اخبار داغ

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش نقدینگی در رشد تولید موثر نبود/ عدم کارآمدی اقدامات دستوری بانک مرکزی در کاهش سود بانکی

افزایش نقدینگی در رشد تولید موثر نبود/ عدم کارآمدی اقدامات دستوری بانک مرکزی در کاهش سود بانکی
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نقدینگی در رشد تولید موثر نبود گفت: زمانی رشد نقدینگی مثبت و موثر است و رشد اقتصادی مثبت را خواهیم داشت که منجر به رشد تولید بیشتر شود و بازار کسب و کار خصوصا در عرصه صادرات رونق بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن حسینی شاهرودی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در گفتگو با نسل شاهوار درباره رشد نقدینگی و تاثیر آن در عملکرد دولت و بانک ها گفت: رشد نقدینگی در عملکرد بانک ها تاثیری نداشته است و بانک ها بیشتر به سمت بنگاه داری پیش رفته و از ماموریت اصلی خود باز مانده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

افزایش نقدینگی در رشد تولید موثر نبود

, افزایش نقدینگی در رشد تولید موثر نبود,

وی اظهار کرد: زمانی رشد نقدینگی مثبت و موثر است و رشد اقتصادی مثبت را خواهیم داشت که در امر تولید اتفاق بیفتد، رشد نقدینگی منجر به رشد تولید بیشتر شود و بازار کسب و کار خصوصا در عرصه صادرات رونق بگیرد.

,

نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد نقدینگی در سال های گذشته کمتر در رشد تولید موثر بوده است و این آسیب پذیر است افزود: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده و به سمت بازار بورس و سرمایه هدایت نشود ممکن است دوباره شاهد تورم دو رقمی در کشور باشیم.

,

سود 20 درصدی سپرده ها با ایجاد شرکت ها و موسسات حاشیه ای توسط بانک ها

, سود 20 درصدی سپرده ها با ایجاد شرکت ها و موسسات حاشیه ای توسط بانک ها,

حسینی شاهرودی در خصوص کاهش نرخ سود بانک ها بیان کرد: در حالت اول باید دید آیا کاهش نرخ سود بانک ها عملی می شود و با اقدامات دستوری که بانک مرکزی دارد آیا منجر به کنترل سود بانکی در بانک های دولتی و خصوصی خواهد شد یا خیر؟

,

وی بیان کرد: علی رغم اینکه بانک مرکزی میزان سود مجاز سپرده ها را 15 درصد اعلام کرده است اما خیلی از بانک ها از جمله بانک های خصوصی به مصوبه کاهش نرخ سود بانکی تمکین نکرده و با دور زدن قانون در قالب شرکت ها و صندوق هایی که وابسته به بانک هستند سپرده های مردم را جمع آوری کرده و سودهای 20 درصد و بالاتر از حد مجازی که بانک مرکزی اعلام کرده است به مشتریان پرداخت می کنند.

,

اقدامات دستوری بانک مرکزی برای کاهش سود بانکی کارساز نبود

, اقدامات دستوری بانک مرکزی برای کاهش سود بانکی کارساز نبود,

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اتفاقات نشان می دهد اقدامات دستوری بانک مرکزی کارآمدی لازم را نداشته و باید شکل بازار پولی تغییر کند و راهدار بانک پولی ما چه در بانک ها و چه در بانک مرکزی تغییر کند تا به جای رفتن به سوی بنگاه داری به سمت تولید رود.

,

حسینی شاهرودی ادامه داد: در حالت دوم باید دید که آیا تنها کاهش سود بانکی کفایت می کند و تنها با کاهش سود بانکی می توانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم؟ با کاهش سود بانکی و خروج پول از بانک این منابع مالی به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا می توانیم منابع پولی سرگردان کشور را متوجه بازار سرمایه و بورس کرده و تولید را به حرکت درآوریم یا بازار کسب و کار را در عرصه صادرات متحول کنیم؟

,

باید برای تمام بخش های اقتصاد برنامه جامع داشت

, باید برای تمام بخش های اقتصاد برنامه جامع داشت,

وی با بیان اینکه اقتصاد سیال است و باید تمام بخش های مرتبط با اقتصاد دیده شود گفت: صرفا نمی توان تنها برای گوشه ای از حوزه اقتصادی کشور که بانک باشد برنامه داشته باشیم بدون اینکه هیچ گونه برنامه ای برای عرصه های تولید، صنایع، معادن و دیگر حوزه ها داشته باشیم.

,

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به غیر از بانک ها تصمیم گیری و ارائه برنامه برای بورس و سرمایه، فراهم آوردن تسهیلات در عرصه صادرات، داشتن برنامه ای جامع برای عرضه کالا در بازارهای جهانی و هم چنین واردات کالاها از بخش های مهم تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که اگر فقط بر یک نقطه متمرکز شویم کل حوزه اقتصاد متحول نمی شود بلکه ممکن است که همین یک نقطه که در ذهن ما حرکتی مثبت باشد آسیبی جدی را به حوزه اقتصاد کشور وارد کند.

,

گزارش ساماندهی موسسات مالی به کمیسیون اقتصادی ارائه نشده است

, گزارش ساماندهی موسسات مالی به کمیسیون اقتصادی ارائه نشده است,

حسینی شاهرودی در پاسخ به این سوال که آیا تعیین تکلیف موسسات مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی انجام گرفته است یا خیر بیان کرد: رئیس بانک مرکزی تعهد داده بودند که ظرف مدت یک ماه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام شده و تکلیف این موسسات و سپرده های مردم مشخص شود اما هنوز گزارش کاملی از بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص ارائه نشده است.

,

تعاونی های مالی در تعامل با وزارت تعاون و بانک مرکزی فعالیت کنند

, تعاونی های مالی در تعامل با وزارت تعاون و بانک مرکزی فعالیت کنند ,

وی در خصوص سرنوشت تعاونی های مالی و اعتباری گفت: چند هزار تعاونی در سراسر کشور مشغول به فعالیت است که مجوز های لازم را دارند اما هنوز ساماندهی لازم را پیدا نکرده اند و ممکن است به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری دچار شوند.

,

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعاونی های های مالی نیز طبیعتا باید در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی حرکت کنند تا سرنوشت تعاونی ها به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیر مجاز تبدیل نشود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه