اخبار داغ

مردم بناب به استقبال محرم رفتند/برخی سنت های عزاداری در بناب+ تصاویر

مردم بناب به استقبال محرم رفتند/برخی سنت های عزاداری در بناب+ تصاویر
تنها چند روز به ماه محرم باقی نمانده است که مردم ولایتمدار این شهرستان با سیاه پوش کردن کوچه و خیابان ها به استقبال محرم رفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انعکاس بناب، در آستانه ماه محرم شهر جلوه ای دیگر یافته و ایام‌ عزاداری آزادگان کربلا از گذشتگان دور با مراسم سنتی در مناطق مختلف آذربایجان شرقی بخصوص بناب ،تلفیق یافته و مناظری زیبا از عشق ، دلدادگی و ارادت به اهل بیت (ع) را به نمایش می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انعکاس بناب،, انعکاس بناب،,

در این میان عزاداران و عاشقان حسینی(ع) هم در شهرستان بناب با اجرای آیین های مختلف و سیاه پوش کردن محلات، مساجد و هیئت ها به استقبال ماه محرم رفتند.

,

نوشتن و نصب پارچه نوشته ها در ذکر مصائب اهل بیت(ع) در محوطه مساجد و تکایا و تشکیل هیأتهای عزاداری در سطح شهر و روستاهای تابعه از جمله اقدامات عزاداران این شهرستان برای استقبال از ماه عزاداری حسینی(ع) است.

,

هیئت های عزاداری در سطح شهرستان با برپایی مراسم عزاداری و دعوت از مداحان نامدار شهرستانها و استانهای همجوار تا ساعاتی از شب در عزای امام حسین(ع) در محلات به عزاداری می پردازند.

,

نذری دادن سنت دیرین مردم بناب

, نذری دادن سنت دیرین مردم بناب, نذری دادن سنت دیرین مردم بناب,

یکی از سنتهای دیرین مردم شهرستان بناب در ایام محرم دادن نذری و احسان در مساجد و حسینیه هاست که در سطح روستاها این مجالس احسان تا اربعین حسینی(ع) نیز ادامه پیدا می کند و معتمدان مساجد و عزاداران حسینی(ع) مساجد را برای پذیرایی از عزاداران در طول این ایام آماده می کنند.

,

آش از دیگر غذاهایی است که مردم در بزرگداشت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان می‌پزند. آش‌ها معمولا بنا بر نذر و حاجتی تهیه شده و در بین در و همسایه و آشنایان پخش می‌شود.

,

شله‌زرد نیزاز دیگر طعام‌های نذری ماه محرم و صفر است که در اکثر شهرها طبخ و بین عزاداران حسینی و نزدیکان و‌ آشنایان پخش می شود.

,

شربت ها و نوشیدنی‌ها بخش دیگری از نذورات این ماه را تشکیل می‌دهند برخی از حسینیه‌ها و قهوه‌خانه به پخش چای در این ماه اقدام می کنند، اما شربتها بیشتر در محرم‌های مصادف با فصول گرم سال داده می‌شود.

,

شیر داغ برای فصل‌های سرد، خرما، شکرپنیر، لقمه نان و پنیر و سبزی، ساندویچ‌ها، انواع کلوچه‌های محلی و نان‌های روغنی، دلمه، اهری، لقمه کوکو و … از دیگر نذورات مردم در دهه اول ماه محرم، خصوصا روزهای عاشورا و تاسوعاست.

,

برخی دیگر از مردم‌ در صورت قبولی نذرشان دستجات و هیئت‌های عزاداری را به خانه خود دعوت کرده و از عزاداران پذیرایی می کنند.

,

سینه زنی رسم عزاداری مردم بناب

, سینه زنی رسم عزاداری مردم بناب, سینه زنی رسم عزاداری مردم بناب,

هر شهری از شهرهای آذربایجان شرقی شیوه خاصی در آیین عزاداری و سوگواری ایام محرم دارد که در این میان بنابیان در آیین عزاداری خود با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگی در مقابله با دشمن و حمایت از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و زنده نگه داشتن حماسه حسینی بصورت زنجیر زن و سینه زن حرکت می کنند.

,

مردم مذهبی این شهرستان با تواضع و متانت خاصی که دارند از مراسم های خرافی و غیر متعارف دوری کرده و به سینه زنی در دستجات و هیئت های مذهبی می پردازند.

,

هم اکنون ۱۲۰ هیئت حسینی(ع) و ۱۷۵ مسجد شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد.

,

گزارش تصویری؛

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه