اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

لزوم ارتقای استقلال بانک مرکزی برای «کنترل نقدینگی»/ رشد پایه پولی در جامعه تورم زاست

لزوم ارتقای استقلال بانک مرکزی برای «کنترل نقدینگی»/ رشد پایه پولی در جامعه تورم زاست
یک کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره کارهای مورد نیازی که دولت و مجلس در مواجهه با نقدینگی باید انجام دهند، اظهار کرد: مجلس و دولت باید به طرح هایی بپردازند که به استقلال بانک مرکزی کمک می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ رشد نقدینگی سالانه باید متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد. در اقتصاد ایران به طور متوسط در یک دهه اخیر، رشد اقتصادی پنج درصد بوده، اما رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد است. در واقع آمارها نشان می دهد به طور متوسط در سال ۸۰ تا ۹۴ متوسط رشد نقدینگی حدود ۲۸ درصد به صورت سالانه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

افزایش نقدینگی به صورت طبیعی با افزایش تورم همراه است. ولی در سال های اخیر، دولت برای جلوگیری از رشد تورم، این حجم نقدینگی را از بخش تولید دریغ کرد. آمار واحدهای تولیدی این موضوع را تأیید می‌کند.

,

با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند هر نوع نقدینگی با افزایش تورم همراه نبوده و  رشد پایه پولی (Monetary Base) است که زمینه افزایش تورم و کاهش  کیفیت «رشد نقدینگی» را به همراه خواهد داشت.

,

مرتضی کاظمی از کارشناسان مسائل اقتصادی، در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون تاثیر رشد نقدینگی با بیان اینکه افزایش نقدینگی فی نفسه نه خوب است نه بد، اظهار کرد: افزایش نقدینگی می تواند آثار مثبت یا منفی داشته باشد، آن چه در این زمینه مهم است خود افزایش نقدینگی یا تغییر در حجم پول نیست، مهم آثاری است که در اقتصاد و بر شاخص های اقتصادی بر جا می‌گذارد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی برخی از نگرانی ها پیرامون افزایش نقدینگی را به دلیل افزایش تورم دانست و اظهار کرد: برخی تصور می کنند که این افزایش نقدینگی موجب افزایش تورم شده و می گویند، اقتصاددانان بانک مرکزی مراقب حجم پول و افزایش نقدینگی نیستند و شاید در آینده ای نزدیک دچار تورم مهارگسیخته شویم.

,

وی با بیان اینکه این نگرانی باید تحلیل شود، تصریح کرد: حجم پول در گردش شامل دو مولفه پایه پولی و ضریب فزاینده پولی است.

,

کاظمی خاطرنشان کرد: پایه پولی یا همان پول پر قدرت به مجموع اسکناس ها و مسکوک های در گردش به علاوه سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی اطلاق می شود.

,

تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه پدیده ای که با عنوان چاپ  پول می شناسیم در این بخش قراردارد، تاکید کرد: این عامل چاپ پول به تنهایی حجم پول در گردش را تعیین نمی کند و ضریب فزاینده پولی که ناشی از فعالیت های بانک های تجاری و تعاملات اقتصادی مردم است نیز به عنوان مولفه مهم نقدینگی عمل می کند.

,

وی رشد نقدینگی از قسمت پایه پولی را علامتی از گردش پول با تخصیص‌های صورت گرفته از منابع بانک مرکزی دانست و گفت: رشد نقدینگی از کانال ضریب فزاینده، نشان‌دهنده پررنگ شدن نقشی است که بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری از گردش پول در اقتصاد دارند.

,

کاظمی تصریح کرد: افزایش سهم رشد پایه پولی در نقدینگی است که شاید اثر تورمی داشته باشد و از کیفیت «رشد نقدینگی» می کاهد.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش کیفیت در رشد نقدینگی، تاکید کرد: کاهش کیفیت در رشد نقدینگی  به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و بخش مهمی از آن به دلایل ساختاری همچون استقلال بانک مرکزی و کیفیت حکمرانی بوده که بعضاً در کسری بودجه دولت نمایان می شود.

,

کاظمی در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون دلایل افزایش حجم نقدینگی در سال های اخیر و به ویژه در ماه های گذشته، اظهار کرد: در سال های اخیر عمده افزایش نقدینگی از ناحیه ضریب فزاینده بوده که نکته مثبتی است.

,

تحلیلگرمسائل اقتصادی تاکید کرد: البته در سال 95 این نسبت پایه پولی در رشد نقدینگی افزایش یافت که نکته مثبتی نبوده است.

,

وی ادامه داد: در هر حال دولت در سال های گذشته در کنترل نقدینگی و تورم کارنامه موفقی داشته و امیدوارم این مسیر با دقت ادامه پیدا کند.

,

کاظمی در ادامه اذعان کرد: رشد نقدینگی غالباً از کانال ضریب فزاینده بوده و تا موقعی که دولت مراقب کسری بودجه و کنترل در رشد منطقی پایه پولی باشد مشکلی پیش نمی آید.

,

تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان شد: فرمولی که بانک مرکزی با آن از کنترل پایه پولی مراقبت کند تاثیر مهمی در تورم و رشد اقتصادی دارد که نظریه پردازان اقتصادی دیدگاه های مختلفی در این مورد طرح می کنند.

,

وی در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون وضعیت های احتمالی در صورت از کنترل خارج شدن پایه پولی و افزایش کسری بودجه، اذعان کرد: تورم یکی از آثار این وضعیت است، یکی از دلایل تورم مهارگسیخته ای که در دولت دهم اتفاق افتاد و اقتصاد ایران را زمین گیر کرد، همین نکته بود.

,

کاظمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در مورد اقدام های مورد نیازی که دولت و مجلس در مواجهه با این نقدینگی باید انجام دهند، اظهار کرد: مجلس و دولت باید به طرح هایی بپردازند که به استقلال بانک مرکزی کمک می کند.

,

وی ادامه داد: کشور هرچقدر از اقتصاد صدقه ای و فعالیت های پوپولیستی دوری کند و مراقبت بیشتری نسبت به کسری بودجه  داشته باشد، فشار به بانک مرکزی کم تر شده و کمک می شود تا بتوان از رشد پایه پولی و تورم جلوگیری کرد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه