اخبار داغ

بازهم پای واسطه ها در میان است؛

سیاست یک بام و دو هوای دولت در واردات پرمصرف ترین مواد غذایی ایرانی ها/ سلامت مردم دست مایه سود بیشتر دلالان!

سیاست یک بام و دو هوای دولت در واردات پرمصرف ترین مواد غذایی ایرانی ها/ سلامت مردم دست مایه سود بیشتر دلالان!
مسئول گمرک شهرستان میرجاوه گفت:کیفیت و سلامت برنج های وارداتی در بخش قرنطینه مورد بررسی قرار می گیرد و سلامت و یا آلودگی برنج به گمرک اعلام می شود تا از واردات برنج های آلوده جلوگیری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از پایگاه خبری لادیز؛برنج یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی به خصوص در بین ایرانی ها است بنابراین سلامت برنج مصرفی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است، شیوع روز افزون انواع آلودگی‌ها موجب افزایش سطح آرسنیک در غذاها شده و خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامت بشر پدید آورده است در مطالعات اخیر مشخص شده است که برنج حاوی مقدارقابل‌ توجهی آرسنیک است که این موضوع چندین بار درباره برنج های وارداتی از هند و پاکستان مطرح شده است.
آرسِنیک در فارسی به اکسید آن مرگ موش و به سولفید آن زرنیخ گفته می‌شود. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود.آرسنیک و ترکیبات آن به‌عنوان آفت کش، علف‌کش، حشره‌کش و آلیاژهای مختلف به کار می‌رود.
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در گفت گو با یکی از رسانه های داخلی با بیان اینکه هم‌چنان برنج‌های آلوده به آرسنیک وارد کشور می‌شود، گفت: برنج‌های که از هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شوند آلوده به آرسنیک هستند.
وی بیان داشت: سازمان استاندارد باید به این موضوع ورود کند و  گزارشی جامع از این موضوع به نمایندگان ارائه کند.
خطر استفاده از برنج های آلوده از یک سو و از طرف دیگر ضرری که واردات برنج به شالیکاران وارد می کند ضرورت توجه به واردات برنج را دوچندان کرده است، برنج‌کار پس از برداشت، با توجه به هزینه‌هایی که متحمل شده باید محصول خود را به فروش برساند تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند ولی می‌بینیم که ورود برنج خارجی درست در زمانی که کشاورز باید مزد خود را بگیرد ضربه سنگینی وارد می‌کند تا جایی که برخی زمین خود را به فروش می‌رسانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز؛,
,
,
,
,


نماینده مردم خاش،میرجاوه و نصرت آباد در این باره به خبرنگار لادیز، اظهار کرد: واردات بی رویه برنج به تولید و اشتغال در کشور ضربه می زند چراکه واردات برنج های هندی و پاکستانی، شالیکاران شمال کشور را متضرر می کند و برنج باکیفیت داخلی روی دست کشاورزان ما می ماند.
علی کرد افزود: واحدهای کنترل و نظارت بهداشتی باید در گمرکات و گذرهای مرزی کشور و محل ورود این برنج های وارداتی مستقر باشند تا نظارت لازم بر سلامت برنج های واداتی انجام شود.
وی با اشاره به ضربه واردات برنج به شالیکاران، خاطرنشان کرد: دولت باید با کاهش واردات برنج از شالیکاران داخلی حمایت کند، حمایت از شالیکاران و خرید تضمینی برنج شالیکاران کشور، سبب تامین برنج مصرفی کشور و کاهش نیاز به واردات این محصول خواهد شد اما دولت سیاست کشت و حمایت از شالیکاران را نداشته و این موضوع سبب شده تا با ورود واسطه ها به بازار برنج، قیمت برنج ایرانی به مراتی بالاتر از برنج های وارداتی تمام شود بنابراین مردم به خرید برنج های وارداتی روی می آورند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:کوله بران و واسطه هایی که برنج را از آن سوی مرز به کشور وارد می کنند برای کسب سود بیشتر، برنج بیشتری را وارد کشور می کنند و اینگونه برنج های غیر بهداشتی نیز وارد کشور می شود.
وی با انتقاد از سیاست های دولت در حمایت از برنج کاران ، اذعان کرد: سیاست کلی درباره کشت برنج ، خریدتضمینی و واردات و صادرات برنج در کشور وجود ندارد وبرنامه تدوین شده ای در این موضوع باید وجود داشته باشد و شالیکاران باید حمایت و بیمه شوند و از کمک های بلاعوض استفاده کنند تا برنج های بی کیفیت وارد کشور نشود.
عربی مسئول گمرک شهرستان میرجاوه نیز درباره چگونگی نظارت بر کیفیت و سلامت برنج های وارداتی، بیان کرد:کیفیت و سلامت برنج های وارداتی در بخش قرنطینه مورد بررسی قرار می گیرد و سلامت و یا آلودگی برنج به گمرک اعلام می شود تا از واردات برنج های آلوده جلوگیری شود.

,
, لادیز,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه