اخبار داغ

در نشست هیئت های مذهبی مطرح شد:

شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را در از بین بردن برخی بدعت ها دارند

شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را در از بین بردن برخی بدعت ها دارند
با نزدیک شدن به ایام محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین کم کم شهر نیز حال و هوای محرم به خود گرفته و شاهد فعالیت پر رنگ جوانان در هیئت های مذهبی هستیم. شهر بهار به جهت حضور و فعالیت در مراسم مذهبی و شرکت جوانان در هیئت های مذهبی از رده بالایی برخوردار است و اکثر جوانان در این هیئت ها شرکت فعالانه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، به این جهت نشستی با تعدادی از فعالین برخی هیئت ها داشتیم و در مورد نحوه اطلاع رسانی، پوشش تبلیغاتی و همچنین برخی آسیب های این هیئت ها گفتگو کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

کمبود منابع مالی برخی هیئت ها را به سمت بعضی فرقه های غلط می کشد

, کمبود منابع مالی برخی هیئت ها را به سمت بعضی فرقه های غلط می کشد,

علی یکی از فعالین هیئات مذهبی در این جلسه به برخی از مشکلات هیئت ها اشاره کرد و گفت: معمولا اکثر هیئات در ایام محرم فعال شده و جلسات خود را پر رنگ می کنند ؛ اما این هیئات نیز خود با مشکلاتی مواجه هستند که از آن جمله می توان به کمبود بودجه اشاره کرد، که همین مسئله باعث ایجاد برخی مسائل جدی می شود.
وی ادامه داد: هیئت ها باید محتوا محور باشند و اصل را بر سخنرانی بگذارند تا بتوانند در جامعه تاثیرگذار باشند، اما متاسفانه برای استفاده از برخی سخنران های مطرح مجبوریم هزینه کنیم و بعضی دیگر هم که کار خوبی دارند در هیئت های دیگر شرکت می کنند و این می شود که مجبوریم سخنرانی را بیاوریم که جذابیتی ندارد که این باعث می شود مخاطبی نداشته باشیم و تاثیرگذاری لازم را نداشته باشیم و برخی از هیئت های دیگر که حتی برای برگزاری مراسم خود پول کافی ندارند به سمت فرقه هایی کشیده می شوند که مورد تایید نیست و باید برای آن هر چه سریعتر فکری کرد.

,
,

هر ساله بر تعداد طبل ها و سنج ها افزوده می شود

, هر ساله بر تعداد طبل ها و سنج ها افزوده می شود,

محمد یکی دیگر از فعالین هیئت های مذهبی به وجود طبل های متعدد و بزرگ در مراسم عزاداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه گویی رقابتی بین هیئات ایجاد شده و تعدد طبل ها و سر و صدای آنها آسایش مردم را بر هم زده است. 
وی ادامه داد: نمی توان طبل در دسته های عزاداری را حذف کرد ؛ چرا که فلسفه وجود طبل ایجاد هماهنگی بین عزاداران و ایجاد ریتم در دسته هاست و اگر هم هیئتی بخواهد طبل را حذف کند در میان دیگر دستجات عزاداری و صدای طبل دیگر دسته ها این کار  هیچ معنایی پیدا نکرده و باعث ضعف یک هیئت می شود.
وی در ادامه به فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد و پیشنهاد داد که کمپینی برای ایجاد هماهنگی بین هیئات مذهبی در این مورد از طریق شبکه های اجتماعی ایجاد شود.

,
,
,

فعالیت های شاخص فرهنگی هیئت های مذهبی به مردم شناسانده شود

, فعالیت های شاخص فرهنگی هیئت های مذهبی به مردم شناسانده شود,

رضا یکی دیگر از فعالین در این نشست بر تاثیر هیئات در بین جوانان تاکید کرد و گفت: از آنجایی که تعداد زیادی از جوانان شهر بهار جذب هیئت های مذهبی می شوند ، این هیئت ها را می توان به سمت حرکت های فرهنگی نیز سوق داد و جوانان را نیز به این سمت هدایت کرد، این حرکت های فرهنگی می تواند در قالب کمک به مدارس، کمک به مستمندان، فعالیت زیست محیطی، شرکت در کلاس های آموزش خانواده و هلال احمر  و انجام فعالیت های خاص و شاخص در ایام مختلف سال باشد.

,

همچنین دیگر حاضرین به مسائلی همچون نحوه اطلاع رسانی، کم کردن تبلیغات کاغذی و بنر، استفاده از مداحان و سخنرانان شهرستانی در مراسم، ضعف شورای هیئات مذهبی، مشکل هیئات مذهبی با هیئت امنای مساجد، که بودن ارتباط مسئولین با هیئات مذهبی ، وجود برخی بدعت ها و آسیب ها در برخی هیئت ها اشاره کرده و در مورد آنها به بحث پرداختند.

,

شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری را در هدایت افکار عمومی دارند

, شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری را در هدایت افکار عمومی دارند,

سعید فریدی وثوق دبیر شورای هیئات مذهبی شهرستان بهار نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به برگزاری انتخابات شورای هیئت مذهبی گفت: یکی از ضعف های این شورا این است که اعضای آن هیئتی نیستند و ما نیز این را قبول داریم و از همه هیئت ها دعوت می کنیم که در این انتخابات شرکت کنند تا بتوانند راحتتر مشکلات خود را به گوش مسئولین برسانند.
فریدی با اشاره به موارد مطرح شده در این نشست با اذعان به تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در شهر به ایجاد فرهنگ های مناسب و برچیده شدن برخی رسوم غلط و برخی بدعت ها توسط شبکه های اجتماعی تاکید کرده و از آن استقبال کرد و گفت: برای آنکه بتوان هیئت ها را به انجام کار فرهنگی تشویق کرد باید آنهایی که کار شاخص و ویژه دارند را به مردم معرفی کرده و از آنها تجلیل کرد به این جهت نیازمند ورود رسانه در شناساندن این هیئت های شاخص هستیم.
فریدی از طرح کمپین دستجات با یک طبل استقبال کردو گفت: هر ساله شاهد آن هستیم که بر تعداد طبل های دستجات افزوده می شود و گاهی تعداد افرادی که طبل می زنند از تعداد زنجیرزنان بیشتر می شود و باید جلوی این حرکت گرفته شود، چرا که تعدد طبل و سنج باعث آزار مردم می شود و افراط و تفریط در همه جا منع شده است.
در آخر این نشست اعضای حاضر افزایش تعداد چنین جلساتی را خواستار شدند و همگی بر تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر ایجاد حرکاتی هماهنگ و اتحاد و همدلی بین مردم در برخی از مقاطع زمانی تاکید کردند.

,
,
,
,

خوشبحتانه در یک سال گذشته با گسترش شبکه های اجتماعی در شهر شاهد ایجاد حرکاتی مثبت و رو به جلو در شهر بوده ایم که نمونه آن را می توان به پویش درختکاری در اسفند سال گذشته و همچنین کمپین «نه به تبلیغات کاغذی» در زمان انتخابات شورای اسلامی شهر اشاره کرد. حرکتی که در تمام کشور بی نظیر بود و همین شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین عوامل در به ثمر رسیدن این حرکت های مثبت بودند.
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وسیله ای است که می توان به دو شکل مخرب و مفید از آن استفاده کرد و خوشبختانه در شهر بهار این فضا به سمت فرهنگسازی و ایجاد حرکاتی مثبت پیش می رود و مردم این شهر ثابت کرده اند که به خوبی توانسته اند از این فضا استفاده مفید کنند و این حرکات باید ادامه داشته باشد.

,
,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه