اخبار داغ

پارس آباد قطب تولید طلای سفید ایران/ پیش بینی استحصال 12 هزار تن پنبه در شهرستان + عکس

پارس آباد قطب تولید طلای سفید ایران/ پیش بینی استحصال 12 هزار تن پنبه در شهرستان + عکس
پنبه به‌دلیل اهمیت و نقش مؤثر در اقتصاد کشورها به «طلای سفید» معروف بوده و پارس آباد مغان به سبب حاصلخیزی خاک و آب و هوای مساعد، محل مناسبی برای تولید این محصول است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، پنبه به‌ دلیل اهمیت و نقش مؤثر در اقتصاد کشورها از دیرباز به «طلای سفید» معروف است. طلای سفیدی که این روزها در شمالی ترین نقطه از کشورمان در پارس آباد مغان نیز استحصال و آماده صادرات به سایر شهرها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان, آران مغان, آران مغان,

شهرستان پارس آباد مغان با توجه به تنوع اقلیمی، به عنوان قطب تولید انواع محصولات زراعی و باغی استان اردبیل شناخته شده که در این میان پنبه به عنوان یکی از باسابقه ترین محصول کشت شده در پارس آباد، از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

,

///

, ///,

این محصول از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور محسوب می شود که هر ساله بخشی از سطوح اراضی کشاورزی شهرستان پارس آباد برای پاسخ به نیاز صنعت نساجی کشور به کشت این محصول اختصاص داده می شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد در این باره به آران مغان گفت: سطح زیر کشت این محصول در سالجاری در شهرستان پارس آباد 3 هزار و 440 هکتار می باشد.

, , آران مغان, آران مغان, آران مغان,

علی اکبر حسنیان با بیان اینکه ارقام کشت شده در این منطقه عمدتا مهر و مای 344 می باشد، افزود: امسال پیش بینی می شود بیش از 12 هزار تن پنبه از اراضی شهرستان پارس آباد برداشت شود.

,

وی با اشاره به اینکه ارقام مهر و مای به علت مقاومت در برابر آفات و امراض از میزان محصول بیشتری نیز برخوردار است، اظهار داشت: در همین ارتباط کشاورزان پنبه کار می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آموزشی کوتاه مدت که توسط اداره آموزش و ترویج این مدیریت در روستاها برگزار می‌شود شرکت کرده و از اطلاعات بروز لازم در زمینه آماده سازی بستر بذر و رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت را از کارشناسان فرا گرفته و بر اطلاعات علمی و عملی خود بیافزایند.

,

///

, ///,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد در عین حال بر ضرورت حمایت از کشاورزان پنبه کار تاکید کرد و گفت: نوسانات قیمت، درآمدزایی مناسب محصولات رقیب و بالابودن هزینه تولید و نیز برداشت به صورت دستی باعث شده تا کشت پنبه در این منطقه کاهش یابد.

,

حسنیان تصریح کرد: پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی در اشتغال‌زائی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها، توانایی برابری با پنبه را دارد.

,

با توجه به اینکه هم اکنون پنبه کاران منطقه مغان در حال برداشت محصول وش پنبه از مزارع خود هستند، دیرکرد در پرداخت خرید تضمینی و فقدان ماشین آلات مکانیزه برداشت موجب شده است تا پنبه کاران با روش هایی کاملا سنتی محصولات خود را برداشت کنند که این روند نیز هزینه های تولید آنان را بسیار افزایش می دهد.

,

///

, ///,

با این وجود منطقی تر این است که دست اندار کاران دغدغه های سال جاری پنبه کاران را که در حال حاضر مشغول برداشت وش پنبه هستند را بشنوند تا برای سال آینده برنامه های کاربردی تری را در دستور کار قرار دهند.

,

پنبه به لحاظ اهمیت منحصر بفرد کاربردی خود در صنایع مختلف به ویژه نساجی، روغنکشی، خوراک دام، صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. کیفیت و برتری الیاف و وابستگی اقتصاد خانوار کشورهای زیادی از جهان به زراعت، تولید و فرآوری این محصول، جایگاه پنبه را در تجارت جهانی ویژه می کند.

,

///

, ///,

کشت پنبه در زمین های کشاورزی پارس آباد مغان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این منطقه به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر کشت ها و دوره طولانی کشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای کشاورز، جای خود را به دیگر محصولات داد و اینک کشت این محصول دوباره در حال احیا شدن است.

,

گزارش از مرتضی بری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه