اخبار داغ

لزوم نظارت هیأت نظارت بر برجام

لزوم نظارت هیأت نظارت بر برجام
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیأت عالی نظارت بر برجام باید تشکیل جلسه دهد و نسبت به امور مربوط به برجام و نقض عهدهای آمریکا در این باره تعیین تکلیف کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه آمریکا، گفت: در تحریم‌های جدید آمریکا سه نوع تحریم را داشتیم. تحریم اشخاص حقیقی، تحریم اشخاص حقوقی و ممنوع کردن فروش هواپیما به ایران که با توجه به متن محتوای برجام قطعا تحریم‌های جدید برخلاف برجام است و نقض برجام محسوب می‌شود و در آن نمی‌توان تردید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: فروش هواپیما به ایران در گذشته ممنوعیت داشته که البته فروش هواپیماهای کوچک دست دوم  به ایران ممنوعیتی نداشته است که بر اساس برجام به طور کل ممنوعیت فروش هواپیما به ایران لغو شده و ایران می‌تواند هر گونه هواپیمایی را خریداری کند.

,

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که اقدام آمریکا خلاف صریح برجام است که فروش هواپیما به ایران را ممنوع کرده و نقض برجام اتفاق افتاده و در این مسئله نباید تردید کرد.

,

ذوالنوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هزینه برجام را داده و امروز باید از آن استفاده کند و کار آمریکا در واقع ممانعت در استفاده ایران از برجام است. ما باید بر حق خود پافشاری کنیم به طوری که از منافع برجام بتوانیم استفاده کنیم.

,

وی افزود: ما بر هم زننده برجام نیستیم اما از هزینه‌هایی که در برجام پرداخت کرده‌ایم و باید منافع آن را استفاده کنیم، نمی‌گذریم. 

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ ما باید تلاش کنیم که کشورهای مختلف که عضو 1+5 که وادار به عکس‌العمل در مقابل اقدام آمریکا شوند و آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان باید سایر کشورهای 1+5 را وادار به این کار کنند.

,

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما از منافع‌مان در برجام نمی‌گذریم و این حق ماست که بتوانیم هواپیمای نو خریداری کنیم و با تحریم فروش بوئینگ به ایران اینگونه نیست که آمریکا ما را زمین زده باشد و می‌توانیم هواپیمای مورد نیازمان را از شرکت‌هایی همچون ایرباس و هواپیماهای شرقی، ATR انگلیس، تامین کنیم.

,

وی افزود: ما باید 1+5 و آژانس را تهدید کنیم که اگر قرار است یک طرف برجام را نقض کند، طرف مقابل نیز تا حدی حوصله خواهد داشت. اگر جمهوری اسلامی بخواهد به شرایط قبل از برجام بازگردد، طبیعتا این حق را دارد که به فعالیت‌های خود در زمینه هسته‌ای در شرایط قبل از برجام بازگردند. کشوری که برجام را نقض کرده ایران نبوده است.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ممکن است تحریم آمریکا برای فروش هواپیما به ایران بر ما اثر جدی نداشته باشد اما حق ما را ضایع کرده و اگر قرار است ما از حقوق‌مان در برجام بهره‌مند نشویم از تکالیف‌مان باید کم بگذاریم. 

,

ذوالنوری خاطرنشان کرد: هیأت عالی نظارت بر برجام باید تشکیل جلسه دهد و نسبت به امور مربوط به برجام و نقض عهدهای آمریکا در این باره تعیین تکلیف کند و توقع می‌رود که این هیأت جدیت و شفافیت موضع‌گیری صریح‌تری داشته باشد.

,

وی افزود: رئیس‌جمهوری باید از فضایی که در سازمان ملل و در نطق خود در مجمع عمومی این سازمان در اختیار دارد، استفاده لازم را ببرد و اقدامات جمهوری اسلامی ایران که به تکالیف و وظایف خود در برجام عمل کرده است را بیان کند و به رخ همه بکشد و نباید در این باره کم بگذارد و افکار عمومی دنیا و رؤسای کشورهای مختلف را متوجه این معنا کند.

,

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: پیمان شکنی آمریکا و نقض عهد این کشور در برجام باید توسط رئیس‌جمهور به صورت برجسته در سازمان ملل، مطرح شود و برای ایجاد یک اجماع از سوی افکار عمومی برای مقابله با پیمان شکنی‌های آمریکا اقدام کند. 

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه