اخبار داغ

تقارن محرم و هفته دفاع مقدس و تکرار لحظات ناب؛

عزاداری در جبهه نیاز ذاتی زرمندگان بود/ لزوم توجه به تقارن محرم و هفته دفاع مقدس

عزاداری در جبهه نیاز ذاتی زرمندگان بود/ لزوم توجه به تقارن محرم و هفته دفاع مقدس
مداح اهل بیت (ع) با اشاره به مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی در سنگرها و مقرهای مختلف، گفت: برگزاری مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی در جبهه نیاز ذاتی زرمندگان بود. اگر این برنامه‌‎ها نبود، کمبودش کاملا احساس می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزد رسا؛ یکی از ویژگی‌های جالب توجه ایام محرم امسال، توأمانی آن با هفته دفاع مقدس است به طوری که دقیقا اولین روز از هفته دفاع مقدس مصادف با اولین روز محرم است. همزمانی دو رخداد عظیم که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و یکی الهام گرفته از دیگری است، یقینا می‌تواند فضای فرهنگی-اجتماعی جامعه مؤثر باشد.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,

به همین مناسبت سراغ یکی از مداحان اهل بیت علیهم‌السلام در یزد رفته‌ایم که در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز حضور قابل توجهی داشته و در آن روزها برای رزمندگان مداحی کرده است.

,

حاج حسین گلاب در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا می‌گوید: سال 58 از بنیان‌گذاران جهاد سازندگی در یزد و جز هسته اولیه‌ای که جهاد را در یزد تشکیل دادند، بودم. با توجه به فعالیت‌های فرهنگی و همچنین عمرانی که داشتم در 8 سال دفاع مقدس از طرق مختلف به جبهه اعزام شدم.

, یزدرسا ,

وی گفت: اول از طریق واحد تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد بود که برای برگزاری مراسم در خطوط مختلف جبهه اعزام شدم. البته در ابتدا بچه‌های یزد با بچه‌های اصفهان یکی بودند و همگی در دانشگاه جندی شاپور مستقر بودیم. آن زمان هنوز یزد تیپ الغدیر نداشت و نیروهای یزد زیر نظر لشکر امام حسین(ع) اصفهان بودند.

,

گلاب اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر و جهاد سازندگی از جمله نهادهای دیگری بودند که من به واسطه آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف به جبهه اعزام شدم.

,

این مداح اهل بیت علیهم‌السلام با اشاره به مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی در سنگرها و مقرهای مختلف، گفت: برگزاری مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی در جبهه نیاز ذاتی زرمندگان بود. اگر این برنامه‌‎ها نبود، کمبودش کاملا احساس می‌شد.

,

وی ادامه داد: چنین برنامه‌هایی به طور خودجوش برگزار می‌شد و رزمندگان هم بسیار استقبال می‌کردند و علاقه‌مند بودند. این مراسم‌ها در راستای نیازهای روحی رزمندگان بود و تقریبا کسی نبود که شاهد برگزاری این برنامه‌ها در جبهه باشد و از آن استقبال نکند.

,

گلاب بیان داشت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان دارای دو بال برای حرکت بودند، یکی شهامت و قدرت آن‌ها در تقابل سخت با دشمن و دیگری بال معنوی و ارتزاق معنوی بود که به واسطه همین مراسم‌ها ایجاد می‌شد. در واقع عامل انگیزه‌بخش رزمندگان همین رویکرد معنوی آن‌ها بود که بخشی از آن به واسطه جلسات عزاداری ایجاد می‌شد. 

,

وی با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام محرم گفت: یقینا بعد از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس، ایثارگران و خانواده‌های شهدا هیچ‌گاه آن ایام و اهداف شهدا را از یاد نخواهند برد و همزمانی ایام محرم با هفته دفاع مقدس عاملی است که می‌تواند بیش از پیش این اهداف را یادآوری کند.

,

این مداح اهل بیت علیهم‌السلام ادامه داد: باید خطبا و مداحان نسبت به این همزمانی توجه لازم را داشته باشند و اهداف شهدای کربلا و دفاع مقدس را برای جامعه یادآوری کنند. البته هیئات و مجموعه‌هایی مانند سازمان تیبلغات باید این مسائل را برای خطبا و مداحان و شعرا تبیین کنند و آن‌ها را نسبت به اهمیت این مسائل یادآوری کنند. به طور کلی مجموعه‌های مختلف فرهنگی می‌توانند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و می‌طلبد که به آن توجه لازم را داشته باشند.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه