اخبار داغ

گزارشی از مشکلات صنعت چاپ در لرستان؛

چاپخانه هایی که چاپ نمی کنند/دلال هایی که چوب لای چرخ چاپخانه ها می گذارند

چاپخانه هایی که چاپ نمی کنند/دلال هایی که چوب لای چرخ چاپخانه ها می گذارند
متاسفانه سال هاست که به دلیل عدم تجهیز چاپخانه های استان لرستان به دستگاه‌های مدرن روز بیش تر کارهای چاپی استان با صرف هزینه های سنگین و اتلاف وقت در خارج از استان انجام می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک،امروزه شاهد پیشرفت فناوری چاپ در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری هستیم اما با وجود قدمت بالای صنعت چاپ در کشور این صنعت در استان لرستان از جایگاه شایسته ای برخوردار نیست و  فعالان عرصه رسانه مکتوب در استان لرستان به علت نبود چاپخانه مجهز در داخل استان همواره با مشکلاتی همچون پرداخت هزینه چندبرابری به چاپخانه های استان های همجوار، تأخیر در دریافت و عدم  چاپ به موقع روزنامه دست و پنجه نرم می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک, ،,

 

,

متاسفانه سال هاست که به دلیل عدم تجهیز چاپخانه های استان به دستگاه‌های مدرن روز بیش تر کارهای چاپی استان با صرف هزینه های سنگین و اتلاف وقت در خارج از استان انجام می گیرد این درحالی است با سرمایه گذاری در این زمینه و  با  بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات صنعت چاپ و تبلیغات می توان زمینه توسعه صنعت چاپ لرستان را فراهم کرد.

,

 

,

به نظر می رسد مشکل اصلی چاپخانه های استان عدم حمایت مالی از آن هاست که اگر توسط دولت یا بخش خصوصی مورد پشتیبانی قرار بگیرند می توان با پرداخت تسهیلات، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنعت چاپ را در لرستان فراهم کرد.

,

 

,

محمود کوماس جودکی،رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان لرستان گفت: چندسال پیش وقتی پیگیر تأسیس چاپخانه برای استان شدیم رقابت، لج و لجبازی  بر سر این که چه کسی مجوز چاپخانه را بگیرد به وجود آمد، پادوها به عنوان سرمایه گذار جلو آمدند  و از طرف دیگر سرمایه گذاران اصلی و توانمندان حوزه چاپ و نشرچون می دانستند سودآوری ندارد رغبت نشان ندادند.

,

 

,

 چاپخانه

, چاپخانه,

 

,

کوماس جودکی در رابطه با وضعیت چاپ و نشر در استان لرستان گفت: تیراژ نشریات ما آن قدری بالا نیست که نیاز به چاپخانه داشته باشیم نشریات 100رقمی و 200رقمی نیاز به چاپخانه ندارد الان 90درصد نشریات استان کمتر از 500تا چاپ دارد.

,

 

,

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان لرستان با تأکید بر این که سرمایه گذاری در حوزه چاپ مستلزم آن سودآوری است،بیان کرد: الان چاپخانه همدان که کل روزنامه های غرب را پوشش می دهد با بحران چاپ مواجه است  موقعی که چاپخانه همدان با بحران مواجه است پس مشخص است که چاپخانه در استان ما با جواب نمی دهد.

,

 

,

کوماس جودکی با بیان این که تنها مجوزسه روزنامه در استان داریم که فقط نسخه  پی دی اف تلگرامی آن چاپ می شود،گفت: این که چاپخانه نداریم بهانه جویی است درصورتی درست است که نشریات پای کار داشته باشیم و نشریات هم مخاطب داشته باشند متاسفانه الان نشریات ما مخاطب ندارد و همان چند نسخه  هم در دست توزیع کننده باقی می ماند.

,

 

,

احداث چاپخانه در لرستان

, احداث چاپخانه در لرستان,

 

,

وی با بیان این که بحران مخاطب باعث می شود که ما نیاز به چاپخانه نداشته باشیم،گفت: بحران محتوای نشریات باعث شده مخاطب زده شود و از سوی دیگر حتی نشریات قوی هم مخاطب ندارد در نهایت مشکل مطالعه که حتی در کتابخانه های عمومی هم موج می زند و در کنار این ها روزنامه نگاری معیشتی هم رواج پیدا می کند.

,

 

,

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان لرستان با تأکید بر این که به جای چاپخانه چیزهای دیگر نیاز است و باید به سمت استفاده از فضامجازی حرکت کنیم،عنوان کرد: فرهنگ سرای رسانه باید جایگزین شود، آموزشگاه های خصوصی در حوزه رسانه و ارتباطات و ضرورت تقویت سواد رسانه ای باید جایگزین شود.

,

 

,

کوماس جودکی با اشاره به این که فرهنگ رسانه اولین چیزی است که در استان به آن نیز داریم،گفت:اول باید مخاطب سازی بعد رسانه سازی و بعد به دنبال ابزار انتشار باشیم  استان اول نیاز به مخاطب سازی دارد ما هنوز زیرساخت های لازم فکری را نداریم اما دنبال ابزاری می گردیم که با ورشکستگی سرمایه گذار مواجه می شود.

,

 

,

موضوع وجود چاپخانه در استان لرستان مشکل اساسی مطبوعات استان نیست و باید چالش اصلی رسانه های لرستان را ارتقاء سطح سواد رسانه ای خبرنگاران دانست.

,

 

,

کیانوش رستمی از فعالان رسانه ای لرستان در همین رابطه معتقد است: دلیل اصلی نبود چاپ خانه مدرن در لرستان را باید عدم توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی دانست و در نتیجه ایجاد چاپخانه برای فعالان و سرمایه گذاران به صرفه نیست.

,

 

,

چاپ مطبوعات

, چاپ مطبوعات,

 

,

وی عنوان کرد: البته باید بدانیم که این موضوع تنها مختص به استان لرستان نبوده و اکنون در بسیاری از استان ها اهالی فرهنگ و مطبوعات  فعالیت های چاپی خود را در استان ها و قطب های چاپ انجام می دهند.

,

 

,

رستمی اظهار داشت: از سوی دیگر در سال های گذشته شاهد پایین آمدن شمارگان نشریات در کل کشور هستیم و همین موضوع در مورد نشریات محلی نیز اتفاق افتاده و همین موضوع باعث عدم توجیه پذیری ایجاد چاپ خانه های مدرن در استان ها شده است.

,

 

,

این فعال رسانه ای در ادامه بیان کرد: اکنون اغلب چاپ نشریات نه تنها لرستان بلکه استان هایی همچون مرکزی، ایلام، کردستان، کرمانشاه در چاپ خانه های همدان صورت گرفته، با این وجود بازهم به دلیل پایین بودن شمارگان چاپ چاپخانه داران همدانی برای ادامه فعالیت خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

,

 

,

صنعت چاپ در لرستان

, صنعت چاپ در لرستان,

 

,

رستمی در ادامه با اشاره به پایین بودن شمارگان نشریات استان، گفت: اکنون به نظر می رسد تعداد شمارگان کل نشربات لرستان در هفته به  دلایل مختلفی همچون گسترش فضای مجازی، پایین آمدن کیفیت محتوا و سایر موضوعات به 10 هزار نسخه نرسد، به همین دلیل به نظر می رسد ایجاد چاخانه های مدرن در استان برای بخش خصوصی به صرفه نیست.

,

 

,

وی عنوان کرد: به هر حال در صورتی می توان شاهد توسعه صنعت چاپ و نشر در لرستان بود که تقاضای مورد نیاز نیز فراهم باشد، که اکنون در کل کشور با کاهش تقاضا روبرو هستیم.

,

 

,

بهرام احمدی از چاپخانه داران خرم آبادی با بیان این که چاپ و انتشار کتاب در لرستان به صرفه نیست،گفت: چراکه هزینه صحافی بالاست و کتاب هم آن قدرزیاد نیست که سرمایه گذاری در حوزه چاپ جواب دهد.

,

 

,

احمدی با بیان این که چاپ روزنامه  نیاز به دستگاه رول دارد که هزینه بر است،گفت:  روزنامه های استان به اندازه ای نیستند که جوابگوی سرما یه گذاری دستگاه رول باشند

,

 

,

این چاپخانه دار خرم آبادی با بیان این که واسطه ها در کار چاپ مشکل ایجاد می کنند،گفت: برای چاپ روزنانه نیاز به دستگاه رول است که 2میلیارد تومان سرمایه می خواهد که در استان ما سرمایه گذاری در این زمینه بی نتیجه است چون روزنامه به تعداد کافی و با تیراژ بالا نداریم.

,

 

,

وی اظهار داشت: یک سری شرکت ها با عناوین و تبلیغات دهن پرکن مثل مجتمع چاپ تأسیس می شوند در صوتی که تجهیزاتشان در حد چاپ یک بنر  و یا تراکت سیاه و سفید هم نیست ولی هیچ کس برخورد نمی کند و نظارتی هم وجود ندارد.

,

 

,

احمدی وضعیت درآمدی چاپخانه را خوب ندانست و گفت: برخی ها به دنبال منافع در خارج از استان می گردند برای مثال بانک ها به جز یکی دومورد بقیه کارهای چاپی را در استان انجام نمی دهند که این به ضرر چاپخانه داران داخل استان است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه