیل می دهند که دچار درصدهای متفاوت معلولیت هستند ودراین باره کشور جمهوری اسلامی ایران ازاین دایره قاعدتا” مستثنی نمی باشد.

,

بنابراین انتظار می رود دولت و نظام جمهوری اسلامی با حمایت های اساسی بتواند قدمهای خوبی را در این مسیر بردارد هرچند که مسائل حوزه معلولان، متنوع و متعدد است که اقدامات خوبی در دو دهه گذشته در این زمینه حتی در دنیا انجام پذیرفته است اما آنچه مسلم است حقوق معلولان در ایران متأسفانه با تأخیر و در بعضی مواقع دراجرای قانون حمایت کم رنگی را شاهد بوده ایم اما آنچه مهم است امروز به دلیل مشکلات عدیده ای که یکی از آنها می تواند مبحث اقتصادی باشد که با توجه به فشارهای تورم و افزایش قیمت ها که درآن اساسی ترین مشکلات برای معلولان مشاهده می شود.با وجودی که سازمان بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط با تلاش و جدیت در این باره پیگیری های لازم را انجام می دهند اما این مسیر راه به جایی نمی برد تا یک اقدام اساسی و حمایت ارزنده از طرف دولت صورت نگیرد.

,

ناگفته نماند لایحه ی جدیدی برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تدوین و در سال ۱۳۹۴ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که پس ازطی مراحلی از شورای نگهبان برگشت داده شد و درشهریور ۹۵ با رأی ۱۳۱ نماینده مجلس از دستورکار خارج شد و علیرغم تسریع در تصویب هنوز مسکوت مانده است .

,

بنابراین باتوجه به وضعیت ساختاری این عزیزان می طلبد که مجلس شورای اسلامی به لحاظ ایجاد رفاه و داشتن جامعه سالم نسبت به تصویب قانونی مرتبط ،با توجه مدنظر قرار دادن وضعیت معلولان قدمهای مثبت در این زمینه بردارد و حداقل نگرانی های معیشتی افراد معلول را با تصویب قانون جدید حمایت از معلولان بازنگری و به تصویب برساند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه