اخبار داغ

پیرغلام فومنی آستان سیدالشهدا علیه السلام:

از معجزات امام حسین(ع) است که هر سال عاشورا تازه تر می شود/وضعیت امروز هیات ها بهتر از قدیم است

از معجزات امام حسین(ع) است که هر سال عاشورا تازه تر می شود/وضعیت امروز هیات ها بهتر از قدیم است
حاج محمدتقی کنعانرو پیرغلام فومنی آستان سیدالشهدا علیه السلام شب گذشته در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز گفت: این یکی از معجزات امام حسین(ع) است که هر سال عاشورا تازه تر و پویاتر می شود هر سال منتظر چیزهای جدیدی هستیم که بر معرفت و بصیرت ما اضافه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز؛ چند شبی بیشتر به فرارسیدن شب های نوکری در ماه محرم نمانده است و به این بهانه ساعتی با حاج محمدتقی کنعانرور یکی از پیرغلامان فومنی آستان سیدالشهدا علیه السلام به گفتگو می نشینیم که سالها در کسوت مداحی شهروندان فومنی از صدایش خاطره دارند؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهجت نیوز,

۱- ضمن عرض سلام خدمت شما به عنوان اولین سوال لطفا خودتان را معرفی کنید؟

,

بنده محمد تقی کنعانرو بازنشسته آموزش و پرورش هستم، حدود بیست سال مدیر مدارس بودم و اکنون نیز به شغل پارجه فروشی که از پدرم به من ارث رسیده است مشغول می باشم. حدود پنجاه سال است که نوکری در خانه آقا اباعبدالله الحسین(ع) افتخار بنده می باشد. در موقع جنگ بود که در دبیرستان شهید گشتی گشت مدیر بودم. مدیری بودم که همزمان بین دانش آموزان مداحی هم می کردم و در اشاعه دین فعالیت داشتم.

,

۲-چه شد که مداحی اهل بیت علیهم السلام را شروع کردید؟

,

مداحی از نظر من اکتسابی است البته پدربزرگ ما یعنی جد جد من به نام حاج محمد آقای واعظ شجونی که الان قبر او در مسجد جامع فومن است من ندیدم ولی می گویند که یکی از وعاظ معروف گیلان بود صدای من و اخوی من از جد ما نشات می گیرد.

,

, ,

۳-جناب کنعانرو، عده ی کثیری هستند که می خوانند و احتیاجی به استاد در خود مشاهده نمی کنند، نقش استاد را برای یک مداح تا چه حد ضروری می دانید؟

,

نقش یک استاد بسیار تاثیرگذار است ما مداحانی داریم که از اهل بیت(ع) الهام می گیرند و گروهی هم هستند که از وسایل صوتی کمک می گیرند و از صدای دیگران تقلید می کنند ولی مداحانی مثل ما در خواندن شعر از اهل بیت(ع) الهام می گرفتند به طوری که در سال های گذشته مردم فومن از آن ها انتظارات خاصی داشتند مثلا مرحوم دکتر مرتاض خیلی به صدای من علاقه داشت و توجه ویژه ای به اهل بیت(ع) داشت چون پدرش اولین کسی بود که از فومن به کربلا مشرف شده بود. ما موقع نوشتن از کتاب های مختلف اشک از چشمان ما سرازیر می شود کار ما دلی می باشد.

,

۴-نقش یک مداح در ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام چه تاثیرات و فوایدی برای جامعه می تواند داشته باشد؟

,

یک مداح اول باید مخلص باشد واقعا مومن باشد اهل روزه و نماز اول وقت باشد.

,

۵-چه توصیه ای به نسل جوان مداح در مورد سبک و شعر دارید؟

,

مداحان جدید باید از اساتیدی که واقعا ردیف های موسیقی را رعایت می کنند الگو برداری کنند در انتخاب اشعار دقت کنند و از تجربه های افراد سرشناس استفاده کنند.

,

۶-با توجه به نقش اساسی‌ای که کیفیت شعر می‌تواند در مداح داشته باشد ، توصیه حضرتعالی به شعرا چیست؟

,

شعر یک الهام است من سعی کردم در حدود پنجاه سالی که مداح هستم از اشعار وزین و بالا استفاده کنم که هیچ لطمه ای به اصالت اهل بیت وارد نشود استفاده کنم. من شعرهایی که ابتذال داشته باشد را حذف می کنم. مداحان جوان هر چیزی را توجه داشته باشند نخوانند.

,

۷-امروزه موضوعی که در بحث های روان شناختی و اجتماعی مطرح می‌شود اینست که وقتی موضوعی تکراری شود خسته کننده خواهد شد و آن داغی و حلاوتش از بین خواهد رفت. اما سوال که چرا موضوع نوکری اهل بیت علیهم السلام اینچنین نیست؟

,

عجب چراغ شگفت آوری است نور حسین

,

 که هر چه باد وزد می شود فروزان تر

,

این یکی از معجزات امام حسین(ع) است که هر سال عاشورا تازه تر و پویاتر می شود هر سال منتظر چیزهای جدیدی هستیم که بر معرفت و بصیرت ما اضافه کند.

,

۸-به نظر شما انس گرفتن مداحان با قران و حدیث تا چه حدی فایده دارد؟

,

انس گرفتن مداح با قرآن بسیار مهم است من هر روز در مغاره یک صفحه قرآن می خوانم و واقعا تاثیرش را میبینم در مداحی، در عشق به امام حسین(ع).یک مداح وقتی شعر می خواند باید منطق بخواند گوینده شعر را در نظر داشته باشد.

,

, ,

۹-جناب استاد شما فرمودید که ۵۰ سال است مشغول به مدیحه سرایی هستید، بفرمائید که هیئت های آن زمان با هیئات الان چه فرقی داشته و دارد؟

,

در زمان قدیم اراذل اوباش در هیات ها زیاد بودند وضعیت امروز هیات ها بهتر است در قدیم کارهایی در هیات ها انجام می شد که با شعونات اسلامی تناسبی نداشتند.

,

۱۰-در کنار تاثیرات شگرف و فراوانی که هیئات مذهبی دارند چه آفاتی هیئت های ما را تهدید می کند؟

,

شعرهایی که مقام شامخ اهل بیت(ع) را پایین بیاورد یا عکس هایی که نامربوط هستند مقام اهل بیت ما را پایین می آورند.

,

۱۱-بدون عشوه ی کلامی، نظر جنابعالی در مورد پاکت چیست؟ آیا این هم به نظر شما آفت است؟

,

خلاف مروت حسین(ع) است که یک مداح پاکت تعیین کند من خودم با امام حسین(ع) قرار داد می بستم به جای پول، بنده همیشه در دعاهای خودم می گویم خدایا هر آن چه دارم خواستی بگیر جز نوکری آقا امام حسین(ع).

,

۱۲-سوال پایانی‌مان سخن دل است و چنانچه خاطره ای، توصیه ای مطلبی هست بفرمائید؟

,

سال های گذشته بنابر علاقه ای که داشتم توفیق پیدا کردم در خواب ضریح امام حسین(ع) را زیارت کنم و امروز هر آن چه که در زندگی دارم از آقا امام حسین(ع) است و تکرار می کنم من نوکر امام حسین(ع) هستم و از خداوند می خواهم هر موقعیت اجتماعی که دارم از من بگیرد ولی محبت اهل بیت(ع) را از من نگیرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه