اخبار داغ

کلنگ های بی نتیجه در قاین؛

وعده های پروژه آهک هیدراته قاین بعد از 2سال و نیم همچنان بر زمین ماند

وعده های پروژه آهک هیدراته قاین بعد از 2سال و نیم همچنان بر زمین ماند
فرماندار قاین دلیل توقف پروژه آهک هیدراته را پس از 2سال ونیم از کلنگ زنی عدم موافقت و همراهی نمایندگان بانک ملی ایران در تامین مالی پروژه اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم قائن، در دی ماه1393بود که نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور درحاشیه بازدید از کارخانه سیمان قاین در گفتگو با خبرنگارماگفت: باتوجه به اینکه تامین اجتماعی یکی از سرمایه گذاران کارخانه سیمان قاین است وکارخانه سیمان قاین سه دهه قبل نقش موثری در ایجاد اشتغال وتوسعه شهرستان داشته است و یکی از برنامه هایی که برای توسعه کارخانه  در آینده داریم بحث آهک هیدراته است که برنامه مطالعاتی آن درحال اجراست وامیدوارم که سال آینده کلنگ زنی شود وبرنامه عملیاتی آن آغاز شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم قائن,

 

,

, ,

در اردیبهشت 94بود که کلنگ آهک هیدراته قاین به دست رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور در جوار کارخانه سیمان قاین به زمین زده شد.

,

دکتر سید تقی نوربخش در مراسم آغاز عملیات احداث کارخانه آهک صنعتی و هیدراته قاین، رونق بخشیدن به فضای کسب و کار را از اولویت‌های دولت تدبیر و امید در سال 94 برشمرد و افزود: این سازمان در اجرای اقتصاد مقاومتی و همچنین رونق فضای کسب و کار در خط مقدم فعالیت‌ها است و برای تحقق برنامه‌های دولت از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

,

نوربخش خاطر نشان کرد یکی از راهبردهای این دولت این است که قول ها ومساعدتهایش کارشناسی شده باشد وبه قولی هم که می دهد عمل کند لذا با توجه به اینکه تمام  مقدمات سرمایه گذاری این طرح نیز انجام شده  در مدت مذکور  این کارخانه  تا ۱۸ ماه دیگربا سرمایه گذاری  ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و برای  ۵۲ نفر به صورت مستقیم  شغل ایجاد می کند .

,

طرحی که قرار بود پس از 18ماه در سال 95به بهره برداری برسدمتاسفانه  با گذشت 2/5سال هنوز راه به جایی نبرده است وپیشرفتی نداشته است.

,

اگرچه این یکی ازکلنگ هایی بود که در زمان نماینده سابق به زمین زده شده بود وامیدهای فراوانی هم برای بهره برداری از این طرح اقتصادی در شهرستان وجود داشت اما این کلنگ مذکور هنوز سرانجامی ندارد.

,

در خبری که در 6بهمن 95در روزنامه خراسان جنوبی به چاپ رسیده بود کهن ترابی فرماندار قاینات در مراسم بیست و دومین سالگرد افتتاح کارخانه سیمان قاین در جمع کارگران کارخانه   گفت: عملیات احداث کارخانه آهک هیدراته در جوار کارخانه سیمان با توجه به پیگیری های انجام شده با سازمان تأمین اجتماعی و بانک ملی به زودی آغاز می شود. 

,

 

,

, ,

وی افزود:هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی مکاتبه ای مبنی بر شروع هر چه زودتر عملیات اجرایی کارخانه آهک هیدراته که کلنگ زنی آن توسط دکتر «نوربخش» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و دیگر مسئولان صورت گرفت ،انجام داد که قرار است این کارخانه در جوار کارخانه سیمان قاین احداث شود.

,

به گفته «کهن ترابی» طرح توجیهی این کارخانه توسط معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری با همکاری کارشناسان کارخانه سیمان قاین تهیه شده است.

,

 

,

7ماه پس از این جلسه وسخنرانی فرماندار شهرستان بازهم خبری از شروع کارخانه آهک هیدارته نشد.

,

 طی نامه ارسال پایگاه خبری نسیم قائن در اردیبهشت 96 به کارخانه سیمان قاین علت عدم اجرای این پروژه را جویا شد یم که پاسخی از سوی مسئولین داده نشد لذاخبرنگار ما به سراغ فرماندار قاین رفت وعلت تاخیر در شروع به کار این کارخانه را جویا شد.

, نسیم قائن,

 

,

کهن ترابی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براین که چرا کارخانه آهک هیدراته ای که در اردیبهشت 94کلنگ زنی شد وقراربود 18ماه بعد به بهره برداری برسد به نتیجه نرسیده است گفت:در اردیبهشت 94با حضور دکتر نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کشور کلنگ احداث کارخانه آهک صنعتی وهیدراته با سرمایه گذاری شهرک سیمان قاین(زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی وبانک ملی)به زمین زده شد وقرار بود برابرمطالعات انجام شده طی 2سال به بهره برداری برسد که تاکنون صرفا حصار کشی زمین انجام شده وکار متوقف شده است.

,

, ,

وی افزود:از قرار اطلاع مهم ترین دلیل توقف پروژه عدم موافقت و همراهی نمایندگان بانک ملی ایران در تامین مالی پروژه بدلیل تملک چندین کارخانه دیگر که امکان تامین نیاز را برای آنان مرتفع ساخته است.،می باشد  اما ما معتقدیم بدلیل وجود کارخانه سیمان و انشااله در آینده راه اندازی فولاد قاین بازار بسیار خوب و سودآوری مناسبی را در استان در پی خواهد داشت و به افزایش اشتغال پایدار کمک خواهد کرد.

,

کهن ترابی گفت:ظرفی اسمی تولید کارخانه 106هزارو920تن آهک صنعتی وآهک هیدراته(50درصد آهک صنعتی و50درصد آهک هیدراته)با سرمایه گذاری حدود28میلیارد تومان پیش بینی شده که با توجه به سود آوری مناسب در کمتر از 6سال تمام سرمایه گذاری انجام شده برگشت می کند وعلاوه برآن زیرساخت های مورد نیاز اعم از سنگ آهک با کیفیت بالا در نزدیک ترین فاصله موجود بوده وزمین،امکانات آب وبرق وگاز از محل کارخانه سیمان قاین قابل تامین است وهمچنین محصول تولیدی مورد نیاز مبرم کارخانه فولاد قاین،کارخانجات تولید هلبکس دراستان،کارخانه در حال احداث مس دزوکی در شهرستان وصنایع کاغذ سازی،سرامیک سازی،تصفیه قند،چرم سازی،صنعت وکشاورزی وصنعت ساختمان است که در حال حاضر به دلیل عدم وجود کارخانه صنعتی تولید آهک همه این نیاز ها خارج از استان تامین می شود وبا راه اندازی کارخانه فولاد قاین درآینده که به  مقدار زیادی آهک نیاز دارد این نیاز تشدید خواهد شد.

,

فرماندار قاین گفت:این چند روز پیگیر موضوع بوده ام و امیدوارم بزودی جلسه ای در استان با حضور همه دستگاه های دخیل دراین زمینه  برگزار شود.

,

وی افزود:اداره صنعت،معدن وتجارت استان نیز قرار شد اقدامات وپیگیری هایی در این زمینه داشته باشد.

,

در پایان ذکر این نکته ضروری است  که چرا مسئولین  از ابتدا بدون تایید بانک ملی  این کلنگ رو زدند ویا اگر نماینده  سابق ومسئولین کارخانه سیمان قاین در زمان کلنگ زنی موافقت رو گرفته اند حالا چرا بانک ملی زیر بار احداث این کار خانه نمیرود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه