اخبار داغ

در دیدار رئیس‌جمهور فرانسه

روحانی: رفتارهای دولت آمریکا در ارتباط با برجام نگران‌کننده است

روحانی: رفتارهای دولت آمریکا در ارتباط با برجام نگران‌کننده است
رئیس‌جمهور گفت: تهران علاقه‌مند است در فضای جدید، همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر روز گذشته (دوشنبه 27 شهریور) و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در این دیدار به اشتراکات فرهنگی گسترده دو ملت ایران و فرانسه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقاء مناسبات فرهنگی، علمی، فناوری و دانشگاهی دو کشور، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می کنیم.

,

وی  با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، اظهارداشت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می‌توان از طریق گفت وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد – برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می تواند انتقال دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏

,

رئیس‌جمهور رفتارهای دولت فعلی آمریکا در ارتباط با برجام را برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تاکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند آژانس بین المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت بار صراحتاً بر پایبندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی همانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند.

,

رئیس‌جمهور همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسائل منطقه‌ای و به‌ ویژه مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و با تاکید بر نقش این همکاری‌ها در حل و فصل مسائل منطقه‌ای، گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولتهای رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند.

,

روحانی به موضوع عراق و اهمیت حمایت قاطع جامعه جهانی و از جمله فرانسه از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد و افزود: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است و می تواند درگیری‌های درازمدت در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

,

امانوئل مکرون  رئیس‌جمهور فرانسه در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاریهای مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند.

,

وی تاکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بی معنا می داند.

,

رئیس‌جمهور فرانسه در مورد بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز اظهارداشت: باید کردهای عراق در مورد جایگاه خود در ساختار قانونی قدرت در عراق ترغیب شوند.

,

مکرون  همچنین پیشنهاد تشکیل گروه تماسی متشکل از همه گروههای درگیر و قدرتهای منطقه، سازمان ملل و اعضای ثابت شورای امنیت را برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه داد و البته در عین حال تاکید کرد که هدف از تشکیل چنین گروه تماسی تعطیلی و نقص روند آستانه نیست، بلکه مکمل آن می باشد.

,

روسای جمهوری دو کشور در این دیدار همچنین درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه