اخبار داغ

عملکرد برتر ابرکوه در طرح خاموشی چاه های کشاورزی

عملکرد برتر ابرکوه در طرح خاموشی چاه های کشاورزی
اجرای دومین دوره خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در ابرکوه، با حضور مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان به تصویب رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرو ابرکوه، شورای حفاظت منابع آب شهرستان با حضور محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد و اعضای ستاد مذکور در فرمانداری برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرو ابرکوه,

در ابتدای این نشست محمدرضا حکیمی بابیان اینکه ابرکوه یکی از شهرستان‌های برتر استان در بخش حفاظت منابع آب است اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل کشور به‌ویژه استان یزد مسئله آب است که به دغدغه تمام مسئولین تبدیل‌شده است که رسیدگی به آن نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

,

حکیمی تصریح کرد: دشت ابرکوه یکی از دشت‌های ممنوع بحرانی استان محسوب می‌شود که علاوه بر اُفت آب با پدیده نشست و تغییر کیفیت دشت‌ها مواجه است. در همین راستا اقدام شورای حفاظت ابرکوه برای خاموشی یک‌ماهه چاه‌های کشاورزی بسیار مؤثر بوده و باعث تغییر افکار عمومی کشاورزان جهت حفظ منابع آبی موجود، شده است.

,

وی بابیان اینکه ابرکوه به‌عنوان یکی از دشت‌های پایلوت معرفی‌شده است، افزود: باید با ایجاد تشکّل‌های مختلف، مسائل حفاظتی را به کشاورزان بسپاریم و آن‌ها را با این موضوع درگیر کنیم زیرا هرجایی که مردم خودشان وارد میدان شده‌اند نتیجه بهتری داشته است.

,

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از دستورالعمل جدید وزارت نیرو مبنی بر جبران خسارت به سفره‌های آب زیرزمینی خبر داد و گفت: قوانین باید به‌درستی اجرا شود تا اثر بازدارندگی داشته باشد؛ در همین راستا هر یک از متخلفین بر اساس این دستورالعمل به پرداخت جریمه سنگینی محکوم می‌شوند.

,

در ادامه محمدحسین باقری رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه مسئله آب را تهدیدی برای کشور عنوان کرد و گفت: دشت ابرکوه به دلیل وضعیت بحرانی ناشی از کاهش بارندگی، خشک‌سالی، ایجاد فرو چاله‌ها و خشک شدن قنات‌ها، یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی کشور محسوب می‌شود.

,

باقری تأکید کرد: فرو چاله زلزله خاموش است که اگر در سطح شهر و یا روستا ایجاد شود عواقب بسیار سنگین و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت که تنها راه کنترل آن مدیریت برداشت آب از سفره‌های آبِ زیرزمینی است.

,

وی خاطرنشان کرد: طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی پس از ابلاغ به‌تمامی استان‌ها، در ابرکوه اجرا شد و تعداد 117 مصوبه در طی 30 جلسه به تصویب رسید که از این تعداد فقط 9 مورد که مربوط به خارج از استان است محقق نشد.

,

رئیس آب منطقه‌ای ابرکوه، نصب کنتورهای هوشمند، توقیف 53 مورد حفاری‌های غیرمجاز، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، خاموشی یک‌ماهه چاه‌های کشاورزی را ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای حفاظت از منابع آب برشمرد.
باقری از دومین مرحله خاموشی چاه‌های کشاورزی در ابرکوه خبر داد و اذعان کرد: خاموشی چاه‌های کشاورزی امسال به دو دوره 22 و 23 روزه تقسیم می‌شود که دور اول از اواخر آذر آغاز شده و پس از یک وقفه 15 روزه، دور دوم از اول بهمن آغاز می‌شود. در همین راستا از مبلغین و روحانیون درخواست می‌شود تا وضعیت بحرانی آب شهرستان و ضرورت خاموشی چاه‌های کشاورزی را برای مردم و به‌ویژه کشاورزان تشریح کنند.

,
,

بررسی وضعیت وحوش در مدت خاموشی چاه‌های کشاورزی، تعیین تکلیف وضعیت پساب و مشکلات کیفی واحدهای صنعتی  و کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که طی این جلسه بررسی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه