اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

نقدینگی در بخش غیر حقیقی بلای جان بخش حقیقی شده است

نقدینگی در بخش غیر حقیقی بلای جان بخش حقیقی شده است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت : نقدینگی در بخش غیر حقیقی بلای جان بخش حقیقی شده است و در واقع تولید به دلیل کمبود نقدینگی دچار رکود شده است و عمده تولید کننده ها از کمبود نقدینگی برای راه اندازی خطوط تولیدیشان گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در رابطه با افزایش نقدینگی در جامعه و اثرات آن بر بخش های اقتصادی اظهار داشت : متاسفانه عمده نظراتی که در محافل علمی و اجرایی مطرح می شود از جانب کسانی است که افکار لیبرالیستی اقتصادی دارند و فکر می کنند افزایش نقدینگی بلای جامعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان,

وی افزود : در صورتی که حجم اقتصاد طبق اقوال خود مرتب رشد دارد، افزایش نقدینگی هم می تواند طبیعی باشد و طبق شاخصی که وجود دارد نسبت نقدینگی به جی دی پی باید تناسبی داشته باشد که در برخی از کشورها ۲٫۵ تا ۳ است ولی در کشور ما نزدیک به نیم است ؛ بنابراین حجم نقدینگی در اقتصاد ما زیاد نیست .

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد : مشکل ما این است که نقدینگی در بخش غیر حقیقی و مجازی به کار رفته و نه در بخش تولید حقیقی بنابراین مشکل عدم کاربرد صحیح نقدینگی در خدمت بخش حقیقی است و بایستی از این نگران باشیم .

,

شیخی عنوان کرد : نقدینگی در بخش غیر حقیقی بلای جان بخش حقیقی شده است و در واقع تولید به دلیل کمبود نقدینگی دچار رکود شده است و عمده تولید کننده ها از کمبود نقدینگی برای راه اندازی خطوط  تولیدیشان گلایه دارند بنابراین عدم تزریق منابع مالی و پولی به بخش حقیقی در واقع یکی از عوامل اصلی رکود محسوب می شود.

,

وی ادامه داد :  معمولا یک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بین سودهای تحمیلی بالاصطلاح بدون پشتوانه تعریف شده در حوزه اقتصاد که با تورم و سودهای بانکی تعریف شده تعیینی یک ارتباط یک به یک دارد و عملا این سودهای تحمیلی سبقه ربا دارند و سودهای غیر متعارفی هستند که تحققی نیستند و یکی از شاخص ها و مظهر سودهای تحمیلی همین سودهای تعیینی در نظام بانکی هستند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که در نظام ربوی غرب هم یک رابطه یک به یک بین نرخ سود و نرخ بهره وجود دارد ، تشریح کرد : نرخ تورم هم تقریبا رابطه یک به یک دارد و این نشان می دهد که تورم ذاتا ریشه اش در رباست بنابراین تورم در اقتصاد ما هم می تواند ریشه ربوی داشته باشد و از سوی دیگر هم تورم یک مقوله و متغییر رفتاری است .

,

شیخی ابراز داشت : بنابراین وضعیت کنونی غلبه بخش مجازی بر اقتصاد بارآور چنین مسائلی هستند که هم چنان دست به گریبان اقتصاد هستند و اقتصاد را از جاده و خط اصلی خود منحرف کرده و متاسفانه عدم تعادل ها به شدت بر اقتصاد حاکم است و نقدینگی در خدمت تقاضای حقیقی  نیست .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه