اخبار داغ

در پی رکورد تاریخی مصرف بنزین مطرح شد

حذف کارت سوخت روند مصرف را افزایش داد/دولت در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد

حذف کارت سوخت روند مصرف را افزایش داد/دولت در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد
جمعی از فعالان سیاسی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه افزایش قاچاق پیامد حذف کارت سوخت است خواستار این موضوع شدند که دولت باید در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف 104 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین در یک روز بار دیگر الزام «اصلاح قیمت سوخت» را در کشور مطرح کرد. ثابت بودن قیمت بنزین طی دو سال گذشته و عدم توازن میان تعطیلات رسمی کشور، دو مشکل اصلی در رابطه با رشد مصرف بنزین در ایران هستند. رشد مصرف بنزین عواقبی مانند وابستگی به واردات و افزایش آلودگی‌ هوا را در پی دارد
به گفته سید‌محمدرضا موسوی‌خواه «پیش از این، بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به روز 12 فروردین 96 و با حجم 102.4 میلیون لیتر بوده و رکورد بیشترین مصرف در سال‌های گذشته نیز به 12 فروردین 95 با ثبت مصرف105.9 میلیون لیتر مربوط می‌شود.» این مقام مسوول همچنین اعلام کرده است «مصرف بنزین امسال از ابتدا تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال 8.4 درصد افزایش یافته است؛ همچنین امسال تاکنون به‌طور میانگین روزانه 81.2 میلیون لیتر بنزین مصرف شده در حالی‌که این رقم پارسال 74.9 میلیون لیتر بوده است.»
در همین رابطه فعالان سیاسی سیستان وبلوچستان در گفت وگوهایی مختلف با رسانه های بومی استان با بیان اینکه افزایش قاچاق پیامد حذف کارت سوخت است خواستار این موضوع شدند که دولت در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد.
 
ترویج فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی سبب کاهش مصرف بنزین در کشور است
نماینده مردم خاش،میرجاوه و نصرت آباد گفت: ، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی کمک زیادی به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف بنزین در کشور می کند.
علی کرد در گفت و گو با خبرنگار لادیز اظهار کرد: همسایگی کشور ما با کشورهایی که نیازمند بنزین ما هستند باعث شده تا بنزین به آن سوی مرزها خارج شود و این موضوع سبب افزایش مصرف بنزین در کشور شده است.
وی افزود: افزایش تعداد خودروهای شخصی ، قاچاق سوخت و عدم استفاده از وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی را می توان از جمله عوامل موثر در افزایش مصرف بنزین در کشور دانست که این موضوع به طور حتم اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در افزایش مصرف بنزین، خاطرنشان کرد: دولت باید تصمیمی قاطع و برنامه ای عملیاتی  برای جمع آوری خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای جدید و کم مصرف داشته باشد اما متاسفانه شاهد کم کاری دولت در این بخش هستیم، اگر کاری هم در این زمینه انجام شده برنامه ای مدون و موثر نبوده است.
علی کرد تاکید کرد: دولت برای جلوگیری از مصرف بی رویه بنزین در کشور باید برنامه ریزی مدونی برای حذف خودروهای فرسوده و پرمصرف داشته باشد و از آنجاییکه این خودروهای فرسوده بیشتر در دست قشر ضعیف جامعه است که توان خرید خودرو جدید و کم مصرف را ندارند دولت باید با پرداخت یارانه و یا تسهیلات به مالکان این خودرو به جمع آوری خودروهای فرسوده و پرمصرف از جامعه کمک کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اشاعه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، اذعان کرد: فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی سبب کاهش مصرف بنزین در کشور است، افزایش ناوگان  حمل و نقل عمومی کمک زیادی به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف بنزین در کشور می کند، دولت باید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را حتی در شهرهای کوچک موظف به راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد وجابجایی مردم کند.
وی بیان کرد: بسیاری از شهرهای مرزی فاقد ناوگان حمل و نقل عمومی است و مردم از خودروهای شخصی استفاده می کنند و به دلیل وجود مسافت های طولانی مصرف بنزین در این مناطق زیاد است از طرف دیگر قاچاق سوخت سبب خروج بنزین کشور به ان سوی مرز و افزایش مصرف بنزین شده است که باید برنامه ریزی لازم برای مقابله با آن انجام شود.
 
مصرف بیش از حد سوخت موجب وابستگی کشور به بیگانگان خواهد شد
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مصرف بیش از حد سوخت در داخل کشور موجب وابستگی ما به کشورهای بیگانه خواهد شد.
علی عباسی مهر کارشناس اقتصادی در گفتگو با دلگان پرس با اشاره به رکورد مصرف بنزین در کشورمان، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی، مصرف بنزین در کشورمان امسال 18 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وی با تاکید بر اینکه رشد مصرف بنزین عواقبی مانند وابستگی به واردات از خارج و افزایش آلودگی‌ هوای کشورمان را در پی دارد، تصریح کرد: مسئولان باید راهکارهای بازدارنده ای برای کاهش مصرف بنزین در کشورمان بکار بگیرند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیشترین مصرف بنزین کشورمان در نوروز و فصل تابستان است، اضافه کرد: ثابت بودن قیمت بنزین نسبت به نرخ تورم، موجب ایجاد تورم در بازار خواهد شد.
علی عباسی مهر با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های مسئولان در حال حاضر تولید داخلی بنزین در ایران روزانه حدود 67 میلیون لیتر است، عنوان کرد: این در حالی است که مصرف بنزین بیش از 88 میلیون لیتر گزارش شده است که با این مقدار مصرف، بدون تردید وارد کننده بنزین خواهیم ماند.
وی ادامه داد: سهمیه‌بندی سوخت در کشورمان با کارت، طرحی هوشمند برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شده است.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در حالی که صدور کارت هوشمند سوخت برای هدفمندی مصرف سوخت با هزینه های بسیار زیادی همراه بود، گفت: اما مسئولان به یکباره و با صرف نظر از خسارت ناشی از خارج کردن کارت های هوشمند سوخت از بازار، آن را حذف کردند.
علی عباسی مهر با بیان اینکه مصرف بیش از حد بنزین موجب وابستگی به بیگانگان خواهد شد، خاطرنشان کرد: در هر حال مسئولان باید با برنامه ریزی و راهکارهای مناسب، از مصرف بیش از حد سوخت در کشور جلوگیری کنند.
 
  گرانی بنزین، گرانی کالاهای کشور را در پی دارد
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش قیمت بنزین با هدفمندی یارانه ها درسال جاری با قانون مصوب مجلس مغایرت دارد.
محمد گنجی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: به دلیل تورم و گرانی زیاد در این سال ها بسیاری از مردم از طریق مسافرکشی کسب درآمد می کنند.
وی افزود: اگر بنزین گران شود مسلمأ وضع معیشتی این افراد از این بدتر شده و ناامیدی بسیاری در اقشار کم درآمدی که مسافر کشی می کنند بوجود می آید و این حداقل آسیب این گرانی خواهد بود.
گنجی ادامه داد: با توجه به تصویب پرداخت یارانه دولتی، بنزین هم مشمول این قانون قرار گرفت و در صورت افزایش قیمت بنزین مسلمأ این قانون نقض شده و حق بسیاری از آحاد جامعه نقص می شود.
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: کشور به علت تحریم ها و عدم تمرکز دولت برروی تولید داخلی و عدم نظارت بر واردات کالاها با مشکلات زیادی مواجه شده است که افزایش قیمت مسکن و گرانی اجناس را می توان برشمرد لذا افزایش قیمت بنزین نیز دردی به دردهای اقتصادی مردم اضافه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما باید به خودکفایی در تولید بنزین برسیم و اگر بتوان واردات بنزین را به صادرات مبدل کرد مطمئنا بسیاری از مشکلات کشور نظیر هزینه های رفت و آمد حذف شده و اشتغالزایی نیز افزایش می یابد.
محمد گنجی تصریح کرد: چنانچه افزایش قیمت بنزین با عنوان های پیش آمده اتفاق بیفتد یقینأ افزایش هزینه های حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی را در پی خواهد داشت که به تبع آن باعث گرانی اجناس خواهد شد.
 
 باید با قیمت گذاری پلکانی، مصرف بنزین مدیریت شود
عبدالناصر دادکانی کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه های شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به رکوردزنی مصرف بنزین در ایران، اظهار کرد: مصرف بنزین در ماه های اخیر روند افزایشی و صعودی داشته که این مسئله با سیاست های یارانه ای مدنظر دولت تناقض دارد.
وی با بیان اینکه برخی خودروهای فرسوده ما از خودروهای نو کیفیت بهتری دارند و مصرف سوخت آن‌ها نیز پایین است، تصریح کرد: دولت تصور می کرد که با حذف سهمیه بندی در مصرف سوخت و بنزین تاثیر دارد اما نه تنها که مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه روند افزایشی 8 درصدی را در پیش گرفته است.
دادکانی با اشاره به کارت های سوخت، گفت: کارت های سوخت یکی از سیاست های غلط دولت بود که در همان ابتدا با هزینه های فراوانی برای مردم مواجه شد و هیچ تاثیری جزء هزینه های اضافی نداشت و هم اکنون نیز این کارت ها بی ارزش است و یعنی بود و نبود این کارت ها هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش بنزین ندارد.
وی بیان کرد: مردم باید سفر کنند و خودروها نیز باید سوخت مصرف کنند و لذا هیچ شخصی از رفاه و آسایش خود برای کاهش مصرف سوخت نمی گذرد و باید دولت به فکر راه های دیگری جهت اجرای سیاست های یارانه ای سوخت باشد.
این کارشناس ارشد اقتصاد با بیان اینکه ما همواره شاهد ثبت رکوردهای تازه ای در مصرف بنزین هستیم، افزود: مصرف بنزین در سال 95 حدود 106 میلیون لیتر بوده در حالیکه در 16 شهریورماه امسال از مرز 105 میلیون لیتر عبور کرده است و این امر نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانستیم مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: طبق آخرین گزارشات و آمارها 67 میلیون لیتر بنزین مورد نیاز در پالایشگاه های کشور تولید و مابقی وارداتی هستند و لذا ضرورت دارد که مسئولین کشور در این خصوص برنامه ها و تصمیمات جدی را اتخاذ کنند تا مصرف بنزین در کشور مدیریت شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال های اخیر با وجود سهمیه بندی و کارتهای سوخت تا حدودی در مصرف سوخت مدیریت می شد، گفت: درحال حاضر با وجود سوخت جایگزین هر روز شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه باید قیمت ها به صورت پلکانی برروی بنزین گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه قیمت گذاری پلکانی باشد جلوی مصرف بی رویه بنزین گرفته خواهد شد و لذا پیاده‌سازی مدل‌های قیمت‌گذاری تعیین نرخ براساس فوب خلیج‌فارس می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.
دادکانی با بیان اینکه متاسفانه افزایش قیمت بنزین، تنها در کشور یک جو روانی ایجاد می کند و مردم از آن نگران هستند، گفت: سیستم نظارتی جهت جلوگیری از سوء استفاده گران در کشور وجود ندارد و این سرمایه عظیم و نعمت خدادادی در حال هدر رفتن است و باید بجای نگرانی از قیمت گران شدن بنزین باید این هزینه ها را برای ساختن یک واحد تجاری صرف کنیم تا هم به اقتصاد و هم اشتغال کمک شود.
وی بیان کرد: بدون شک نزدیک شدن قیمت جهانی بنزین با قیمت بنزین در ایران به نفع مسئولان حوزه نفت است و این مسئله سبب رشد نزولی قاچاق می شود چرا که برای قاچاقچیان دیگر این کار صرفه اقتصادی ندارد.
دادکانی ادامه داد: اگر چنانچه قیمت بنزین در ایران اسلامی تغییر نکند و ثابت باشد قطعاً در بازار جهانی قیمت کاهش می یابد و شاهد قاچاق معکوس هستیم چرا که قاچاقچیان به دنبال کسب سود و منافع هستند.
وی با بیان اینکه میزان مصرف بنزین و گاز روزانه در ایران طبق گزارشات حدود 5 میلیون بشکه نفت است، گفت: در زمینه انرژی و سوخت، مصرف در کشور بسیار زیاد است و وضعیت سوخت در ایران به حدی وخیم شده است که به تدریج و حتی از سال های آینده ما از صادر کننده نفت به وارد کننده آن تبدیل خواهیم شد.
 
دولت در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت باید آینده نگر باشد گفت: دولت باید در زمینه مصرف سوخت راهکاری ارائه دهد زیرا در سال های آینده مصرف سوخت از امروز بیش از پیش بیشتر خواهد شد و در نتیجه واردات بنزین را افزایش می دهد.
مریم سرابندی کارشناس اقتصادی و دانشجوی دکترای دانشگاه زابل در گفت و گو با ندای هیرمند بیان داشت: با توجه به رشد وسایل نقلیه در کشور بی تردید مصرف بنزین نیز در این بین افزایش می یابد.
وی افزود: امروزه یکی از دلایل آلودگی شهرهای بزرگ در کشور همانند تهران مصرف بی رویه سوخت است، افراد بسیاری هستند که استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در شان خود نمی بینند لذا مسیر های کوتاه را نیز با خودرو شخصی جا به جا می شوند.
سرابندی تصریح کرد: مدیریت بر مصرف سوخت می تواند یکی از راه های جلوگیری از افزایش مصرف باشد، اما اساسی ترین کار نیست، رعایت در مصرف از سوی شهروندان نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت باید آینده نگر باشد  گفت: دولت باید در زمینه مصرف سوخت راهکاری ارائه دهد زیرا در سال های آینده مصرف سوخت از امروز بیش از پیش بیشتر خواهد شد و در نتیجه واردات بنزین را افزایش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: امروز در کشورهای پیشرفته صنعت خودرو سازی سوخت جایگزین را در خودروها استفاده می کند، این موضوع هر چند ابتدایی است اما می تواند در سال های آینده مفید واقع شده و سوخت بنزین را به فراموشی بسپرد.
 
افزایش قاچاق پیامد حذف کارت سوخت
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی تلخ ترین اتفاقات حذف کارت های سوخت در کشور، افزایش قاچاق به صورت سازمان یافته و تانکری است.
زهرا سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار پاپایا با تاکید بر اینکه افزایش مصرف بنزین در کشور نگران کننده است، اظهار داشت: رکورد زنی مصرف بنزین در کشور نشان دهنده سوء مصرف و استفاده غیر اصولی این سرمایه ملی است که حتی با بالا رفتن قیمت آن، همچنان بار مالی زیادی بر دولت وارد میکند.
وی افزود: حذف کارتهای سوخت شاید در حرف صورت نگرفته باشد اما در عمل با سیاست تک نرخی شدن و سهمیه آزاد، این کارتها کاملا بی استفاده شده است و دیگر کسی از مصرف زیاد ترسی نداشته و با خیال راحت بنزین لیتر یک دلار را با یک سوم قیمت دود کرده و به هوا می فرستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت سوخت باید واقعی باشد، بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ قاچاق در کشور به دلیل قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه است که علاوه بر تحمیل بار مالی زیادی بر اقتصاد کشور موجب تخریب محیط زیست، بروز تصادفات جاده ای و بسیاری مشکلات دیگر می شود، اما اگر قیمت ها به صورت واقعی تعیین شود دیگر با پدیده قاچاق سوخت روبه رو نبوده و علاوه بر کاهش شدید مصرف در مصرف کنندگان، جلوی قاچاق این مایع ارزشمند نیز گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: در کوتاه مدت نیز دولت باید با فعال نگاه داشتن سهمیه بندی گذشته، سیر سعودی مصرف بنزین را کنترل کند تا در ایام محرم مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نشود و در بلند مدت هم این سهمیه بندی موجب کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت خواهد شد.
سعیدی کیا در پایان با گلایه از سیاست های دولت در زمینه سوخت، تصریح کرد: عرضه تک نرخی سوخت آن هم با قیمتی بسیار کمتر از نرخ واقعی موجب شد تا علاوه بر اینکه خودکفایی بنزین به رویای دست نیافتنی تبدیل شده است ایران همچنان به واردات بنزین وابسته بوده و در صورت عدم کنترل مصرف سوخت در آینده نزدیک شاهد مصرف بیش از100میلیون لیتری بنزین در روز هم خواهیم بود که کشور را به هدفی آسان برای تحریم تبدیل خواهد کرد.
 
واردادت بنزین وابستگی کشور به بیگانگان را افزایش می دهد
کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه آزاد زابل عنوان کرد: افزایش مصرف بنزین سبب افزایش واردات و وابستگی کشور به بیگانگان می شود.
فاطمه افروزه در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا ابراز کرد: متاسفانه از ابتدا برای تولید خودرو مبنایی قرار داده نشده و افزایش ساخت خودرو سبب افزایش مصرف بنزین و مصرف بی رویه بنزین شده است.
وی افزود: در شهرهای بزرگ به دلیل وجود خط های اتوبوس واحد و مترو می توان تا حدی مصرف بنزین را کاهش داد چرا که افراد برای هر ترددی مجبور به استفاده از خودروی شخصی نیستند.
افروزه تصریح کرد: یارانه بنزین در منطقه سیستان نباید حذف میشد چرا که هیچ گونه وسیله حمل و نقل عمومی مناسبی به دلیل عدم استاندارد بودن خیابان ها وجود ندارد در حالی که در صورت وجود اتوبوس شرکت واحد حداقل در زمان مدارس دانش آموزان از خطوط واحد استفاده کرده و والدین نیز مجبور به عبور و مرور با خودروهای شخصی جهت رساندن فرزندان به مدرسه نبودند.
استاد دانشگاه آزاد زابل بیان کرد: وقتی تولید و واردات خودرو بی حد و مرز باشد مصرف بنزین هم بالا خواهد بود به طوری که در حال حاضر در هر خانه ای حداقل یک ماشین وجود دارد.
وی بیان اینکه وقتی برای مصرف بنزین کنترلی وجود نداشته باشد رکورد زنی مصرف رخ خواهد داد، ادامه داد: در گذشته کنترل بیشتری بر روی مصرف بنزین وجود داشت به طوری که وقتی فرد تا حد مشخصی مصرف می کرد قیمت آن نیز با قیمت کمتری همراه بود اما با مصرف بیشتر با نرخ بیشتر و آزاد محاسبه می شد.
افروزه اظهار کرد: نرخ بنزین اگر به صورت پلکانی محاسبه شود به طور حتم‌مصرف بنزین نیز کنترل خواهد شد چرا که فرد مجبور به صرفه جویی می شود.
وی اضافه کرد: با افزایش مصرف بنزین، واردات آن نیز به کشور بیشتر شده و این موضوع وابستگی کشور به خارج را به همراه خواهد داشت بنابراین در عمل اقتصاد مقاومتی را با مشکل مواجه خواهد کرد چرا که در حقیقت با واردات بیشتر استقلال کشور زیرسوال می رود.
استاد دانشگاه آزاد زابل و کارشناس ارشد اقتصاد افزود: مصرف بیشتر بنزین آلودگی بیشتر هوا را دربردارد و این موضوع در شهرهای بزرگ بیش از پیش مشکل ایجاد خواهد کرد.
 
کاهش مصرف انرژی های نفتی در گرو استفاده از ماشین هایی با سوخت پاک
کارشناسان مسائل سیاسی افزایش تولید خودرو و تقاضا در کشور را از عواملی بیان کردند که رشد مصرف بنزین در کشور را به دلیل عدم دارا بودن مصرف سوخت استاندار به دنبال داشته است.
محمد رضا نعیمی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان در گفت و گو با شستون افزایش تقاضا و افزایش خودرو در جامعه را از عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور برشمرد و اظهار داشت: کارت های سوخت و سهمیه بندی بنزین در کشور کلا حذف شده است و فقط در سیستان و بلوچستان است که از سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت استفاده می شود.
وی افزایش مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان را در گروه میزان قاچاق بنزین دانست و افزود: یکی از اهداف دولت یازدهم حذف کارت های سوخت بود چرا که کارت های سوخت و سهمیه بندی نقشی در افزایش و یا کاهش مصرف بنزین در کشور را ندارد.
کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان گفت: دولت افزایش تقاضا و پایین بودن قیمت بنزین را از عوامل رشد بالای مصرف بنزین در کشور می داند که یکی از قسمت های هدفمند سازی یارانه ها فروش سوخت به قیمت واقعی به مردم بوده است تا ما به تفاوت قیمت دوباره به مردم بازگردد.
 
 سوخت های جایگزین مانند گاز در کاهش مصرف سوخت موثر هستند 
 نعیمی اجرای عدالت با فروش بنزین به اندازه قیمت  تمام شده را یکی از اهداف دولت در هدفمند سازی یارانه ها بیان و اضافه کرد: خودرو های تولید شده در ایران دارای استاندارهای مصرف سوخت نیستند که این موضوع موجب افزایش مصرف بنزین در کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه خودروهای خارجی دارای استاندارد مصرف سوخت هستند که انرژی پایینی را استفاده می کنند، اظهار داشت: استفاده از سوخت های جایگزین مانند گاز می تواند در کاهش مصرف بنزین موثر باشد و از سوی دیگر افزایش جایگاه سوخت هم هزینه های هنگفتی را به دولت متحمل می کند.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دنیا در پی افزایش قیمت نفت و دیگر سوخت ها و کاهش آلاینده های موجود در هوا به دنبال  استفاده از سوخت های پاک می باشد که به همین دلیل خودروهای هیبریدی را تولید کرده اند.
 
 خودروهای تولیدی کشور دارای استاندارهای مصرف سوخت نیستند
 علی حسین بر استاد دانشگاه پیام نور مرکز سراوان در گفت و گو با شستون اذعان داشت: حذف سهمیه بندی بنزین و کارت های سوخت منجر به افزایش مصرف بنزین در کشور نشده است.
وی افزود: افزایش تولید خودرو در داخل کشور را می توان از عواملی دانست که به افزایش چشم گیری مصرف بنزین در کشور دامن زده است به دلیل اینکه خودرو های تولید شده در داخل استاندارد های جهانی در خصوص مصرف سوخت را دارا نمی باشند.
استاد دانشگاه پیام نور مرکز سراوان ادامه داد: اگر سوخت های جایگزین که با قیمت استاندار به دست مصرف کننده برسد، می تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد.
حسین بر خاطر نشان کرد: برخی از کشور ها دارای الگوی مصرف سوخت هستند که در وهله اول حمل و نقل جاده ای خود را ساماندهی کرده اند و کمتر خودرو های تک سرنشین در آن کشور ها دیده می شود، اما این الگوی مصرف در ایران چندان پیاده سازی نشده است و ما شاهد تردد خودرو های تک سرنشین فراوانی در سطح شهرها هستیم.
وی بهترین راه برای کاهش مصرف بنزین و آلایندگی های موجود را استفاده از خودرو های برقی، هیبریدی دانست که کشور آلمان اعلام کرده است تا چند سال آینده دیگر خودرو های بنزینی در این کشور وجود ندارد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
,
, ترویج فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی سبب کاهش مصرف بنزین در کشور است,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مصرف بیش از حد سوخت موجب وابستگی کشور به بیگانگان خواهد شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گرانی بنزین، گرانی کالاهای کشور را در پی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  باید با قیمت گذاری پلکانی، مصرف بنزین مدیریت شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دولت در مدیریت مصرف سوخت آینده نگر باشد,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش قاچاق پیامد حذف کارت سوخت,
,
,
,
,
,
,
,
, واردادت بنزین وابستگی کشور به بیگانگان را افزایش می دهد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش مصرف انرژی های نفتی در گرو استفاده از ماشین هایی با سوخت پاک,
,
,
,
,
,
,  سوخت های جایگزین مانند گاز در کاهش مصرف سوخت موثر هستند ,
,
,
,
,
,  خودروهای تولیدی کشور دارای استاندارهای مصرف سوخت نیستند,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه