اخبار داغ

مراسم سنتی علم بندان؛

برگزاری مراسم علم بندان در خراسان جنوبی/ علم بندان نماد اخلاص و ارادت مردم استان به سالار شهیدان

برگزاری مراسم علم بندان در خراسان جنوبی/ علم بندان نماد اخلاص و ارادت مردم  استان به سالار شهیدان
رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی گفت: یکی از مراسم سنتی و دیرینه ی شهرستان بیرجند مراسم علم بندان است که امسال در دو هیئت فاطمیه و محبان الزهرا به صورت شاخص با حضور تعدادی از سادات بیرجندی برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان،  یکی از مراسم‌های سنتی عزاداری شهرستان بیرجند که همزمان با شب اول محرم و روز آخر ذی الحجه طبق یک سنت قدیمی برگزار می شود؛ مراسم علم بندان است که مردم بیرجند ماه عزاداری سالار شهیدان را آغاز می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،  , خاورستان، , خاورستان، ,

 

,

با توجه به این‌که این شیوه عزاداری همه ساله با شکوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می شود که با گذشت زمان‌های زیاد هنوز شکل سنتی خود را حفظ کرده است.

,

 

,

عَلَم مهم ترین نشانه ی عزاداری است که پوشش پارچه ای دارد و به رنگ های سبز، سیاه، سفید و روشن که از زمان های قدیم مرسوم بوده است که مردم برای آن احترام بسیار قایل هستند.

,

 

,

برگزاری مراسم علم بندان نشانه آغاز مراسم ماه محرم است که مردم آمادگی خود را برای شرکت در عزاداری ماه محرم اعلام می کنند.

,

 

,

در این مراسم ابتدا مجلس روضه خوانی در داخل حسینیه هیئت برگزار می شود و بعد از آن تعدادی از سادات به همراه علم ها در حالی که چاووشی می خوانند به داخل حسینیه می روند و علم را می بندند و دیگران نوحه خوانی می کنند.

,

 

,

پس از بستن عَلَم یکی از سادات آن را برداشته و دور حسینیه می چرخاند و سپس در اطراف علم سینه می زنند ودر پایان علم ها را در جای ویژه نصب می کنند.

,

 

,

غلامرضا عباسی مقدم؛ رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان،  اظهار کرد: قبل از آغاز محرم، جلسه ای را برای مسئولین هیئت ها و مداحان استان که یکی از این جلسات در دفتر نماینده ی ولی فقیه و دیگری در سازمان نیرو انتظامی برای حرکت هیئت ها و برنامه ریزی که پیش بینی شده است برگزار خواهیم کرد.

, خبرنگار خاورستان، , خبرنگار,  خاورستان، ,  خاورستان، ,

 

,

وی اذعان کرد: در شهرستان بیرجند مراسم علم بندان در بعضی از مساجد و تکایا برگزار می شود و مردم از این مراسم معنوی با عشق و ارادتی که به مولای مظلومان حضرت اباعبدالله دارند استقبال زیادی می کنند.

,

 

,

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال مراسم علم بندان در دو هیئت فاطمیه و محبان الزهرا (س) به صورت شاخص با حضور تعدادی از سادات بیرجندی برگزار می شود.

,

 

,

عباسی مقدم ادامه داد: با فرارسیدن ماه محرم شور حسینی در خراسان جنوبی به پا شده و آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان پرشورتر از سال های گذشته برگزار خواهد شد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: هرساله در ماه محرم اقلام غذایی به هیئت های عزاداری اختصاص داده می شود که در این خصوص امسال به پشتیبانی جهاد کشاورزی درخواست دادیم اما هنوز سهمیه ای اعلام نشده است.

,

 

,

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی اظهار کرد: حرکت هیئات را از شب هشتم تا ظهریازدهم محرم خواهیم داشت هیئت ها طی مراسمی که دارند در جلسات عزاداری امام حسین (ع) شرکت خواهند کرد.

,

 

,

عباسی مقدم گفت: روز عاشورا نیز کلیه ی هیئت ها در مسیرهای تعیین شده قرار می گیرند و به سمت قتله گاه حرکت می کنند و نماز ظهر عاشورا هم در قتله گاه طبق معمول هرساله برگزار خواهد شد.

,

 

,

وی اضافه کرد: مراسم شام غریبان در یازدهم محرم است که هیئت ها در جلسات مختلف شرکت و این مراسم را اجرا می کنند.

,

 

,

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی با توجه به این‌که برنامه ی دیگری به نام هفت منبردر شب شام غریبان اجرا می شود افزود: این مراسم را بیشترخانم ها به مساجد می روند و برای ادای نذرشان شمع روشن می کنند و چند سالی باب شده است که این کار را در پارک ها انجام می دهند که امسال تصمیم گرفته شده است از این کار جلوگیری شود.

,

 

,

عباسی مقدم بیان کرد: امیدواریم مردم با برگزاری جلسات مذهبی و شرکت در آن بهره ی کافی را از معنویات ببرند و سیره ی زندگی سرور و سالارشهیدان را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهند.  

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه