اخبار داغ

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه گاز سرخس تشریح کرد:

«اقتصاد مقاومتی» محور توسعه پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس

«اقتصاد مقاومتی» محور توسعه پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس
رئیس بهره‌برداری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس اقدامات انجام‌شده در حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در این شرکت را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی فیضی در گفتگوی تفصیلی با نسیم سرخس، درباره اقدامات پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، کمیته‌ی راهبری اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس با مسئولیت مدیرعامل پالایشگاه ایجاد شد و معاون عملیات پالایشگاه به‌عنوان رئیس این کمیته و نماینده مدیرعامل تعیین شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم سرخس,

 

,

تشکیل شش کارگروه برای اجرای اقتصاد مقاومتی

, تشکیل شش کارگروه برای اجرای اقتصاد مقاومتی,

رئیس بهره‌برداری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس بیان کرد: بر اساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی شش کارگروه «حمایت از تولید داخل»، «شفاف‌سازی اقتصاد»، «تقویت فرهنگ جهادی»، «اقتصاد دانش‌بنیان»، «الگوی مصرف و بهره‌وری انرژی» و «توانمندسازی نیروی کار، خودکفایی و افزایش تولید داخل» تشکیل‌شده که هرکدام از این کارگروه‌ها مسئول اجرای زیرشاخه‌های اقتصاد مقاومتی هستند؛ به‌عنوان‌مثال در بخش اشتغال، کارگروه «توانمندسازی نیروی کار، خودکفایی و افزایش تولید داخل» پالایشگاه مسئولیت دارد تا در سطح شهرستان سرخس کارگاه‌های موجود را توانمند کند و همچنین کارگاه‌ها و امکاناتی که موردنیاز پالایشگاه است و در سطح شهرستان سرخس موجود نیست را ایجاد کند تا بتوانیم حداکثر امکاناتی که پالایشگاه نیاز دارد را از سطح شهرستان سرخس تأمین کنیم.

,

 

,

افزایش دانش فنی شرکت‌های سطح شهرستان سرخس

, افزایش دانش فنی شرکت‌های سطح شهرستان سرخس,

فیضی افزایش دانش فنی شرکت‌ها را از برنامه‌های دیگر پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس عنوان و تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های پالایشگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی این است که دانش فنی شرکت‌هایی که در سطح شهرستان سرخس موجود هستند را آن‌قدر بالا ببریم تا علاوه بر اینکه به پالایشگاه خدمات می‌دهند، از خدمات این شرکت‌ها، سایر نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های کشور نیز استفاده کنند.

,

 

,

وی اظهار کرد: هم‌اکنون یک گروه از این شرکت‌هایی که در سطح شهرستان به وجود آمده است در نیروگاه مشهد و سایر مکان‌ها مشغول به کار شدند.

,

 

,

عضو کمیته اقتصاد مقاومتی پالایشگاه گاز سرخس با اشاره به ایجاد تحرک اقتصادی در سطح شهرستان سرخس گفت: برای ایجاد تحرک اقتصادی در شهرستان سرخس، در سه بخش اکنون مشغول به کار هستیم و اقداماتی را در دست گرفتیم تا مواردی که پالایشگاه خدمات خرید دارد و در بازار سرخس قابل تأمین است را از سطح شهرستان تأمین کنیم.

,

 

,

فیضی افزود: به‌عنوان‌مثال درگذشته آب‌معدنی و سایر اقلامی که مصرف روزانه و جاری را در پالایشگاه داشت از مشهد خریداری می‌کردیم اما اکنون این موارد از سطح شهرستان خریداری می‌شود و این باعث گردش پولی در شهرستان و روان‌تر شدن اقتصاد شهرستان می‌شود.

,

 

,

وی گفت: علاوه بر این موارد شرکت‌های خدماتی که می‌توانند در پیمان‌های پالایشگاه شرکت کنند با رعایت قانون پیمان‌های پالایشگاه، به پیمانکاران سطح شهرستان سرخس داده می‌شود.

,

 

,

استفاده از ظرفیت شرکت‌های تولیدی سرخس

, استفاده از ظرفیت شرکت‌های تولیدی سرخس,

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس با اشاره به استفاده از کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی سرخس عنوان کرد: اشتغال‌زایی اصلی در شرکت‌های تولیدی به وجود می‌آید و باید بیشتر روی آن کار بشود زیرا جدید و نوپا هستند بنابراین پالایشگاه شهیدهاشمی نژاد سرخس در قسمت تولیدی از کارهایی مانند پوشاک شروع کرد و لباس کار و لباس فرمی که برای پالایشگاه موردنیاز است را از شرکت‌ها و تولیدی‌هایی که در سطح شهرستان سرخس هستند تأمین می‌کنیم.

,

 

,

فیضی بابیان اینکه در سطح کلان برخی از تجهیزات پالایشگاه با تکنولوژی بالا هستند و هنوز دانش فنی آن‌ها در سطح شهرستان وجود ندارد، گفت: در این قسمت مانند تجهیزات ابزار دقیق، تجهیزات برقی، تجهیزات خاص مکانیکی که پیش‌ازاین از کشورهای خارجی وارد می‌شد را با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم تا با انجام اقداماتی در حوزه مهندسی معکوس بر روی قطعات به ساخت این قطعات بپردازیم.

,

 

,

وی ادامه داد: پس از ساخت این قطعات تمام ریسک‌های لازم توسط بازرسی، مهندسی و تعمیرات پالایشگاه بررسی‌شده و تست‌های لازم قبل از نصب روی دستگاه اصلی صورت می‌گیرد و پس‌ازآنکه تمام فاکتورهای لازم و استانداردهای لازم اجرا شد به‌صورت آزمایشی بر روی یک دستگاه نصب و مدتی مراقبت‌های ویژه روی دستگاه انجام می‌شود و اگر قطعه موردنظر کارایی مناسب را داشت و توانست با نمونه‌های خارجی رقابت کند، تائید نهایی شده و برای تمامی دستگاه‌های پالایشگاه خریداری می‌شود.

,

 

,

قطعه‌ای که تائید نهایی شود، به تمامی پالایشگاه‌های کشور معرفی می‌کنیم

, قطعه‌ای که تائید نهایی شود، به تمامی پالایشگاه‌های کشور معرفی می‌کنیم,

مسئول کمیته اقتصاد دانش‌بنیان پالایشگاه گاز سرخس اظهار کرد: درصورتی‌که قطعه‌ای تائید نهایی شد و از آن استفاده شد، این قطعه را به تمامی پالایشگاه‌های کشور معرفی می‌کنیم که این‌چنین قطعه‌ای به تولید داخل رسیده است و سایر پالایشگاه‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

,

 

,

فیضی بابیان اینکه نمونه‌های زیادی از بومی‌سازی قطعات داریم، گفت: سیستم کنترل پمپ‌های گردش آمین پالایشگاه که یک سیستم خارجی بود، خوشبختانه توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در مشهد تولید شد و تست‌های موردنیاز را در پالایشگاه گذراند و این قطعه در حال حاضر از خارج خریداری نمی‌شود.

,

 

,

وی به بخش مواد شیمیایی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از عمده‌ترین مواد شیمیایی که در پالایشگاه مصرف می‌شود کاتالیست های واحد گوگرد است که این کاتالیست ها را نیز با چندین شرکت داخلی وارد مذاکره شدیم و نمونه‌هایی از آن را خریداری کردیم و آن نمونه‌ها را در واحدهای عملیاتی تست کردیم.

,

 

,

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس ابراز کرد: افق روشنی می‌بینیم که در آینده نزدیک کل کاتالیست موردنیاز پالایشگاه که حدود ۵۴۰ تن در سال است و هم ازلحاظ حجمی و هم ازلحاظ مبلغی بسیار زیاد می‌باشد را بتوانیم از شرکت‌های داخلی تهیه کنیم که این مسئله هم باعث قطع وابستگی به خارج می‌شود و هم وقتی در شرکت‌های داخلی تولید شود باعث اشتغال در کشور می‌شود و چرخه اقتصادی در داخل کشور می‌چرخد.

,

 

,

فیضی بابیان اینکه در اقتصاد مقاومتی آن چیزی که بر آن تکیه شده است تولید دانش است، گفت: وقتی این دانشی که به وجود آوردیم را خودمان استفاده کنیم و پس‌ازآن در سطح کل کشور و شرکت‌های تابعه آن را جاری کنیم موفقیت‌های چشمگیری را شاهد خواهیم بود که در این قسمت نیز اقداماتی خوبی صورت گرفته است و بخش آموزش پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس وارد عمل شده تا سطح دانشی همکاران را با برنامه‌هایی که در نظر گرفته است بالا ببرد و علاوه بر آن برای شرکت‌های پیمانی که ذی‌نفعان پالایشگاه هستند نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته‌شده تا سطح دانش فنی آن‌ها را با همکاری فنی و حرفه‌ای بالا ببریم.

,

 

,

وی از ایجاد واحد «مدیریت دانش» در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس خبر داد و گفت: در واحد «مدیریت دانش» پالایشگاه گاز سرخس، دانش‌های تجربی همکاران به‌صورت کتاب چاپ می‌شود و این دانش را با تمام صنایع پالایشی در سطح کشور به اشتراک می‌گذاریم.

,

 

,

توانمندسازی شرکت‌ها و کارگاه‌ها از طریق فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

, توانمندسازی شرکت‌ها و کارگاه‌ها از طریق فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان,

مسئول کمیته اقتصاد دانش‌بنیان پالایشگاه گاز سرخس اظهار کرد: توانمندسازی شرکت‌ها و کارگاه‌ها از طریق فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و دانش فنی که قرار است بالا برود و همچنین دانش‌بنیان کردن اقتصاد را با استفاده از همین نهادهایی که مسئول این کارها هستند انجام می‌دهیم.

,

 

,

فیضی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک ساختار بزرگ و کلی مانند یک چتری بر روی کل پالایشگاه پخش‌شده است و همه قسمت‌های پالایشگاه در زیرمجموعه این چتر بزرگی که روی آن قرارگرفته است به بالندگی می‌رسند و با استفاده از بندهای اقتصاد مقاومتی بهره‌وری خود را افزایش می‌دهند و امیدواریم در آینده نزدیک و بر اساس سند ۱۴۰۴، صنعت نفت و گاز ایران در کل خاورمیانه و جهان جزو سرآمدترین شرکت‌ها باشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه