اخبار داغ

یادداشت؛

رویای «اقلیم کردستان» را کدام خواب گزار تعبیر می کند؟!

رویای «اقلیم کردستان» را کدام خواب گزار تعبیر می کند؟!
رویای تشکیل اقلیم کردستان و جدایی این اقلیم از کشور عراق امری است که توسط خواب گزاران بارزانی در مرحله تعبیر قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،جنگها و خیزش های کُردها در شمال شرق عراق به هوای استقلال و تشکیل کشوری به نام کردستان در محل تلاقی و استراتژیک سه کشور ترکیه، عراق و ایران، از ۶۰ سال پیش، با نام و آرمان و حرکنت ملا مصطفی بارزانی گره خورده است. اما این آرمان سیاسی و استقلال طلبانه بعد از کشمکش های سیاسی و خونین طولانی مدت، هنوز تحقق نیافته، از کُشته پُشته ها بر زمین مانده و رویای اقلیم کردستان مستقل همچنان در دلها جا خوش کرده، دائما در کش و قوس بوده و هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در سالهای اخیر و پس از سقوط صدام دیکتاتور، باز هم همان هوای رویایی در دلها افتاده است. امروز که شر داعش توسط ایران و عراق از کشور منطقه دفع شده، مسعود بارزانی با خیال راحت پرچم جدایی اقلیم کردستان از عراق را برافراشته، تشکیل اقلیم کردستان و جدایی این منطقه کوچک از عراق، از طریق رفراندوم و همه پرسی از کُردها و احزاب کُرد، در صدر خبرهای داغ روزمره قرار دارد.

,

مسئولان و مقامات سیاسی ایران و عراق مخالفت خود را به شدت با این طرح اعلام داشته، آن را معادل با تشکیل یک اسرائیل دیگر قلمداد کرده اند! اما دولت مردان ترکیه البته هنوز بر مسعود بارزانی لبخند می زنند! و منتظرند تا استقلال اقلیم کردستان را به زودی تبریک بگویند!

,

طی یکی دو ماه گذشته، اعلام همه پرسی از کردها برای تشکیل اقلیم کردستان مستقل، فکر همه اهل سیاست منطقه را به خود مشغول داشته. موافقان و مخالفان تشکیل اقلیم کردستان نظرات، تحلیل ها و دلایل خود را ابراز داشته اند.

,

اما بیشتر مخالفان البته از ایران و عراق هستند و تشکیل اقلیم کردستان را به منزله ایجاد اسرائیلی دیگر با همان اهداف و رویکردهای غاصبانه و تشکیل دولتی بر مبنای ترور و تجزیه و با پشتیبانی آمریکا و اسرائیل تلقی می کنند چراکه اسرائیل و سران رژیم صهیونیستی پیش و بیش از همه، خوشحالی خود از تشکیل اقلیم کردستان را اعلام داشته و در طراحی اقلیم مستقل کردستان هم البته از سالها قبل به بارزانی و برخی دیگر سران کُرد و احزاب کرد عراقی و ترکیه ای، کمکها کرده اند.

,

گفتنی است اسرائیل خود را در دنیا الگوی همه اقوام و ملتهای کوچکی معرفی می کند که خواهان استقلال و تجزیه از کشور و دولت مرکزی خود هستند. تقریبا نیم قرن پیش برای اعراب ناراضی ایران در منطقه کوچک و ثروتمند بحرین، با کمک انگلیس چنین نقشه ای کشیدند و آخر کار بحرین را بر اساس تحریک حس ناسیونالیستی و قومیت عربی، به بهانه اینکه حاکمیت ایران و اکثریت کشور عجم هستند، از ایران جدا کردند و شاه ایران هم هیچ مقاومتی در برابر این توطئه و تجزیه کشورش نکرد چون گوش به فرمان اربابان غربی خود بود.

,

همچنین در اوایل دهه ۱۹۹۰ ما شاهد بودیم که سران برخی از جمهوریهای کوچک اتحاد جماهیر شوروی سابق، بعد از استقلال از مسکو، اسرائیل را الگوی زنده خود می دانستند و می گفتند همچنان که قوم یهود طی قرنهای متمادی در دنیا پراکنده بود و کشوری مستقل برای خود نداشت اما طی نزدیک به نیم قرن مبارزه و تلاش نخبگان شان و با کمک قدرت های بزرگ مثل انگلیس و با استفاده از ترفندهای سیاسی و اقتصادی و در نهایت با توسل به جنگ و فریب و کشتار و ترور صاحبان اصلی فلسطین، بالاخره حکومت و کشوری برای خود در سرزمین موعود تشکیل دادند، ما هم با سرمشق قرار دادن اسرائیل، می توانیم این آرزوی خود را تحقق بخشیم و کشوری مستقل تشکیل دهیم.

,

اساس حرکت ملا مصطفی بارزانی هم بر این محور و استفاده از الگوی اسرائیل استوار بود که بنا به شرایط سیاسی زمانش موفق به تحقق آن رویا نشد. اما فرزندش مسعود بارزانی نیز سالهاست که رویای اقلیم کردستان را با خوابگزاران صهیونیستی به تعبیر نشسته، چند سال پیش آهنگ تشکیل اقلیم کردستان را بار دیگر کوک کرد که اولا با مخالفت نرم جلال طالبانی و برخی سران کُرد مواجه شد، ثانیا تهاجم تروریست های داعش به منطقه، همه نقشه های وی را نقش بر آب کرد.

,

اما حالا که آرامش به منطقه بازگشته، بارزانی دست به کار پیشین خود شده تا داغ است بچسباند و با تحریک و دعوت اکراد به همه پرسی، در صدد است با پشتیبانی حامیان منطقه ای مثل اسرائیل و دولت ترکیه، و با حمایت قدرتهای فرامنطقه ای مثل آمریکا، عراق را تجزیه نماید که ظاهرا هم موفق شده و می شود، مگر اینکه اتفاقی دیگر بیفتد که برای وی و حامیانش قابل تصور نیست!

,

اما علت لبخند دوستانه دولت ترکیه به بارزانی، از چند جهت می تواند باشد: اولا کردهای ناراضی و مسلح ترکیه را به کشور تازه تاسیس اقلیم کردستان مهاجرت داده، از شرشان در امان می ماند، دیگر اینکه نفت قاچاقی را به قیمت مفت و بشکه ای ۶ – ۷ دلار از اقلیم کردستان به چنگ می آورد! سه دیگر آنکه کشور وچک و دوست و برادر و همسایه «کردستان»!! را عنداللزوم مو دماغی برای کشور عراق و ایران می کند تا مدام با آن مشغولشان کند همچنان که دولت عثمانی نیز از دوره ناصرالدین شاه، از اشرار مناطق مرزی بر ضد دولت قاجار استفاده می کرد و تاریخ و اسناد تاریخی گواه آن است.

,

اردوغان از شش سال پیش به ضرس قاطع و با عتماد به نفس کامل گفته بود که « تا سه ماه دیگر در مسجد جامع دمشق نماز [نماز میت بر بشار اسد!] خواهم خواند! … اما شش سال گذشت و نتوانست چنین نمازی به اقتدای بنی امیه بخواند و به تعبیر سید حسن نصرالله: به گمانم هیچ وقت نتواند چنین نمازی بخواند!! … باری، این دفعه هم فکر می کنم دسته گل آماده می کند برای تبریک بارزانی در کشور مستقل کردستان! …

,

اگر کمی واقع بین باشیم، باید قبول کنیم که رویای اقلیم کردستان در حال تعبیر است و اسرائیلی دیگر در آستانه تولد؛ هیچ کارش هم نمی توان کرد! تا مگر، «دستی از غیب برون آید کاری بکند!»

,

عبدالحسین شهیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه