اخبار داغ

دغدغه این روزهای کشاورزان ماهنشان:

عدم مدیریت آبیاری تحت فشار و کمبود آب در ماهنشان معضلی برای کشاورزان شده است/اقتصاد ماهنشان فلج می شود+تصاویر

عدم مدیریت آبیاری تحت فشار  و کمبود آب در ماهنشان معضلی برای کشاورزان شده است/اقتصاد ماهنشان فلج می شود+تصاویر
این روزها درختان و باغ های ماهنشان به دلیل کمبود آب کشاورزی هلاک شده و کم کم رو به خشک شدن می روند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  شمیم ماهنشان: کشور ایران از نظرموقعیت استراتژیکی  و اقلیمی یکی از کشورهای بی نظیر در کره زمین است با وسعتی برابر ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع از شمال تا جنوب واز شرق تا غرب دارای آب و هوای متغیر با اقلیم های متفاوت است . در کشوری با این همه نعمات خدادای ،  نباید فقر یافت شود . در حالیکه معضلات اجتماعی امروز ناشی از عدم بکار گیری نیروها در استفاده از این نعمات می باشد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کشور ایران از نظرموقعیت استراتژیکی  و اقلیمی یکی از کشورهای بی نظیر در کره زمین است با وسعتی برابر ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع از شمال تا جنوب واز شرق تا غرب دارای آب و هوای متغیر با اقلیم های متفاوت است . در کشوری با این همه نعمات خدادای ،  نباید فقر یافت شود . در حالیکه معضلات اجتماعی امروز ناشی از عدم بکار گیری نیروها در استفاده از این نعمات می باشد .,

, ,

 

,

میزان آبی که در حال حاضر هر ساله ا ستحصال شده و در دسترس  ما قرار می گیرد برابر حدود ۹۰ میلیلرد متر مکعب است که بیش از ۳ درصد کل آبی است که در سطح جهان استحصال  می گردد . مفهوم این ا رقام آن است که ایران از نظر آب و خاک کشوری ثروتمند است.اما  اراضی زیر کشت آبی کشور ایران حدود ۵/۷ میلیون هکتار یعنی کمتر از ۵ درصد کل مساحت کشور  است  در حالیکه  ار اضی مستعد کشور برای کشاورزی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون هکتار بر آورد شده بعبارتی می توان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کل مساحت کشور را زیر کشت قرار داد .
از ۸۸  میلیارد  متر مکعب آب که هر ساله استحصال می شود  حدود ۸۳  میلیارد  متر مکعب آن در بخش   کشاورزی  مصرف می شود که متاسفا نه ۶۳ میلیارد متر مکعب آن به هدر می رود . حال مشخص شد چاره کار جلوگیری از به هدر رفتن آب است    تلفات اصلی عمدتاً در داخل مزرعه است که ۷۰ تا ۹۰ درصد تلفات آب را شامل می شود .

, میزان آبی که در حال حاضر هر ساله ا ستحصال شده و در دسترس  ما قرار می گیرد برابر حدود ۹۰ میلیلرد متر مکعب است که بیش از ۳ درصد کل آبی است که در سطح جهان استحصال  می گردد . مفهوم این ا رقام آن است که ایران از نظر آب و خاک کشوری ثروتمند است.اما  اراضی زیر کشت آبی کشور ایران حدود ۵/۷ میلیون هکتار یعنی کمتر از ۵ درصد کل مساحت کشور  است  در حالیکه  ار اضی مستعد کشور برای کشاورزی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون هکتار بر آورد شده بعبارتی می توان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کل مساحت کشور را زیر کشت قرار داد .,
, از ۸۸  میلیارد  متر مکعب آب که هر ساله استحصال می شود  حدود ۸۳  میلیارد  متر مکعب آن در بخش   کشاورزی  مصرف می شود که متاسفا نه ۶۳ میلیارد متر مکعب آن به هدر می رود . حال مشخص شد چاره کار جلوگیری از به هدر رفتن آب است    تلفات اصلی عمدتاً در داخل مزرعه است که ۷۰ تا ۹۰ درصد تلفات آب را شامل می شود . ,

آبیاری قطره ای آسان ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاکها ست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیداش مکش بالاتر اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق ، بر طرف می سازد . یک سیستم آبیاری قطره ای به علت کا ربرد موثر آب و نیروی کارگردارای مزایای آگرونومیکی ، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است .
صرفه جوئی در میزان آب و هزینه ها :  آ بیاری قطره ای هزینه های بهره برداری را کاهش می دهد و این مسئله اساسی در این   روش  جدید  است .  سیستم های  قطره ای به آب کمتری  نسبت به سایر سیستم های  متداول آبیاری نیاز  دارد .

, آبیاری قطره ای آسان ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاکها ست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیداش مکش بالاتر اثر مصرف آب به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق ، بر طرف می سازد . یک سیستم آبیاری قطره ای به علت کا ربرد موثر آب و نیروی کارگردارای مزایای آگرونومیکی ، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است .
صرفه جوئی در میزان آب و هزینه ها :  آ بیاری قطره ای هزینه های بهره برداری را کاهش می دهد و این مسئله اساسی در این   روش  جدید  است .  سیستم های  قطره ای به آب کمتری  نسبت به سایر سیستم های  متداول آبیاری نیاز  دارد .
,
,

قابل ذکر است که اکثر مردم ماهنشان از بخش کشاورزی امرار و معاش می کنند.

,

*از مجموع ۲۷۸۶۰۰ هکتار وسعت شهرستان۸۰٫۶۶۳ هزار هکتار دارای قابلیت کشاورزی آبی و دیم بوده ؛ که از جمع اراضی قابل کشت نیز حدود ۳۹ هزار  هکتار زیر کشت محصولات زراعی دیمی و ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زراعی آبی  و ۶هزار  هکتار محصولات باغی می باشد.

,

این شهرستان از لحاظ تولید زردآلو، عسل و ماهیان سردآبی رتبه های نخست استان را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است.

,

مهمترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، جو، یونجه، برنج و در سالهای اخیر دانه های روغنی بوده که هر ساله به سطح زیر کشت آنها اضافه می گردد؛

,

از مهمترین محصولات باغی شهرستان نیز می توان به انگور، زردآلو (مشهور در سطح کشور)، سیب و گردو اشاره کرد.

,

طرح آبیاری قطره ای به منظور افزایش تولید و کاهش مصرف آب است که متاسفانه این روزها به دلیل کمبود آب کشاورزی و جوابگو نبودن پمپاژهای آب کشاورزی کشاورزان و باغدارن در چالش و مشکلات عدیده ای به سر می برند.

,

نتیجه بی توجهی به پمپاژها و آبیاریهای تحت فشار باعث خشک شدن درختان و نهالان زردآلو و … شد. ثمره چندین سال زحمات کشاورزان با خشک شدن درختان بی نتیجه می شود بنابراین لازم است مسئولان مربوطه  و خود باغداران عزم جدی در این رابطه داشته باشند.

,

همکاری همه همشهریان باعث توسعه و پیشرفت آبادانی شهرستان و افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی خواهد شد و کشاورزان عزیز بدون دردسر و دغدغه به فعالیت کشاورزی خواهند پرداخت.

,

یکی از کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان اظهارداشت: آیا کسی از مسئولین جواب گوی درختان خشک شده خواهند شد یا نه؟  ۵۰ روز هست آب به زمین های ما نیامدهاست و مسئولین همچنان سکوت کرده اند.باید فکری در مورد آبیاری تحت فشار بکنند و گرنه این روند باعث نابودی میشود.

,

, ,

یکی دیگر از کشاورزان گفت: این روز ها نه تنها دغدغه همشهریان در حیطه کمبود آب کشاورزی بیشتر و بیشتر شده است بلکه در روز های آتی مردم شهر ما با کم آبی در بخش آب شرب و مصارف خانگی نیز روبرو خواهند شد.
نظر به اینکه پمپاژهای شماره یک و دو شهر ماهنشان از ابتدا بصورت هیات امنایی و توسط نمایندگان کشاورزان اداره و نگهداری می شدند که  از فروردین سال ۹۵ پمپاژهای برای اداره و نگهداری توسط اداره منابع آب به معتمدین محلی و ۱۲ نفر از کشاورزان تحویل شده بود که از برج ۸ سال ۹۵ آنها پس از تعیین هیات امنا پمپاڗ های فوق را به نمایندگان کشاورزان (هفت نفر) تحویل داده اند که نسبت به اداره پمپاژها اقدام کنند ولی ناگفته پیداست که بدلیل پایین آمدن عمق آب های سطحی نه تنها کشاورزان بهره مند از آب پمپاڗها بلکه سایر کشاورزانی که خود دارای مجوز بهره برداری از آب های سطحی را دارند با کمبود آب مواجه هستند.

,
,

 

,


وی افزود: شایسته است، اداره  منابع آب با برداشت های بی رویه آب توسط افراد بدون پروانه و چاهای غیر مجاز برخورد قانونی کند.پولهای واریزی در سالهای قبل از تحویل پمپاژ ها به معتمدین که در حسابهای پمپاژ نزد آن اداره بلوکه و به انحای مختلف از پرداخت آن به نمایندگان کشاورزان استنکاف ورزیدند اقدام کنند تا با هزینه کردن آن نسبت به کنده کاری چاههای پمپاژ و رسیدن به آب مطلوب اقدام شود تا کمتر فاضلاب و آبهای خروجی پرورش ماهی ها به کشاورزان فروخته شود؟
کشاورزماهنشانی اظهارداشت:  اداره جهاد کشاورزی که در سال گذشته از هر کشاورز مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال با عنوان قطره ای نمودن از مردم و کشاورزان جمع آوری و نسبت به مساحی زمینهای کشاورزی اقدام کرده است ، سریعا پیگیری های لازم را انجام دهد.
وی افزود:  در صورت امکان اداره  جهاد کشاورزی مساعدتهای لازم را در جهت کانال کشی نهر ها بصورت بتونی اقدام کند تا از هدر رفت آب در نهر ها جلوگیری شود و کشاورزان  در این فصل سال که با کمبود آب مواجه هستند با نهرکشی داخل باغ فقط نسبت به آبیاری درختان اقدام نمایند نه کل باغ های خود را.

, ,
,
,
,

یکی دیگر از کشاورزان ماهنشانی گفت: در این شهرستان کسی نیست که به داد باغات چند صد هکتاری زردآلو که تنها منبع درآمد مردم بیچاره این شهراست برسد و هر روز از بی آبی چند اصله درخت خشک و از چرخه حیات بیرون می رود،اداره کشاورزی و منابع آب شهرستان هیچ اهمیتی به باغات مردم نمیدهند و اصلا تابحال کاری انجام نداده و شوراهای منتخبین مردم هم دنبال جناح بازی خودشان هستند و به داد باغات مردم نمیرسند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه