اخبار داغ

آئین سنتی طشت گذاری در مسجد جامع اصلاندوز+تصاویر

آئین سنتی طشت گذاری در مسجد جامع اصلاندوز+تصاویر
در آستانه سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)،آیین طشت گذاری عصر امروز در مسجد جامع شهر اصلاندوز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارس تبار،آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم آذری زبان ایران، با این آیین عزاداری‌های محرم را شروع می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارس تبار, ارس تبار,

مراسم طشت‌گذاری، مراسمی سنتی است که در سوگواری حادثه جانسوز عاشورا عمدتا در استان اردبیل برگزار می‌شود؛ در این مراسم طشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند.

,

آیین طشت‌گذاری در استان‌های آذری زبان، از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین را نشان می‌دهد.

,

عزاداران محله مسجد جامع شهر اصلاندوز امروز با حضور در مقابل منزل حجت الاسلام سیدوهابزاده از روحانیون سادات منطقه طشت ها را با آب پرکرده و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رثای حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نوحه خوانی کردند.

,

طشت گردانی در سطح شهر ،ذبح قربانی و حضور در گلزار شهدا از برنامه هایی بود که در این مراسم برگزار شد.

,

همچنین صبح امروز از سوی حجت الاسلام سید وهاب زاده مراسم عزاداری و طشت گذاری در محل منزل وی برگزار و عزاداران حسینی نیز به ماتم و سوگواری پرداختند.

,

 

,
,
,
,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه