اخبار داغ

جوان شاعر بافتی:

غم نان نمیگذارد هنر رشد کند

غم نان نمیگذارد هنر رشد کند
جوان شاعر مطرح بافتی عنوان کرد: در جامعه ای که هنر یک سرگرمی و تفنون به نظر می آید و شغل محسوب نمیشود، واقعا هنرمند مظلوم واقع است چرا که سایر مسائل روزمره زندگی روی شعر سایه می اندازد یعنی غم نان نمیگذارد هنر رشد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اقطاع؛به مناسبت روز شعر و ادبیات فارسی سراغ یکی از شاعران تراز اول شهرستان می رود، که سابقه درخشانی در جشنواره های مختلف شعر دارند، در زیر توجه شما را به گفتگوی با این شاعر شهرستانی بر می انگیزیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اقطاع,

 

,

خبرنگار ما: لطفا خود را معرفی کنید و زمینه شعری خود را بیان نمایید؟

, خبرنگار ما: لطفا خود را معرفی کنید و زمینه شعری خود را بیان نمایید؟,

رضوان صفی جهانشاهی هستم، بیش از ۱۵ سال از ۷۵ تا به امروز سابقه سرودن شعر دارم، یعنی از زمان دبستان تا به امروز در حوزه شعر کار می کنم و هم اکنون نیز به عنوان دبیر انجمن شعر حافظ در شهرستان هستم، بیشتر حوزه شعریم کلاسیک است و چکامه سرا هستم.

,

 

,

خبرنگار ما: در چه جشنواره و کنگره هایی شرکت کردید و چه مقامهایی آوردید؟

, خبرنگار ما: در چه جشنواره و کنگره هایی شرکت کردید و چه مقامهایی آوردید؟,

شاعر جوان بافتی: رتبه اول جشنواره شعر دانش آموزی کشوری در یزد، رتبه سوم کشوری جشنواره یادمان ولایت جیرفت، رتبه اول جشنواره منطقه ای مهدویت، نفر دوم جشنواره منطقه ای شعر رضوی، رتبه اول جشنواره استانی شعر فجر، برگزیده جشنواره استانی شعر مادر در دوسال پیاپی، برگزیده ویژه جشنواره رضوی شهرستان بافت، نفر اول جشنواره شعر رضوی شهرستان، جوان برگزیده هنری روز ملی جوان، داور جشنواره شعر رضوی رابر، مهمان ویژه جشنواره خلیج فارس و شعر حافظ شیراز از جمله رزومه کاریم در این مدت است.

,

 

,

خبرنگارما: آیا تابحال کتابی از آثار شعری خود چاپ کردید؟ و یا از شما در این زمینه حمایت شده است؟

, خبرنگارما: آیا تابحال کتابی از آثار شعری خود چاپ کردید؟ و یا از شما در این زمینه حمایت شده است؟,

صفی جهانشاهی: کتاب مجموعه شعر شاعران بافت با همکاری اداره ارشاد شهرستان در حال چاپ است، در این کتاب آثار شاعران شهرستان بافت از دهه ۳۰ و ۴۰ تا به امروز جمع آوری و ویرایش شده است که تا اواخر سال چاپ میشود، تعداد شاعران بافتی این مجموعه بیش از ۶۰ نفر است.

,

 

,

خبرنگار ما: مشکلاتی که هنرمندان به ویژه شاعران در جامعه با آن روز برو هستند، چیست؟ آیا جامعه هنر بیمه است؟

, خبرنگار ما: مشکلاتی که هنرمندان به ویژه شاعران در جامعه با آن روز برو هستند، چیست؟ آیا جامعه هنر بیمه است؟,

دبیر انجمن شعر حافظ: در جامعه ای که هنر یک سرگرمی و تفنون به نظر می آید و شغل محسوب نمیشود، واقعا هنرمند مظلوم واقع است چرا که سایر مسائل روزمره زندگی روی شعر سایه می اندازد و نمیتواند با خیال راحت به هنرش بپردازد، یعنی در تمام عرصه های هنری غم نان نمیگذارد هنر رشد کند. هنرمند با مظلومیت عجین شده است، همیشه کوتاهترین دیوار را دارد و در ساختن فرهنگ جامعه هنر یک اولویت است، حتی در جبهه و جنگ شعر و موسیقی تاثیر گذار بود و باعث افزایش روحیه رزمندگان بود.

,

روزی که برف سرخ ببارد از آسمان                          بخت سیاه اهل هنر سبز میشود

,

صفی جهانشاهی: بحث بیمه شاعران ما با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، ملزم به چاپ چندکتاب، رتبه کشوری داشتن یکی از بزرگترین دغدغه های شاعران است، متاسفانه بیمه هنرمندان ضعیف است و فقط عده کمی بیمه هستند که امیدواریم این مشکل حل شود، متاسفانه مهمترین دغدغه دوستان شاعر این است که بنا به داشتن مشکلاتی، چاپ کتاب شعرشان صورت نگرفته است، مسوولین مربوطه باید از ایشان حمایت کنند تا دوستان شاعر ما بتوانند در سطوح بالای کشوری حرفی برای گفتن داشته باشند وگرنه با مرگ هر کدام از ایشان، نام و اثرشان گم میشود زیرا که ماندگاری شاعر به کتاب شعرش است.

,

 

,

خبرنگار ما: جامعه امروز به سمت چه دیدگاهی از شعر میرود؟آیا شعر نو با کلاسیک مخالفند؟

, خبرنگار ما: جامعه امروز به سمت چه دیدگاهی از شعر میرود؟آیا شعر نو با کلاسیک مخالفند؟,

صفی جهانشاهی: نه، شعر کلاسیک با شعرنو مخالف نیست و خوشحال هستیم که در جامعه اشعار به روز می شود، ولی نباید هر چیزی را بنام شعر به خور جامعه داد، متاسفانه امروز برخی لفاظی ها و لغات نامربوط را در شعر وارد می کنند که هیچ گونه محتوا و مفهومی ندارد و این اثر ماندگار نیست و فاقد ارزش است، شعر نو که نیما یوشیج آن را ماندگار کرد ارزش و مفهوم دارد و کسانی که می خواهند در این حیطه موفق باشند باید اهل مطالعه و تلاش باشند تا ادبیات فاخر، سنجیده و ارزشمندی را تحویل جامعه دهند.

,

شاعر جوان بافتی: باید گفت متاسفانه جوانان ما کم طاقت شده اند و می خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند، بعضی وقتها برخی اشعاری را می سرایند که بی محتواست و اگر معنی اش را از انها بپرسی میگویند نمیدانیم، فقط شعر گفتیم، این یک مشکل است. این در حالی است که شعر  نو حس را در ما رنده می کند و اگر حرفی برای گفتن داشته باشد آن وقت جالب میشود، شعر نو و کلاسیک در کنار هم ارزش و فرهنگ را ارتقاء میدهد.

,

 

,

خبرنگار ما: در کشور کدام مسوول بیشتر به شعر بها می دهد و آن را می فهمد؟

, خبرنگار ما: در کشور کدام مسوول بیشتر به شعر بها می دهد و آن را می فهمد؟,

دبیرانجمن شعر حافظ بافت: در جامعه امروز می توان گفت هیچ کسی همچون مقام معظم رهبری به شعر بها نمیدهند، ایشان شعر را به معنی واقعی می فهمند و هر ساله گردهمایی های متعددی با حضور شاعران دارند، از نقد کردن و تشویق شعر توسط ایشان، مشخص می شود که مقام معظم رهبری چقدر به شعر و ادبیات اشراف دارند، تاکید دارند شاعران را قدر بدانید و ایشان را محترم بشمارید.

,

 

,

خبرنگارما: اگر در پایان صحبتی ناگفته دارد، بیان نمایید؟

, خبرنگارما: اگر در پایان صحبتی ناگفته دارد، بیان نمایید؟,

شاعر جوان بافتی: برپایی شعر رضوی و گنگره های مختلف، اتفاقات خوبی است که هر ساله در استان می افتد، امروزه آنچه که در جامعه شعر شاخه است همین جشنواره ها و کنگره هاست، الزاما کسانی که در این گردهمایی ها مقام می آورند نمیتوان گفت شاعر برتری است و کسی که رتبه نمی آورد شاعر خوبی نیست، سلایق متفاوت است، شکست و پیروزی در شعر وجود ندارد، دوستان نباید خیلی دغدغه پذیرش در جشنواره ها را داشته باشند بلکه باید جایگاهی که در ان هستند را درک کنند، بدون هیچ گونه بزرگنمایی باید واقع بین باشند و تلاش خود را افزایش دهند تا آینده شعر خود را ره بهترین صورت رقم زنند، هرکس در هر مرحله از شعر قابل احترام و ارزشمند است.

,

صفی جهانشاهی: خوشبختانه در جشنواره اخیر شعر آزاد بردسیر، خانم پژمان یکی از برگزیدگان جشنواره شد که مایه افتخار شهرستان میباشد و خوشحالیم که همیشه شهرستان بافت در عرصه شعر حرفی برای گفتن دارد و امیدواریم این راه ادامه یابد، در پایان برای همه شعرای آرزوی رفیعترین درجات را دارم.

,

گردآورنده:توکلی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه