اخبار داغ

گزارش تصویری/

تلخ و شیرین زندگی در سیلاب و کلوار/تصاویر

تلخ و شیرین زندگی در سیلاب و کلوار/تصاویر
سیلاب و کلوار از روستاهای دورافتاده در نزدیکی شهر کوچک مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد اند. روستاهایی که با وجود محرومیت، زندگی در آنها با اندک کورسوی امید به آینده جریان دارد.
[

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این منطقه بیش از دو هزار نفر جمعیت ثابت روستایی دارد که همگی به کشاورزی و دامداری مشغولند. به دلیل ناهموار و شیب‌دار بودن زمین و تامین منابع آبیاری از باران، کشاورزی به صورت فصلی انجام می‌شود و گندم و جو، مهم‌ترین محصول کشاورزی در سیلاب و کلوار است. کشاورزان برای تامین نان روزانه و نیازهای اولیه خود کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند و تولید آنها، نقشی دردرآمدزایی و بازدهی اقتصادی خانواده ندارد، کشاورزی از باران دوم پاییز آغاز و تا فصل برداشت ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تعدادی از روستاییان نیز به دامداری اشتغال دارند، آنها در تمام فصل‌های سال به پرورش گوسفند، بز و پرندگان خانگی می‌پردازند و از این راه بخشی از نیازهای خوراکی خانواده را تهیه می‌کنند. الاغ و اسب در سیلاب و کلوار نقشی اساسی و مهم در حمل و نقل اعضای خانواده و تامین نیازهایی مانند آب و هیزم دارد.

,

در فاصله اندکی از سیلاب، روستای مجاور با در اختیار قرار دادن خانه‌ بهداشت نیازهای درمانی، پزشکی و بهداشتی مردم این روستا را تامین می‌کند، کلوار از خانه بهداشت مستقل برخوردار است و روستاییان به آسانی از خدمات آن استفاده می‌کنند، درمان بیماری‌های غیرمعمول و دشوار در مارگون و یاسوج انجام می‌شود.

,

زنان منطقه، ستون خانواده هستند و گردش چرخ زندگی با دست‌های آنها صورت می‌پذیرد، آنها از صبح تا پاسی از شب در کنار خانه‌داری، نگهداری از فرزندان، به دامداری و کشاورزی و کارهایی مانند تهیه آب و هیزم مشغول هستند، مرغ‌داری خانگی، از دیگر کارهای زنان روستا برای پشتیبانی از مردان و تامین نیازهای خانواده است که در آن به تولید وپرورش پرندگان خانگی می‌پردازند. مردان پس از زنان در خانواده نقش دارند، کشاورزی و دامداری بر عهده‌ی مردان است و مردان مسن‌تر، به عنوان معتمد در برطرف کردن مشکلات روستا و خانواده‌ها نقشی اثرگذار دارند. مشکلات روستا، با همیاری شورا، دهیار و معتمدان که همان ریش‌سفیدان روستا هستند انجام می‌شود.

,

, , , , , , , , , , , , , , , ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه