اخبار داغ

گزارشی از یک آئین کهن در شاهرود؛

استقبال از محرم با آیین سنتی پوش کشان/ پوش تکیه بازار سمبلی از خیمه سازی سیدالشهداست

استقبال از محرم با آیین سنتی پوش کشان/ پوش تکیه بازار سمبلی از خیمه سازی سیدالشهداست
آیین معنوی پوش "تکیه بازار" شاهرود از جمله آداب و رسوم استقبال از ماه محرم و از آن دسته سنت هایی است که بعد از سال ها همچنان پابرجا مانده و هر سال باشکوه تر از گذشته برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسل شاهوار،  آیین معنوی پوش "تکیه بازار" شاهرود از جمله آداب و رسوم استقبال از ماه محرم است و از آن دسته سنت هایی است که بعد از سال ها همچنان پابرجا مانده و هر سال باشکوه تر از گذشته برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

بر اساس سنتی دیرینه مردم شهرها و روستاهای شهرستان شاهرود از چند روز مانده به آغاز محرم با سیاه پوش کردن تکایا، حسینیه ها، مساجد و هیئات مذهبی به استقبال از ماه محرم می روند، بیرق های عزاداری و پارچه های مشکی در خیابان ها و سر در منازل نصب می شود، اما در این میان آیین "پوش تکیه بازار" با رسم خاصی برگزار می شود.

,

خادمان، بزرگان و ریش سفیدان شهر در تکیه بازار جمع می شوند و همزمان با غروب آفتاب روز 27 ذی الحجه با نواختن شیپور و سنج و یا حسین گویان پوش تکیه بازار را می کشند.

,

عزاداری سیدالشهدا علیه السلام با فرهنگ شیعه و فرهنگ ایرانی ها عجین شده است

, عزاداری سیدالشهدا علیه السلام با فرهنگ شیعه و فرهنگ ایرانی ها عجین شده است,

حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود در حاشیه این آیین در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با بیان اینکه عزاداری سیدالشهدا علیه السلام با فرهنگ شیعه و فرهنگ ایرانی ها عجین شده است گفت: از دیرباز قبل از ورود به ماه محرم الحرام مردم مسلمان ایران در شهرها و روستاهای شاهرود خود را برای فرارسیدن ماه محرم و برگزاری مراسمات عزاداری به بهترین نحو آماده می کردند.

, نسل شاهوار ,

وی اظهار کرد: این آماده سازی شامل سیاه پوش کردن حسینیه ها، تکایا و محل برگزاری مراسمات، پشتیبانی و فراهم کردن مقدمات اطعام و پذیرایی از عزادارن امام حسین علیه السلام و محتواسازی مجالس سید الشهدا می شود.

,

امام جمعه شاهرود افزود: آمادگی پیش از ورود به ماه محرم آمادگی برای یک حرکت عظیم فرهنگی است و پیامی در بر دارد که ما نباید بگذاریم زمان حادثه و واقعه که فرا رسید وارد عمل بشیم و باید از قبل آمادگی خود را اعلام کنیم.

,

امینی یادآور شد: آمادگی برای ورود به ماه محرم و عزاداری سید الشهدا علیه السلام در شهرها و روستاهای سراسر کشور از قدیم الایام مرسوم بوده و مردم با تشریفات خاصی عزاداری اباعبدالله الحسین را آغاز می کنند، با تشریفات خاصی این مراسم را ادامه داده و آن را به اتمام می رسانند.

,

, ,

پوش تکیه بازار سمبلی از خیمه سازی سیدالشهدا است

, پوش تکیه بازار سمبلی از خیمه سازی سیدالشهدا است,

وی با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) که فرمود هر چه داریم از محرم و صفر است بیان کرد: آیین های سنتی و معنوی که از قدیم مرسوم است به عزاداری های ماه محرم و صفر نشاط معنوی می بخشد.

,

امام جمعه شاهرود در ادامه صحبت های خود با اشاره به مراسم "پوش تکیه بازار" شاهرود گفت: تکیه بازار یکی از تکایای معروف و از قدیمی ترین تکایای شاهرود است که به دلیل زنجیر بزرگی که وسط تکیه نصب شده است به آن تکیه زنجیری نیز می گویند، و آیین " پوش تکیه بازار" سمبلی از خیمه سازی سیدالشهدا علیه السلام برای ورود به ماه محرم و برپایی خیمه عزاداری است.

,

امینی ادامه داد: آیین روز پنجم محرم در شاهرود که به "یا عباس" معروف است، علم بندان روز پنجم محرم و مراسم عاشورا در سطح شهرستان و نخل برداری روز یازدهم محرم از آیین های سنتی و معنوی مردم این شهرستان است که در فهرست میراث ملی برای نسل آینده ثبت معنوی شده است.

,

پوش تکیه بازار با آیین خاصی کشیده می شود

, پوش تکیه بازار با آیین خاصی کشیده می شود,

حمید رضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نیز در حاشیه این آیین در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار گفت: تکیه بازار یا تکیه زنجیری یکی از قدیمی ترین اماکن مذهبی در شهر شاهرود است که در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده و مراسمات ریشه دار و کهن عزاداری اباعبدالله الحسین در این شهر چون طوق بندان، دسته عزاداری یا عباس، آیین شمع و چراغ و نخل برداری روز یازدهم محرم در تکیه بازار ریشه دارد.

, نسل شاهوار ,

وی اظهار کرد: از دهه های قبل مرسوم است که خادمان تکیه بازار در روز 27 ذی الحجه در تکیه دور هم جمع می شوند و هنگام غروب با نواختن شیپور، سنج و ذکر یا حسین پوش تکیه را می کشند و برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا آماده می شوند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود در خصوص زنجیر بزرگی که در وسط تکیه نصب شده است بیان کرد: چون فضای تکیه بزرگ و رو باز است باید زنجیر قوی در وسط باشد که پوش را نگه دارد که بیش از یکصد سال پیش از شهرهای شمالی این زنجیر را آورده و در وسط تکیه بازار نصب کرده اند، از همین روی به این تکیه، تکیه زنجیری نیز می گویند اما در اصل همان تکیه بازار است، چون بازار قدیم شاهرود در این مکان واقع بوده و اکثر بازاری های شاهرود خادمان این تکیه هستند.

,

, ,

تکیه بازار مرکز عزاداری های محرم در شاهرود است

, تکیه بازار مرکز عزاداری های محرم در شاهرود است,

حاج محمود جلالی خادم تکیه بازار شاهرود نیز در خصوص این آیین به خبرنگار نسل شاهوار گفت: این مراسم به پوش کشیدن تکیه بازار معروف است و از قدیم الایام همزمان با غروب آفتاب روز 27 ذی الحجه این پوش به عنوان خیمه اباعبدلله الحسین کشیده می شود و ابهت خاصی به تکیه می دهد.

, نسل شاهوار ,

وی اظهار کرد: پوش شامل 6 قطعه است، از چند روز قبل از برگزاری مراسم این قطعات بررسی می شود و اگر شستشو لازم دارد انجام شده و اگر قطعات پوش پارگی دارد برطرف می شود، بعد از ظهر 27 ذی الحجه قطعات پوش با آیین خاصی به بالای پشت بام انتقال داده می شود، بعد از بافتن قطعات به یکدیگر و با ذکر یا حسین و نواختن شیپور و سنج پوش کشیده می شود.

,

خادم تکیه بازار شاهرود یادآور شد: این پوش تا پایان روز دوازدهم محرم برپا است و بعد از آن با آیین خاصی جمع می شود.

,

جلالی در خصوص قدمت این آیین بیان کرد: این آیین بیش از یکصد و 20 سال قدیمت دارد، البته بنای تکیه مربوط به دوران صفویه است اما در زمان فتحعلی شاه قاجار به شکل فعلی در آمده است و زنجیری هم که در وسط تکیه نصب شده است بیش از یکصد سال قدمت دارد.

,

وی با اشاره به برگزاری آیین ویژه شب اول محرم در تکیه بازار شاهرود گفت: در شب اول محرم از بزرگان شهر دعوت می شود، پذیرایی در این شب به همان شکل قدیمی است، پیش از صرف شام خادمان آفتابه و لگن های مسی را آورده بر روی دست مهمانان آب می ریزند تا دست هایشان را بشویند و بعد از آن برای شام در همان مجمع های مسی قدیمی و با تشریفات خاص از مهمانان پذیرایی می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه